Auteur Topic: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?  (gelezen 8499 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
hallo allemaal,

Dankzij mijn (lieve) Vriendin kan ik mijn Hobby eindelijk goed gaan oppakken ik zat zoals jullie misschien wel gelezen hebben in andere topic's
met het probleem dat ik A. Geen buiten antenne kan plaatsen B. veel storing had door binnen antenne(s) . Nu kan ik mijn hobby kamer verplaatsen naar een kamer die direct grenst aan mijn (mini balkon) .

op het balkon zelf ga ik een kleine steun maken met mijn X30. maar voor HF wil ik dan eigenlijk een draad antenne spannen (op het balkon zelf) omdat natuurlijk het feit nog steeds blijft ik mag officieel geen antennes plaatsen dus echt buiten mijn balkon uit.  
maar het balkon aanzicht is geen groot ding (mini balkon) ik heb wat foto's er bij geplaatst om het te verduidelijken.  wat zou een tip zijn of om eventueel een fed end bijvoorbeeld te spannen van pak hem beet 13 meter (puur voor ontvangst).

balkon is maar 2.50 bij 2.40 ongeveer.  andere optie is om bijvoorbeeld toch een Mini Whip te nemen en die ook met een klein beugeltje op het balkon vast te zetten ?.
of een Boni-Whip antenne bijvoorbeeld.

overdekt inpandig balkon


breedte 2.50



Groet,  Andre

Offline sadelo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2018, 09:59:17 »
Ik zou proberen om in de vier hoeken zover mogelijk naar buiten ogen te plaatsen en daardoor je draad te leiden. Je hebt dan een soort van loop-idee. Een andere optie zou zijn om bv een Wellbrook op een beugel met scharnier te plaatsen aan een muur en die naar buiten te klappen oid.

Heb hier ook te maken met commissies, monumentenwacht, vervelende buren enz enz. Ik heb een langdraad op zolder langs de plint lopen en dat werkt eerlijk gezegd super voor de HF.

Het blijft vaak toch experimenteren. In het verleden heb ik overigens ook goede resultaten behaald met een AOR LA380 indoor loop.

Zo aan jouw foto's te zien zit je op de bovenste etage..... toch stiekem bv een DX one Pro op je dak zetten? ;-)

Succes
Icom IC-R9000, Hoka Code 3, AEA PK232MBX, DX-0ne Pro, Diamond X50N, AOR AR8200MKII

Offline dijk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 139
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2018, 11:07:51 »
Ik heb ook zo,n klein balconnetje 2.55 x 2.25
Steekt alleen 1 meter buiten de gevel .
Heb ook een X50 binnen gehad. Buiten op een driepoot geprobeerd.
Maar ik heb veel succes met magneetvoet antenne,s op de reling van balcon
en hobbykamer ,samen met drie UBC125XLT ,en een UBC370CLT.
Twee magneetvoeten   met een NR 770H
Een marifoon antenne Scout KM-3A, alleen op plankje , aan reling.
En een magneetvoet met 27 mc antenne Sirio Turbo 1000 PL
En ik zie ,dat  bij jou ook  mogelijk magneetvoeten geplaatst kunnen worden .
Ik heb ook draden gespannen voor hf met wereldontvanger .
Maar had te veel storing.
Gaat nu proberen met verticale HF antenne.
Heb ook de MFJ -1020 C
groeten Chiel uit Nootdorp
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2018, 11:20:29 »
zou ik een draad antenne spannen,  zou het zo kunnen ?

ik vraag me het af omdat je wat je aan de foto ziet (bovenkant) zit ook nog een flink stuk beton volgens mij dempt dat flink ?.

@Saldelo,
idd ik zit op de hoogste verdieping 20 meter ongeveer. ik ben alwel op dak geweest dan heb ik z'n inmens groot stuk dak daar kan ik makkelijk 2x 45 meter weg spannen (ook wel nog wel 2x).
Maar de VVe is hier ANTI antennes...  maar ik ben al zeer blij dat ik mijn hobby kan verplaatsen naar een andere kamer en zo balkon kan misbruiken .
wat denk jij van de foto hier boven ?.

@Chiel,
ik heb idd ook al eens gekeken naar de MFJ -1020 C maar ik heb in huis zoveel storing dat dit echt geen optie is. (in huis)
verticale HF idd je ziet ze wel maar meestal zijn ze enorm groot of dik.  dat gaat teveel opvallen denk ik maar als je idee model/merk heb van HF antennes graag zelfs ...

Groet, Andre

Offline dijk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 139
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2018, 11:28:06 »
Nou Andre
Ik zit te denken aan Diamond HF20FX en HF40FX
En je heb nog andere merken met kleine verticale.
Een lange draad is natuurlijk het allerbeste .
Maar wat niet kan ,kan niet.
Ik ontvang liever wat minder,dan niets.
Maar vertel is hoe plaats ik een foto/
groeten chel
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2018, 11:37:59 »
Nou Andre
Ik zit te denken aan Diamond HF20FX en HF40FX
En je heb nog andere merken met kleine verticale.
Een lange draad is natuurlijk het allerbeste .
Maar wat niet kan ,kan niet.
Ik ontvang liever wat minder,dan niets.
Maar vertel is hoe plaats ik een foto/
groeten chel

Hallo chel,

foto plaatsen is redelijk simpel je upload bijvoorbeeld een foto bij https://www.mupload.nl en dan krijg je wat linkjes.  
kies dan de 2de optie:


selecteer deze URL volledig het ziet er dan uit als

Citaat
[ IMG ]https://www.mupload.nl/img/1abq9si9.jpg[ /IMG ]

als je dit plakt in je tekst zie je de foto


Groet, Andre

PS zelf doe ik het iets anders ik heb een tool waarmee ik kan knippen plakken aanpassen en direct uploaden..
    maar ik denk dat hier boven "snelste uitleg is"

Offline dijk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 139
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2018, 11:40:08 »
Andre
Ik ga het is bekijken
Bedankt ,Groeten Chiel
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline sadelo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2018, 14:12:36 »
Andre,

Het is met draad gewoon experimenteren, plak desnoods eerst het draad eens vast met bv duck tape oid en kijk wat de resultaten zijn. Ik zou eerder kiezen voor veel draad aan de open zijde van je balkon dan dat je het langs een betonnen plafond laat lopen.

Wat betreft het dak is het natuurlijk zo dat geen enkele VVE zit te wachten op antennes oid wat op het dak geplaatst wordt, denk dat er heel veel antennes zonder weten of goedkeuring op daken geplaatst zijn. Als het enigszins kan dan zou ik voor een draad op het dak gaan, desnoods vlak boven de dakbedekking/grind zodat hij niet opvalt. Kabel zou je als dat kan bv via een regenpijp als doorvoer op balkon kunnen krijgen maar ik ken de verdere situatie niet.

Wat voor ontvanger gebruik je als ik vragen mag?

Groetjes,

Sander
Icom IC-R9000, Hoka Code 3, AEA PK232MBX, DX-0ne Pro, Diamond X50N, AOR AR8200MKII

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2018, 14:56:39 »
Andre,

Het is met draad gewoon experimenteren, plak desnoods eerst het draad eens vast met bv duck tape oid en kijk wat de resultaten zijn. Ik zou eerder kiezen voor veel draad aan de open zijde van je balkon dan dat je het langs een betonnen plafond laat lopen.

Wat betreft het dak is het natuurlijk zo dat geen enkele VVE zit te wachten op antennes oid wat op het dak geplaatst wordt, denk dat er heel veel antennes zonder weten of goedkeuring op daken geplaatst zijn. Als het enigszins kan dan zou ik voor een draad op het dak gaan, desnoods vlak boven de dakbedekking/grind zodat hij niet opvalt. Kabel zou je als dat kan bv via een regenpijp als doorvoer op balkon kunnen krijgen maar ik ken de verdere situatie niet.

Wat voor ontvanger gebruik je als ik vragen mag?

Groetjes,

Sander

hallo Sander,

ik  heb een SDRPLAY & ICOM IC9000 op HF zitten ( loop antenne) & een AOR DV1 op een X30 . dit alles dus nog met antennes binnen.
verder heb ik zojuist een RSPACE SDR-IQ gekocht, maar die moet ik nog testen wat ik er van lees moet het een prima ding zijn.

ik zou nog graag de Icom IC-8600 willen hebben, als die een keer 2dehands voor een leuke prijs langs komt dan.... haha.

over de antenne,
idd ik kan altijd testen met een draad antenne dat zal ik uit eindelijk ook wel doen. maar weet je als er nu iets was dat perfect op dat kleine balkonnetje kan staan (geklemd of wat dan ook)
als kost het me 400 euro dan heb ik dat geld er wel voorover ik heb nu al zoveel geld uit gegeven aan alle soorten antennes..beter nu in 1x goed.
en het dak tja er zit een muur omheen van pak hem beet 1.50 hoog een draad antenne zie je niet eens vanaf de straat. maar ik weet dat ze regelmatig op dak bezig zijn (bedrijven).
en de coax naar het dak toe zal opvallen omdat het buitenom moet (langs de muur) en dat is zeg vanaf mijn balkon direct omhoog alles bij elkaar toch nog een kleine 2 en halve meter langs de muur.


Groet, Andre

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2018, 15:44:06 »
Sinds wanneer kan een gemeente, woningbouw vereniging, of een vereniging van eigenaren het plaatsen van een antenne verbieden?
Ze kunnen het wel moeilijk maken, maar zeker niet onmogelijk.
Je moet alleen aantonen, dat je iets wilt ontvangen, dat op een andere manier (kabel, of internet) niet mogelijk is.
Dit staat in het verdrag van de mensenrechten, (art. 10 verdrag van Rome).

Offline FransM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2018, 18:48:35 »
Ik zou wat met de draadantenne experimenteren. Het voordeel is dat het geen dure investering is. Een loopantenne lijkt me een betere optie, vooral omdat die ietsje minder storing oppakt. Bekijk eens wat reviews van een Wellbrook, of de Reuter RLA4 (http://www.reuter-elektronik.de/html/rla4.html) Van die laatste heb ik de voorganger (RLA3) en ben daar heel tevreden over. Die is wel wat aan de prijzige kant. Maar er zijn ook goedkopere zelfbouw alternatieven.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1226
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2018, 07:56:11 »
Als je dun rvs lasdraad neemt,dan valt dat nauwelijks op.
Heb hier 20 meter hangen,je moet goed kijken wil je het zien.
0,5mm dik.

M.vr.gr John
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2018, 08:22:18 »
Als je dun rvs lasdraad neemt,dan valt dat nauwelijks op.
Heb hier 20 meter hangen,je moet goed kijken wil je het zien.
0,5mm dik.

M.vr.gr John

Hallo John

Maakt de lengte dan nog wat uit?,

ik krijg van de week een endfed antenne binnen.
Met dacht ik 13 meter draad als ik deze zou vervangen met lasdraad kan ik dan de zelfde lengte aanhouden ?



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1226
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2018, 08:30:28 »
De draad van de endfed zal wel dikker zijn he?
De lasdraad valt minder op.
Ik heb er een balun tussen van Kent electronics.
Hoe langer de draad hoe beter ,heb ik weleens gehoord.
Ik zou zeggen doe een test, en kijk wat het beste ontvangt.
We horen graag de resultaten.
Succes!
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Andre-NL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: Toch een draad antenne voor HF ?, hoe kan ik deze spannen op mijn Balkon ?
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2018, 15:57:20 »
Heren,

omdat ik mijn draad antenne niet in een rechte lijn kan spannen moet ik 2x een hoek maken.  om dat te doen heb ik de hier onderstaande ogen gekocht.
deze hebben een wit laklaag.  volgens mij zal dan de draad minimaal last hebben van het ijzer waar de oog van gemaakt is ? . of kan ik beter het oog iets openbuigen en een krimpkous erom doen.
zodat er een dikkere "rubber" laag om zit.



Groet, Andre