Auteur Topic: Bliksem  (gelezen 2981 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Bliksem
« Gepost op: 27 maart 2005, 12:31:31 »
Hallo,

Na twee nieuwe antenne's te hebben geplaatst (discone en VHF) heb ik eens rondgekeken hoe het zit met bliksem beveiliging.
Er staan veel verhalen op het internet, maar de een zegt niet aarden en de ander zegt wel aarden.
De antenne's staan niet echt hoog, de discone komt +- 1 meter boven de schoorsteen uit de vhf staat nog wat lager.
In hoeverre is het nodig een beveiliging aan te brengen en zo ja welke??

Gr 7243

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21650
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Bliksem
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2005, 12:34:49 »
Ik heb hier al jaren aardig wat antennes op het dak staan en die zijn niet geaardt. Dit heeft me nog nooit problemen aan de antennes en de aangesloten apparatuur opgeleverd. Een paar jaar geleden heb ik echter 2 keer vlak achter elkaar wel blikseminslag gehad maar die sloeg in het net van de kabel tv. Ik internette toen nog via de kabel en dit heeft me toen een paar netwerkkaartjes en 2 keer de kabelmodem gekost.

Gert Jan

  • Gast
Re: Bliksem
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2005, 12:43:29 »
Bliksem kiest de snelste weg naar de aarde, theoretisch heb je volgens mij een grotere kans dat de bliksem in je antennemast slaat als ie geaard is.

Je antenne's staan daarbij niet op een risicohoogte dus het zal allemaal wel loslopen.

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Bliksem
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2005, 12:49:50 »
Tja ik vermoed het ook wel gezien de hoeveelheid antenne's er nog in de buurt staan (oude tv/radio dingen) waarop het bij mijn weten nog nooit is ingeslagen.
Ik heb het wel al een aantal keren meegemaakt in de ondergrondse telefoonlijn +- 500 meter verderop. Ik zal in ieder geval de connectors loshalen bij dreigend onweer (er zit een switch vlak na binnenkomst van de kabel) en dan zien we het wel  :)

bezem

  • Gast
Re: Bliksem
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2005, 10:26:46 »
Met 11 antenne's op het dak (2 masten) kroop ik toch bij onweer wat dieper onder de dekens.
Eerlijk gezegd was ik er nooit gerust op, en ik heb twee keer een antenne (actief) defect gehad na een zware onweersbui (dit zal van de statische electriciteit zijn gekomen)
Een paar jaar geleden heb ik toen besloten om een aardingsbedrijf een bliksem-beveiliging installatie te laten aanleggen.
Ik heb voor de hele installatie rond de 700 euro betaald, en dat viel me achteraf nog mee...
Want ze hebben de twee antennemasten, en een stalen schoorsteenpijp geaard, en een electrode 15 meter de grond in geslagen. Uiteraard is de hele installatie afgeleverd met een officieel keuringsrapport voor de verzekering.
En ik begrijp dat 700 euro nog een hoop geld is, maar je moet je eens goed indenken wat de schade is als je een echte inslag hebt je schoorsteen/huis.
En de andere kant van het verhaal is, waarom betaal je wel 700 euro voor een ontvanger, maar heb je dat geld niet over voor een bliksembeveiliging?
Enne..., begrijp me goed hoor bij een rechtstreekse inslag zal mijn apparatuur ook kapot zijn hoor...!
Maar ik ga er vanuit dat m'n huis wel gespaard is van brand of erger....

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1298
  • Qua Patet Orbis
Re: Bliksem
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2005, 10:44:07 »
Wat dacht je van je verzekering.
Die zouden misschien wel moeilijk kunnen gaan doen bij brand door een inslag.
Nu ben je 700 kwijt maar wie weet hoeveel je kwijt bent als ze niet willen uitkeren.

Gast (phpBB)

  • Gast
Re: Bliksem
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2005, 10:46:43 »
Citaat van: "bezem"
Uiteraard is de hele installatie afgeleverd met een officieel keuringsrapport voor de verzekering.

De verzerkering zal daar na overleg vast wel mee akkoord gaan...

sictc

  • Gast
Re: Bliksem
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2005, 20:15:03 »
ik heb altijd een speciale verzekering voor antennes afgesloten... ik had vroeger namelijk ook altijd diverse PCs eraan hangen, en ja, als de bliksem in slaat, heb je niet alleen brandgevaar en dat soort schade, maar waren ook een 4 tal PC's geschroeid...
Die paar tientjes verzekering waren niets in verhouding met de potentiele schade.

pd5ar

  • Gast
Re: Bliksem
« Reactie #8 Gepost op: 7 april 2005, 14:13:54 »
Van een bedrijf uit Friesland kreeg ik de tip om een mast nooit direct aan aarde te leggen maar een ruimte van 1 cm in de aardleiding te maken, zo zou het geen extra aantrekkingskracht voor de bliksem hebben maar bij een inslag kan de spanningspiek die centimeter wel overbruggen en wegvloeien naar aarde.

Izaak