Auteur Topic: Dekking C2000  (gelezen 2337 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de WAC en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
Re: Dekking C2000
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2024, 19:00:28 »
Ik vind het een beetje dubbel...ja training is heel belangrijk maar de politie is niet de enige gebruiker van het systeem,het RDI zou ook eens met de peilwagen kunnen kijken naar dode spots, ik zie de wijkagent nu niet zo snel even in een boom klimmen om een extra zender en ontvanger te monteren. Als beter bekend is waar het bereik slecht is, is het misschien handig om bij grote inzet een soort noodverbinding op te zetten ?  ( en misschien gebeurt dat ook wel) Bemand door iemand die wel weet hoe het goed door te koppelen is ? Onze wijkagent loopt al met 2 porto's, een voor lokaal (politieburo's onderling) en 1 voor de meldkamer...
2X AOR AR-DV1,Icom IC-R20, UBC-125XLT,Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #2 Gepost op: 1 november 2024, 19:50:14 »
Het is een enorm complex probleem.
Alles en iedereen is schuldig aan de problemen:
- Wanneer je een aanbesteding doet, en je betaalt daardoor maar 75% van de prijs welke het zou moeten kosten, krijg je nooit een systeem wat 100% werkt. De start was daarmee al verkeerd.
- Ook de gebruikers werken niet altijd vlg. de regels. Allerlei masten werden en worden vaak nog onnodig overbelast.
- Later zijn er allerlei updates & wijzigingen gedaan met andere merken en leveranciers, die waren immers goedkoper dan Motorola. Hierna was er eigenlijk al geen redden meer aan.
- De Tetra standard is inmiddels behoorlijk verouderd. Eén van de grootste problemen is het verkrijgen van de juiste antenne's, filters en andere apparatuurdie aan de eisen kunnen voldoen waarop het systeem is ontworpen.
De voornaamste leverancier (Hirschmann) heeft deze antenne's al lang niet meer in het portfolio. Alle alternatieven zijn slechter. Daardoor kan het nooit meer goed werken.
- De infrastructuur/bebouwing is later veranderd, maar hiermee is nooit rekening gehouden. Er zijn enorm veel black spots.
- Binnenhuisdekking was altijd al een discutabele eis, het systeem is hierniet op ingericht. Speciale coverage area's zijn alleen een soort van workaround.
- Het kernteam is uitgekleed tot 3 personen, welke niet eens 40uur/week hieraan werken, en veel kennis is verdwenen, en nog meer kennis gaat verloren omdat ze met pensioen zijn gegaan, of binnenkort gaan.

Zo zijn er nog een aantal speerpunten welke voor verbetering vatbaar waren, of nog steeds zijn.
Is dus roeien met de riemen die je hebt, de kans dat het ooit goed zal werken is technisch gezien niet meer aanwezig.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2024, 20:56:35 »
Hirschmann is ook nog eens failliet gegaan,mijn woning en flat is goed gebouwd, veel beton en bewapening, prima voor mij want wifi van buiten komt niet of nauwelijks binnen, de liftkooi is geisoleerd gebouwd, als een colom in het gebouw, daar is geen enkel signaal tegen bestand, voor de lifttelefoon en alle slimme meters zijn aparte antennes geplaatst. Omdat we veel ouderen hebben, is er een speciale BHV opgericht met gewone analoge portofoons. Die werken wel !
Soms in de ruis,maar het werkt.
Onlangs is er 50 meter verderop een telefoonzender geplaatst want dekking was er nauwelijks.
Voor de grap eens met de wijkagent getest, binnenshuis werkt zijn porto niet. Op de galerij is de ontvangst 100%.
Steeds meer flats en gebouwen worden stevig gebouwd, in het beton bijna een kooi van Faraday.
Dat hadden ze eerder kunnen bedenken.
Of het syteem anders implementeren, een verkeerscontrole en minder gevoelige communicatie gewoon op het oude syteem, een gecombineerde analoge en digitale porto, gevoelige informatie coderen.
2X AOR AR-DV1,Icom IC-R20, UBC-125XLT,Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2024, 06:54:32 »
Hirschmann is ook nog eens failliet gegaan

Ok, thx. Wist ik niet.
Ik bedoelde trouwens Kathrein, die leverde de antenne's, maar ze maken deze klantspecifieke antenna. Hebben hun portfolio flink uitgedund.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #5 Gepost op: 2 november 2024, 09:40:28 »
het RDI zou ook eens met de peilwagen kunnen kijken naar dode spots

Leuk idee, maar dit is absoluut geen taak van het RDI. Zij handhaven het radiospectrum, men doet geen dekkingstests.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #6 Gepost op: 2 november 2024, 09:45:27 »
- De Tetra standard is inmiddels behoorlijk verouderd. Eén van de grootste problemen is het verkrijgen van de juiste antenne's, filters en andere apparatuurdie aan de eisen kunnen voldoen waarop het systeem is ontworpen.

Dit is wel heel erg gechargeerd. Het is een oude techniek (+/- 25 jaar) maar Motorola levert nog steeds apparatuur, ontwikkelt nog steeds nieuwe apparatuur en komt regelmatig met software en firmware updates. Van mijn kant ook even gechargeerd, als "wij" onze TETRA klanten kwijt zouden raken dan zie ik het heel somber in. Er komen regelmatig nieuwe TETRA klanten (en netwerken) bij en men is hierover meer tevreden dan DMR. Het kost ook een stuk meer, maar dan heb je ook wat. Wat er nu exact verouderd is weet ik niet en al helemaal niet wat er zo specifiek zou zijn aan TETRA antennes? De antenne zal het een worst wezen welke techniek er doorgeen gaat, zolang hij maar een elektromagnetisch veld kan maken. Filters, kabels en dergelijken idem.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2 november 2024, 10:31:58 »
het RDI zou ook eens met de peilwagen kunnen kijken naar dode spots

Leuk idee, maar dit is absoluut geen taak van het RDI. Zij handhaven het radiospectrum, men doet geen dekkingstests.

Dat snap ik, maar ze hebben wel de apparatuur om te peilen en te zien waar een signaal heel zwak is of juist heel sterk, de overheid beschikt over veel mogelijkheden maar het lijkt of samenwerking binnen de diverse diensten er niet is.
Zoals ik het nu lees is de politie als overkoepelend orgaan verantwoordelijk voor de C2000 en moet zorgen dat het netwerk bij calamiteiten niet overbelast wordt omdat het personeel, de agenten,er last van hebben en blijkbaar opdracht moet geven om ergens een mast er bij te zetten of de capaciteit te vergroten,maar ze komen er pas achter als er problemen optreden, alsof iemand een kaartje heeft gemaakt met overlappende gebieden, maar geen rekening heeft gehouden met de veranderingen in zo'n gebied, nieuwbouw en hoogbouw er tussen bijvoorbeeld. Hier wordt zelfs af en toe de analoge frequentie 456.7300 gebruikt voor communicatie onderling, dat is de frequentie die de politie hier gebruikte voor de komst van C2000. (456.7300 mobiel 466.730 basis)
Met training voor gebruik kun je veel oplossen maar als er geen bereik is kun je de porto alleen in de fik steken en hopen dat iemand de rooksignalen ziet.

Correct me if i am wrong...

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #8 Gepost op: 2 november 2024, 14:18:46 »
Wij gissen heel veel, maar ga er maar vanuit dat er hele goede dekkingskaarten zijn waarop je kunt zien waar wel/geen dekking is. Daar zijn geen metingen voor nodig. Daar zijn speciale tools voor die op basis van elke zenderlocatie, antennehoogte, vermogen, bebouwing en obstakels de propogatie per mast (en overlap) kan berekenen. Alles is echt bekend. Vervolgens kunnen we ook gissen waarom daar wellicht niets (of weinig) mee wordt gedaan. Ik merk dat iedereen overal altijd maar een mening over wil hebben (kijk maar eens op facebook, bijvoorbeeld). Iedereen weet wel hoe iets beter zou kunnen en dat neigt toch een beetje naar "de beste stuurlui". Veel zaken zijn of politieke spelletjes of simpelweg centenkwesties. Mogelijk worden dergelijke uitspraken zoals nu in de AD juist uitgelokt zodat er geld vrijgemaakt kan worden.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #9 Gepost op: 2 november 2024, 14:34:14 »
Alle recente en oude verhalen kennende vraag ik mij wel eens hardop af of het verstandig was om over te schakelen van analoog naar digitaal? Digitaal is dus kennelijk veel gevoeliger voor obstakels dan analoog, zo blijkt. Wellicht de reden dat brandweerkorpsen voor onderling verkeer toch weer over zijn geschakeld naar analoge portofoons? Tevens ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van de andere gebruikers van het C2000 netwerk. Ik lees altijd alleen maar klachten vanuit de Politie.
Feit blijft dat 20 jaar geleden C2000 met veel tromgeroffel werd ingevoerd als de oplossing voor hulpverlenend Nederland als het gaat om radiocommunicatie en het 20 jaar later dus nog steeds niet optimaal functioneert.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2 november 2024, 21:13:17 »
Digitaal is dus kennelijk veel gevoeliger voor obstakels dan analoog, zo blijkt.

Bij analoog kun je stemmen, gesprekken in de ruis nog wel horen, bij digitaal valt het signaal gewoon weg als er teveel bitjes wegvallen. Vergelijk het met analoge en digitale tv, beeld in de ruis kun je analoog nog af en toe zien, valt bij digitaal teveel weg ( er is wel een beperkte correctie ) dan is er gewoon geen beeld.
Op een oude analoge videoband die beschadigd is zie je het beeld,met strepen, bibberend, scheefgetrokken, een beschadigd digitaal bestand kun je niet meer bekijken. (misschien wat hersteltools er overheen maar dat lukt niet met een porto in het veld )

Offline gompie.org1

• Functioneel Beheerder Veiligheids systemen
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 3 november 2024, 07:54:44 »
Deze info vond ik,

https://beveiligingnieuws.nl/politie-teleurgesteld-over-dwangsom-voor-problemen-c2000/

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
UBCD3600XLT
BCT15X
UBC125XLT
SDS200e

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 3 november 2024, 19:24:53 »
Alle recente en oude verhalen kennende vraag ik mij wel eens hardop af of het verstandig was om over te schakelen van analoog naar digitaal? Digitaal is dus kennelijk veel gevoeliger voor obstakels dan analoog, zo blijkt.

Feit blijft dat 20 jaar geleden C2000 met veel tromgeroffel werd ingevoerd als de oplossing voor hulpverlenend Nederland als het gaat om radiocommunicatie en het 20 jaar later dus nog steeds niet optimaal functioneert.

Ik ga miijzelf nog maar een keer herhalen...

Ten eerste: met alle respect, maar veel forumbezoekers hier denken en redeneren als scannerluisteraars. Maar met de kennis van de oude analoge netwerken kan je onmogelijk nog iets vinden van hoe goed C2000 is.

Ten tweede: we focussen ons heel erg op zaken die wellicht niet goed gaan met C2000, maar C2000 heeft de hulpverlening enorm veel gebracht. Daar hoor je nooit iets over. Heel veel beloftes zijn waargemaakt. Communicatie (en dus hulpverlening) gaat heel, heel, heel veel sneller en beter dan vroeger met de oude analoge systemen. En daar heb ik persoonlijk tientallen voorbeelden van (ik kom nog uit het oude analoge tijdperk) maar die ga ik hier niet delen.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 3 november 2024, 19:30:10 »
Digitaal is dus kennelijk veel gevoeliger voor obstakels dan analoog, zo blijkt.

Bij analoog kun je stemmen, gesprekken in de ruis nog wel horen, bij digitaal valt het signaal gewoon weg als er teveel bitjes wegvallen. Vergelijk het met analoge en digitale tv, beeld in de ruis kun je analoog nog af en toe zien, valt bij digitaal teveel weg ( er is wel een beperkte correctie ) dan is er gewoon geen beeld.

Vroeger, in het analoge tijdperk en toen ATF2 /ATF3 ook nog niet overal dekking hadden, moesten we wel eens ergens aanbellen om te vragen of we met een ouderwetse T65 telefoon even onze meldkamer mochten bellen omdat we assistentie nodig hadden en de meldkamer onmogelijk konden bereiken. Gelukkig werd toen elke scheet toen nog niet extreem uitvergroot op 1001 zelfbenoemde nieuwssites en bleven Kamervragen en dwangsommen uit. Maar toen konden we ook nog gewoon nadenken als maatschappij.....