Frequenties > HF

Meest gebruikte luchtvaartfrequenties

(1/2) > >>

johan.zijlstra@yahoo.com:
Beste lezer(s),

Op dit forum ben ik helemaal nieuw.

Op internet had ik al heel veel HF-burgerluchtvaartfrequenties gevonden, hiervan heb ik een behoorlijke lijst kunnen samenstellen.
Wat ik me afvraag is: welke HF-frequentie(s) worden het vaakst gebruikt door vliegtuigen? Zelf weet ik dat 8879 kHz veel gebruikt wordt. Mogelijk zijn er nog meer van deze frequenties.

Graag zou ik willen weten welke dat zijn.

Vriendelijke groet,
Johan

Pieter61:
Hallo,

Misschien heb je hier wat aan.
https://monitor-post.blogspot.com/p/this-international-hf-aero-frequency.html?m=1
Verder wijzigen veel frequenties in de loop van de dag, dus nee een paar frequenties, helaas dat gaat het niet worden.

johan.zijlstra@yahoo.com:
Hallo Pieter,

Hartelijk dank voor je reactie van genoemde website. Inderdaad ook een heel uitgebreide lijst.

Ik neem aan dat, net als bij Kortegolf-luisteren naar omroepbanden de frequenties veranderen afhankelijk van het dagdeel, bijv. midden op de dag is er een (hogere) frequentie nodig, in de avond zijn lagere HF-frequenties belangrijker en dat zal bij de luchtvaart precies hetzelfde zijn. Althans zo begrijp ik dat uit je verhaal.
Als mijn conclusie niet juist is, hoor ik dat uiteraard.

Groet,
Johan

Pieter61:
Hallo Johan,

Je hebt het heel goed begrepen en netjes verwoord.
Een tip is om de Volmet stations in de te beluisteren gebieden als eerste te gaan ontvangen.
Dan het je een aardige indicatie van welke frequenties de slagingskans groot is.

Groet en veel luisterplezier,

Pieter (PA0033SWL)

johan.zijlstra@yahoo.com:
Hallo Pieter,

Hartelijk dank voor je bericht en de tip.
Voorlopig zal ik me eerst bezig gaan houden met het luisteren naar Volmet-stations.

Wel valt me op als ik naar 10051 kHz en 13270 kHz luister dat ik dan heel vaak niets hoor,
Het lijkt me dat deze Amerikaanse stations niet continu uitzenden wat Shannon radio juist wel doet.
Misschien moet ik meer geduld hebben en mijn radio (XHData D808) langer op de Amerikaanse stations moet laten staan, uiteraard alle in de USB-mode.


Vriendelijke groet,
Johan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie