Auteur Topic: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?  (gelezen 947 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 735
Sinds kort heb ik een Whistler TRX-2 in de collectie en die bevalt uitstekend.

Ja ik moet de handleiding nog beter lezen  :-* maar toch alvast een vraag waar ik zelf niet direct uit kom.

Via de EZscan software is het mogelijk bestanden te importeren uit een text-file of van het clipboard. En je kunt ook een "library importeren". Maar hoe doe ik dat?

Wat ik graag wil is bijvoorbeeld in een spreadsheet programma zelf lijsten met frequenties maken en die importeren in de TRX-2 (via EZscan). En een library downloaden zou via Radioreference.com moeten, maar lukt mij ook nog even niet.

Wie kan een zetje in de goede richting geven? Alvast bedankt!

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1987
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2024, 11:25:59 »
Hoe ik er plusminus 1500 kanalen in heb geprogrammeerd:

Frequenties en alpha tags kopiëren in Notepad++, met een komma gescheiden. Dan clipboard importeren in de Whistler software.

Dan in de whistler software kolommen selecteren om bijvoorbeeld de kleur van het LED'je in te stellen en kanalen toe te wijzen aan scanlists.

Exporteren kan ook vanuit de lijst met conventionele frequenties. Allemaal tegelijk of een selectie. Die kan je vervolgens bewerken als csv in een spreadsheetprogramma. Ook handig als je frequenties ergens tussen wilt toevoegen in plaats van helemaal onderaan de lijst. Na selecteren en opslaan en het csv bestandje geopend te hebben, in de Whistler software de selectie deleten, want die plak/importeer je later toch weer (bewerkt) terug. Anders staat het er dubbel in.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 735
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2024, 13:06:45 »
Bob en Remon bedankt.

@Remon die export functie kan ik nog even niet vinden.

Ga er morgen mee verder. Zo even warm eten en dan wordt ik de rest van de dag en avond elders verwacht.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1987
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2024, 17:19:43 »
Exportfunctie zit verstopt onder de rechtermuisknop. Wel eerst het een en ander selecteren in de conventionele lijst (of ctrl-a voor alles).

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2024, 19:52:37 »
Je kunt een exel document aanmaken met de kolomheaders zoals ze in EZscan staan.
Wanneer je dit bestand opstaat als een .txt bestand (CSV) met tab-gescheiden kolommen, kun je het in EZ scan importeren in de tab Conventional Frequencies via de Import From Text File button rechts onderin het venster.
Voordeel is dat je al direct de scanlists, alpha tags, audio boost en record kunt aanmaken in excel of open office.

Download hier een voorbeeld excel bestand

En hier een csv bestand daarvan voor import in EZ scan

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 735
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2024, 10:37:19 »
Het is ondertussen gelukt. Bedankt voor de tips!

Ik vind 'm steeds leuker worden  :D

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 735
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2024, 11:33:36 »
Toch nog een vraagje: wat is nou de handigste manier om de database van de TRX-1 in de 2 te laden en andersom?

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2024, 17:29:23 »
Ik vind 'm steeds leuker worden  :D

Kheb net m'n derde Whistler in de afgelopen paar weken besteld want ik kon geen gehoorapparaat vinden voor mijn UBCD3600XLT. Die miste een hoop.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 261
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2024, 20:49:28 »
Ik heb sinds een dag de whistler trx 2.
Ik heb het hier boven genoemd voorbeeld file geladen.
1 ding is me niet helemaal duidelijk.

Als ik data weg wil schrijven naar de scanner ( dus aangepaste frequenties en alfa tags) moet ik dan kiezen voor:
copy current data to v-scanner mode of
copy configuration to scanner memory sd card ?

438.2000 is voor mij de dichtsbijzijnde DRM repeater voor 70 cm... hoe krijg ik die er in met de juiste settings ?
Met mijn dyslexie kom ik er vaak niet uit :(
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2024, 21:15:57 »
Ale gegevens en instellingen van de TRX staan op de SD card, dus: copy configuration to scanner memory sd card.
Maak voor je begint met laden en aanpassen van de nieuwe file eerst een copy van je huidige instellingen via: File > save current configuration to archive.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 735
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2024, 12:59:32 »
Toch nog even één andere vraag: hoe moet ik een frequentie programmeren (is dat uberhaupt mogelijk?) zodat de scanner zelf detecteert welke modus er gebruikt wordt en naar die modus schakelt.

Stel dat op 145.0000 soms analoog, soms DMR en soms NXDN gebruikt wordt. Kan ik de scanner dan zo programmeren dat hij op 1 geheugenpositie alle modes kan detecteren en weergeven? Of moet ik dan per frequentie 3x ingeven: 1x conventioneel, 1x DMR en 1x NXDN?

Zelf kom ik er nog niet goed uit.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 261
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2024, 14:11:52 »
Mode op auto zetten.
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 735
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2024, 14:21:32 »
Mode op auto zetten.

Mode staat op auto. Maar werkt nog niet.

Beetje duiding: met het knippen en plakken (wat erg goed werkt)  heb ik een hele rits "tijdelijke frequenties" in de TRX-2 geimporteerd. Dit ivm. komende Koningsdag en de vele festiviteiten. Omdat zowel DMR als conventioneel (en misschien ook NXDN) gebruikt kunnen worden, is het handig als de TRX-2 zelf in de juiste mode schakelt.

Ondertussen hoor ik op 3 verschillende  464.xxx frequenties DMR-verkeer. De TRX-2 staat op auto, maar schakelt niet automatisch over op DMR.

Programmeer ik de frequentie handmatig op DMR, dan werkt het wel probleemloos en kan ik het radioverkeer meeluisteren.

Ergens doe ik denk ik iets verkeerd, maar waar....?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1987
Re: Whistler TRX-1/2 Hoe zelf database importeren / editten / aanmaken?
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2024, 14:36:35 »
Helemaal rechts is er een kolom voor analoog/digitaal. Heb het niet zelf geprobeerd, want ik heb alles er drie keer in staan (analoog/dmr/nxdn).

Edit: ooit meegekregen dat automatisch alleen werkt tussen analoog en P25 in je programmering. Of enkel in de tune mode (dan pakt die wel automatisch analoog/dmr/nxdn).