Auteur Topic: Dekking C2000  (gelezen 2336 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline WH521

• Gevorderd Lid
Re: Dekking C2000
« Reactie #15 Gepost op: 4 november 2024, 06:54:20 »
Zal ook al te denken... C2000 draait al +20 jaar elke dag met duizenden intensieve gebruikers zonder al te grote problemen.

Analoog is robuust, maar zeker niet heilig. Weet nog in Amsterdam, rondom de RAI, was er nul porto contact mogelijk vanwege de FM zender daar. Geen haan die er naar kraaide.
Of de speakermic zitters, die rustig een uur lang het algemene HB kanaal plat legde etc.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #16 Gepost op: 4 november 2024, 09:46:09 »
Ik werk bij een bedrijf die ook communicatie verkoopt. De ervaring is en blijft dat analoog verreweg de meeste ervaring geeft. Een gevleugelde uitspraak is en blijft "wat je erin stopt, komt er aan de andere kant uit". Met digitaal lever je altijd iets in qua spraakkwaliteit (en soms herkenbaarheid van stemmen), met DMR meer dan met TETRA. Echter, met digitaal is uiteindelijk zoveel meer mogelijk dat het iets inleveren op spraakkwaliteit irrelevant wordt. Met C2000 is zoveel meer mogelijk dan met de oude, analoge systemen dat het argument van "nog iets in de ruis kunnen horen" totaal geen rol speelt en zoals Edwin terecht opmerkt een opmerking uit de hobbywereld is. Immers, waarom wordt dit steevast bij C2000/analoog geroepen en nooit bij mobiele telefonie?

Los daarvan; 100% dekking is onmogelijk. Sommige zwakke plekken zijn en blijven ingecalculeerd. Tot daar een keer een calamiteit is, dan is de wereld te klein...

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de WAC en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 4 november 2024, 13:15:33 »
Zal ook al te denken... C2000 draait al +20 jaar elke dag met duizenden intensieve gebruikers zonder al te grote problemen.

Analoog is robuust, maar zeker niet heilig. Weet nog in Amsterdam, rondom de RAI, was er nul porto contact mogelijk vanwege de FM zender daar. Geen haan die er naar kraaide.
Of de speakermic zitters, die rustig een uur lang het algemene HB kanaal plat legde etc.

Bij een bezoek van de paus, popie jopie over alle porto's, ik moest er wel om lachen maar natuurlijk helemaal verkeerd...
2X AOR AR-DV1,Icom IC-R20, UBC-125XLT,Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #18 Gepost op: 4 november 2024, 13:43:13 »
Wat ook nog wel eens een rol zou kunnen spelen (in ieder geval in de sector waarin ik werkzaam ben..). Je kan de allerbeste duurste supergevoeligste ontvanger hebben, maar zonder goede antenne, zo optimaal mogelijk opgesteld, heb je helemaal NIETS aan die ontvanger. Idem voor de supergoeiste audioversterker. Kan een fantastisch ding zijn, maar zonder goede luidprekers, zo gunstig mogelijk opgesteld, merk je helemaal niets van die kwaliteit.

Waarom zeg ik dit: ik zie dat er in hulpverleningsvoertuigen vaak luidsprekertjes gebruikt worden van erbarmelijke slechte kwaliteit. En die worden dan ook nog vaak onder een dashboard, achter of onder een stoel of achter je in een plafond gemonteerd. Idem voor antennes. Wat wij wel hobbymatig weten is dat een antenne heel veel kan uitmaken. Maar beroepshalve moet er zo'n kort mogelijk antennetjes op de porto, of van die flexibele flutantennetjes op het dak van de voertuigen.

Daar zou heeeeel veel winst mee te behalen zijn, Maar mogelijk/kennelijk leeft dit onderdeel van de communicatie wat minder in de professionele wereld.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #19 Gepost op: 4 november 2024, 14:03:39 »
En daar heb ik persoonlijk tientallen voorbeelden van (ik kom nog uit het oude analoge tijdperk) maar die ga ik hier niet delen.

Eveneens met alle respect: jammer dat je dat niet wilt delen, aangezien jij kennelijk meer weet dan de gemiddelde hobbiest alhier. Wellicht breng je dan de scannerluisteraars, ongetwijfeld de grootste groep op dit forum, op andere gedachten. En zoals ik mij al eerder afvroeg, hoe zit het met de andere gebruikers van C2000? Daar lees ik nooit klachten over. Ik geloof best dat C2000 een verbetering is ten opzichte van al die oude analoge netwerken, anders was men destijds niet overgestapt. Maar een oud Nederlands spreekwoord is hier toch wel op zijn plaats: "Waar rook is, is vuur¨.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #20 Gepost op: 4 november 2024, 14:49:07 »
In het oorspronkelijke topic ging het over een kwetsbaarheid in de codering, er zat als het ware een achterdeurtje in de software.Het ging dus niet over het systeem zelf, Analoog heeft bepaalde voordelen,maar evengoed de nadelen, C2000 is geen voorbeeld van digitaal in de vorm van analoog versus digitaal. Vroeger, in de goede oude tijd had zo'n beetje elk korps een eigen frequentie met een eigen zend en ontvangst systeem, dat kon een klein mastje zijn met beperkt lokaal bereik. De brandweer, ambulance en de marechaussee (rotwoord)  hadden elk hun eigen systeem en konden onderling niet met elkaar praten. Voor communicatie met andere korpsen werd het zogenaamde inrap systeem gebruikt,maar ook dat was regio gebonden op een eigen frequentie. Ook de codes waren anders, code 1000 bij de politie betekende bijvoorbeeld dat een voertuig,persoon of kenteken niet voorkwam in een register voor bijvoorbeeld gestolen voorwerpen, code 1000 bij de ambulance was iets vervelender, dan was je namelijk dood. Helemaal in het begin werd er nauwelijks gebruik gemaakt van portofoons, Wij verkochten scanners met kristallen alleen voor de VHF lage en hoge band, later kwam de UHF er bij voor de portofoons, de rijkspolitie had ook weer een eigen kanaal met frequentie en die werden aangeroepen met de naam Alex. Bij een achtervolging moest men handmatig steeds afstemmen op het kanaal van de regio waar men zich bevond.
Een heel hardnekkig gerucht was dat de politie ging overschakelen op een andere band, de 900 MHz waar in het begin geen scanner voor te krijgen was, alleen de scanners in het allerduurste segment konden daarbij, Mensen ruilden massaal hun scanners in zodat ze ook die 900 MHz konden ontvangen, ze waren niet aan te slepen.
Toen kwam de scramble er bij, je hoorde de stem niet meer maar een irritant piepje, er kwamen de-scramblers die je op de speakeruitgang moest zetten met een externe speaker, sommigen hadden er een ingebouwde speaker in.

Daarna ging men over op het huidige C2000, een soort trunking met als extra een coderingslaag.Bij digitaal kun je veel meer toevoegen, een ambulance gaf in de oude analoge tijd een 5 tonig geluid mee als statusmelding, bijvoorbeeld aangekomen op de locatie.
Bij digitaal kun je naast de spraak veel en veel meer toevoegen.
C2000 is geen digitaal in de vorm van analoog versus digitaal, DRM is ook digitaal, nxdn ook, ais (scheepvaart localizers) en noem maar op is allemaal digitaal.
C2000 is een gebruikt protocol met digitale communicatie,, je kan dus niet zeggen C2000 is digitaal, het werkt niet helemaal goed dus digitaal is slecht of minder goed dan analoog. Zonder digitale communicatie kunnen we niet praten met een satelliet of een voertuig op mars, en bestaat er simpelweg geen internet.

Sorry voor de lange tekst, geschreven vanuit eigen ervaringen,niet als professional.
2X AOR AR-DV1,Icom IC-R20, UBC-125XLT,Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #21 Gepost op: 4 november 2024, 15:22:09 »
Sorry voor de lange tekst, geschreven vanuit eigen ervaringen,niet als professional.

Prachtig verhaal, ik heb het allemaal meegemaakt. Ik ben dan ook al scannerluisteraar sinds de jaren 70. Je hebt hier en daar wel wat overgeslagen, maar het klopt wel.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #22 Gepost op: 4 november 2024, 16:36:31 »
Ik wilde het niet nog langer maken haha.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #23 Gepost op: 4 november 2024, 17:10:02 »
In het oorspronkelijke topic ging het over een kwetsbaarheid in de codering

Ik heb de discussie over de dekking van C2000 afgesplitst naar een nieuw topic.

Offline Peter71

• Gevorderd Lid
« Reactie #24 Gepost op: 4 november 2024, 18:55:51 »
En daar heb ik persoonlijk tientallen voorbeelden van (ik kom nog uit het oude analoge tijdperk) maar die ga ik hier niet delen.

Eveneens met alle respect: jammer dat je dat niet wilt delen, aangezien jij kennelijk meer weet dan de gemiddelde hobbiest alhier. Wellicht breng je dan de scannerluisteraars, ongetwijfeld de grootste groep op dit forum, op andere gedachten. En zoals ik mij al eerder afvroeg, hoe zit het met de andere gebruikers van C2000? Daar lees ik nooit klachten over. Ik geloof best dat C2000 een verbetering is ten opzichte van al die oude analoge netwerken, anders was men destijds niet overgestapt. Maar een oud Nederlands spreekwoord is hier toch wel op zijn plaats: "Waar rook is, is vuur¨.

Zover ik weet zijn er binnen de brandweer geen klachten over C2000, en heeft het juist mogelijkheden gegeven. Wij staan nog wel eens in het open veld, zonder dat daar een antenne stond voor het  analoge porto verkeer. Dus vaak had de bevelvoerder simpel geen contact met de RAC, zonder terug te moeten vallen op het voertuig waar het vaak dan wel lukte, wat gewoon tijd koste. Al staan we nu midden in de weilanden, met C2000 is er  gewoon contact met de RAC. Als VEB hebben we ook voordelen, aanrijdend kunnen we al contact hebben met de coördinator, en kan deze ons nog bijsturen naar bv een andere locatie. Met analoog was dat zonder tussenkomst van de RAC ondenkbaar.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #25 Gepost op: 5 november 2024, 11:43:43 »
Eveneens met alle respect: jammer dat je dat niet wilt delen, aangezien jij kennelijk meer weet dan de gemiddelde hobbiest alhier.

Het is niet om interessant te doen hoor. Maar ik ben beroepshalve wel gebonden aan allerlei regeltjes enzovoort dus niet alles kan hier in de openbaarheid neergezet worden.

Maar om een voorbeeld uit de hedendaagse praktijk te geven: de hulpverlening op het strand (bijvoorbeeld Den Haag / Kijkduin) is een mooi voorbeeld.

Stel dat mensen tijdens een mooie zomerdag 112 bellen, omdat er ergens op het strand iemand onwel geworden is. De eerste enorme innovatie is dat de meldkamer kan zien waar de melder zich bevindt (geen idee hoe ze dat doen). De meldkamer ambulancezorg alarmeert een ambulance. De ambulancebemanning kan op de MDT in de ambulance redelijk exact zien waar het incident zich afspeelt (Dan is de lokatie "op X/Y aangemaakt"). Want het scheelt nogal of de melder aangeeft dat hij/zij ergens op het strand tussen de Pier en Wassenaar zit maar niet precies weet waar, of dat je redelijk nauwkeurig op de kaart in de ambu kunt zien dat e.e.a. zich afspeelt 500 meter rechts van XXX tussen strandtent YYY en strandtent ZZZ.

In het zomerseizoen alarmeert de meldkamer ook de reddingsbrigade, die primair als First Responder gaan rijden, en de KNRM, die uitrukt met het Kusthulpverleningsvoertuig (KHV) voor patiëntenvervoer. Het KHV is beter geoutileerd voor liggend transport van een patient dan de terreinvoertuigen van de reddingsbrigade. Daarnaast wordt de politie ter ondersteuning meegestuurd.

Ambulance, reddingsbrigade en KNRM hebben allemaal C2000 apparatuur. De meldkamer koppelt de gespreksgroep van de ambulance, de gespreksgroep van de reddingsbrigade en de gespreksgroep van de KNRM aan elkaar. Vanaf dat moment kan elke discipline met elkaar communiceren. Vervolgens kan de ambulancebemanning direct met de eenheden op het strand communiceren wat de meest handige overstapplaats is. Minstens één eenheid op het strand gaat alvast ter plaatse en een andere eenheid haalt ergens de ambulancebemanning op. De strandeenheid die als eerste ter plaatse is kan met de ambulancebemanning communiceren wat zij daar aantreffen en dat kan de verdere inzet bepalen (bijvoorbeeld opschalen of afschalen).

Dit werkt anno 2024 gewoon erg goed.

Ik ben helaas  :'( al op een leeftijd dat ik nog met de oude analoge netwerken heb gewerkt. Toen liep de communicatie heeeeel veel moeizamer. De meldkamers moesten alles telefonisch regelen. Wat regelmatig gebeurde was dat de ambu bij overnameplaats 4 stond en de reddingsbrigade bij overnameplaats 5. Dan werd er daar lastig telefonisch over gecommuniceerd, waarna de ambulance naar overnameplaats 5 reed, en de reddingsbrigade naar overnameplaats 4...  :D

Ik durf te stellen dat we dankzij C2000 levens redden omdat het de hulpverlening op alle vlakken aanzienlijk verbeterd is. En daar gaat het om.

En weet je: een brandweerauto, of een ambulance, of politie-auto krijgt ook wel eens pech op weg naar een uitslaande brand, of een reanimatie of assistentie-collega. Echt heel zuur maar dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. De werkelijkheid is niet maakbaar.

Offline Wassenaar

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 5 november 2024, 13:18:11 »
Nu op Nederland 1 worden de problemen met C2000 versus de politiek besproken.

Wsn

Offline Wassenaar

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 5 november 2024, 13:36:27 »
Het vragenuurtje duurde maar een half uur.
Conclusie, er komen extra masten en als back up, push to talk.
En agenten krijgen vanaf december een cursus, hoe om te gaan met c2000 en de blinde vlekken.

Wsn

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #28 Gepost op: 5 november 2024, 14:11:23 »
De radio-interface is maar een van meerdere onderdelen van het totale netwerk. Ik geef het je te doen om alle mogelijke situaties te bedenken en te mitigeren in een uitrol. Als de bevolking dat eist hangt er ook een heel ander prijskaartje aan het geheel wat de bevolking niet bereid lijkt te betalen.
Wat de 'normale burger' van C2000 mee krijgt is te weinig om een gedegen oordeel te vellen. Ik vertrouw erop dat de professionals doen wat ze kunnen om het netwerk zo goed mogelijk te krijgen.
De politiek neem ik wat dit onderwerp betreft minder serieus, daar lijkt het vooral te gaan om zichzelf te profileren.
Problemen zijn er zeker, de wil om die op te lossen ook. Daar ben ik van overtuigd.

Offline Bleij

• Moderator
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
« Reactie #29 Gepost op: 5 november 2024, 15:23:53 »
Luchtverfrissers verstoorden C2000-systeem, meldt minister Van Weel

Bron: NOS

Een bepaald type elektrische luchtverfrisser is recent uit de handel gehaald, omdat het apparaat storingen veroorzaakte in het C2000-communicatiesysteem van de hulpdiensten. Dat heeft minister Van Weel van Justitie gezegd tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. De luchtverfrissers, die in het stopcontact worden gestoken, interfereerden met de frequentie van C2000......

Het op korte termijn verbeteren van de dekking is volgens hem een lastiger verhaal. Er zijn nu naar schatting 65 'witte vlekken' in Nederland.....

Meer via  https://nos.nl/artikel/2543344-luchtverfrissers-verstoorden-c2000-systeem-meldt-minister-van-weel
Groeten van Michel