Auteur Topic: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.  (gelezen 181980 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 474
  • Rotterdam
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #330 Gepost op: 2 mei 2023, 12:30:45 »
Ik meen dat Uniden onder 'Motorola'-systemen alleen oudere analoge systemen als SmartNet verstaat. In ieder geval geen DMR.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #331 Gepost op: 2 mei 2023, 13:19:35 »
Motorola lijkt inderdaad een eigen TDMA Trunking systeem te hebben ontwikkeld wat lijkt op P25;

Prior to the final Phase II standard being approved, Motorola developed and implemented their own TDMA protocol known as "X2-TDMA".
X2 uses the same modulation as APCO Project 25 Phase 1.

(Bron: RadioReference.com)
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #332 Gepost op: 2 mei 2023, 16:15:23 »
Dus dan zou dat in theorie wel mogelijk moeten zijn toch

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #333 Gepost op: 2 mei 2023, 16:57:57 »
Ja, voor de Motorola trunking formaten, Type I, Type II, SmartNet, SmartZone, etc. en P25.

Geen DMR.

Maar vertel eens wat je precies met deze functie zou willen bereiken?

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #334 Gepost op: 2 mei 2023, 18:35:54 »
@Erik49

Denk je dat het antwoord op je vraag hier anders gaat zijn dan die je op het RadioReference forum kreeg? CCO kan werken op P25 systemen en niet met DMR. Tenzij je kennis P25 netwerken (of de Motorola X2-TDMA variant op P25) in zijn omgeving heeft ga je er niets aan hebben. Net als het gebruik van de RR database en scannen met de GPS afstand instellingen; leuk in de USA maar in Europa kan je er niets mee.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #335 Gepost op: 2 mei 2023, 20:00:04 »
ok duidelijk dankje

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #336 Gepost op: 17 mei 2023, 18:17:35 »
Mensen ik zie door de bomen even het bos niet meer.
Welke software is het meest vriendelijk om te gebruiken?
En dan het liefste een programma met Virtual Control.

En bij andere UBC scanners werkt de indeling met Systems en Groups en daar heb ik mee leren werken.
Maar hoe zit dat bij de 3600?
Er is mij door Hennie verteld dat je Quick Key en Number Tag kan toevoegen maar ik hoor ook weer dat dat niet hoeft.
Tja hoe zet ik dan banken aan en uit, om ze zo maar even te noemen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #337 Gepost op: 17 mei 2023, 19:06:46 »
Software durf ik niks over te zeggen, maar qua structuur met kanalen zit er nog een extra laag bij.

In plaats van:
Laag 1
     Laag 2
          kanalen

Heb je:
Laag 1 (favorieten)
     Laag 2 (systeem)
          Laag 3 (department)
               kanalen

Dat is de meest simpele weergave. Het zou ook zo kunnen:

Laag 1 (favorieten 1)
     Laag 2 (systeem 1)
          Laag 3 (department 1)
               kanalen
         Laag 3 (department 2)
               kanalen

          Laag 3 (department 3)
               kanalen
     Laag 2 (systeem 2)
          Laag 3 (department 1)
               kanalen
Laag 1 (favorieten 2)
     Laag 2 (systeem 1)
          Laag 3 (department 1)
               kanalen

Werk je met quick keys en je wilt het vetgedrukte niet (of juist wel) laten meescannen, dan druk je tijdens het scannen in: 1.1.2 Enter

Je kan daarnaast ook favorieten in het menu aan of uitschakelen. Dus programmeer je alles wat met scheepvaart te maken hebt in een favoriet "scheepvaart", bedrijven als "bedrijven" enz. Dan kan je dit dus selecteren in het menu favorieten (vinkje weghalen of aanvinken). Je kan dit eventueel combineren met quick keys. Wat wel puzzelen wordt, welke benamingen je geeft met alle lagen. Geef je de favoriet de naam "voorbeeld 1", het systeem "voorbeeld 2", het department "voorbeeld 3" en het kanaal de naam "voorbeeld 4", dan zie je in het display:

Voorbeeld 2
Voorbeeld 1
___________
Voorbeeld 3
___________
Voorbeeld 4


Nog iets anders om in overweging te nemen: de 3600XLT is de minst gevoelige scanner die ik ooit gehad heb. Zeg maar gerust stokdoof. Je zal een hoop dingen missen.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #338 Gepost op: 17 mei 2023, 19:08:23 »
Bedankt voor de uitleg Remon.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #339 Gepost op: 17 mei 2023, 21:27:39 »
Hoi Johan,

Ik heb een UBCD3600XLT en werk veel met Butel ARC536 Pro en wat minder met Sentinel. In die pro versie heb je de Virtual Control mogelijkheid. Ik vind Butel ARC536 Pro en de Virtual Control erg prettig werken. Bij de UBCD3600XLT heb je ook het Sentinel programma nodig voor het eventuele onderhoud aan het SD geheugenkaartje en de firmware update (mochten die nog komen).

Het programmeren van de UBCD3600XLT heeft Remon goed beschreven. Het is even wennen en kost in het begin wellicht een paar zweetdruppeltjes maar het valt echt mee. Het is een kwestie van een goede back-up van je SD kaartje maken en veel uitproberen. In dit forum is voor bijna iedere vraag ondertussen wel het antwoord te vinden.  

De Quick Keys en Number Tags gebruik ik niet. Als je bv een  favorietlijst luchtvaart maakt met de nodige systemen en departments dan wordt het wel heel veel nummers onthouden of met een lijstje gaan rondlopen. Daar heb ik geen zin in. Ik zet de favorietlijsten gewoon aan  (scannen) of uit (niet scannen). Mocht ik alleen een bepaalde locatie willen scannen (bv Schiphol) dan zet ik het betreffende system of department op hold. Eventueel maak ik voor een bepaalde gelegenheid snel een favorietlijst. Dat gaat in Butel, met kopieren en plakken, makkelijk en snel.

Ik ben erg tevreden met mijn UBCD3600XLT. Je moet alleen de standaard rubberduck er af halen en vervangen voor iets beters. Ik heb er of een Diamond RH 771 op of de D1000 van Broadsworld Antennas.

Groet,
Johan
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #340 Gepost op: 17 mei 2023, 23:13:42 »
Een beetje off topic, maar als advies aan Johan: ik vind de manier van programmeren van Whistler TRX scanners veel eenvoudiger en meer dynamisch. Ook is de gevoeligheid vele malen beter en kunnen ze beter tegen sterke naburige signalen.

Je hebt een grote lijst waarin je alle frequenties zet (en de benamingen, modulatie, tooncodes, enz).

Je hebt geen systems en groups meer, maar gewoon zelf aan te maken banken (scanlijsten genoemd).

Je maakt dus scanlijsten aan. Vervolgens wijs je de kanalen uit de grote lijst toe aan deze scanlijsten. Een enkele frequentie kan worden toegewezen aan meerdere scanlijsten.

Je kan ook scan-sets maken. Dat is een verzameling van scanlijsten. Zet je luchtvaart scanlijsten in een scan-set en ga je een dagje vliegtuigspotten, dan zet je simpelweg deze scan-set aan.

Scanlijsten en scan-sets zijn eenvoudig via het menu aan en uit te zetten.

Je kan ook virtuele scanners instellen. Je kan dan -alle- instellingen opslaan (frequentielijsten, scanlijsten, scan-sets, verlichting, zoekbanken, enz) en via de scanner (en software) oproepen. Ook handig voor backups.

Er is naast de gratis programmeersoftware ook gratis software voor virtual control (met log-functie) beschikbaar (allemaal van Whistler zel).

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #341 Gepost op: 18 mei 2023, 07:21:29 »
@Remon: dank voor je reactie. De wijze van programmeren bij de Whistler TRX klinkt inderdaad een stuk logischer en eenvoudiger. Daar ga ik me toch eens in verdiepen 👍
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #342 Gepost op: 18 mei 2023, 19:00:40 »
de 3600XLT is de minst gevoelige scanner die ik ooit gehad heb. Zeg maar gerust stokdoof. Je zal een hoop dingen missen.

Kun je dat staven met verschil in specificaties? Ik heb een 3600xlt en ben er best tevreden over. Ben in de markt voor een basis uitvoering. Aor dv1 is me te duur, sds200 is mooi maar zou ook doof zijn. Is een trx-2 dan de heilige graal waar we allemaal naar op zoek zijn?

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1807
    • aw foto
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #343 Gepost op: 18 mei 2023, 19:06:19 »
De TRX2 doet het inderdaad goed op de UHF.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 195
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #344 Gepost op: 18 mei 2023, 19:11:05 »
Aor dv1 is me te duur, sds200 is mooi maar zou ook doof zijn.

Heb een SDS200e en ontvang er prima mee.
Alleen een birdie op marifoon kanaal 0.