Auteur Topic: VHF & UHF gezocht  (gelezen 13811 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 6 maart 2005, 15:21:24 »
Hoi Paul,
Ik heb mijn longwire ( ± 12 meter lang ) zo hangen zoals jij in laatste posting schrijft, inclusief een fabrieks MLB balun.
Voor het mooie zou ik de draad nog een stuk langer willen hebben maar daar kom ik niet mee weg.
Wat zou de invloed zijn als ik er nog 5 meter " aanknoop" en die haaks t.o.v. de langdraad laat lopen. ( dus 90 ° de hoek om )
Of b.v. nog een zelfde lengte eraan en deze terug laat lopen onder de bestaande draad.
Misschien kunnen beide oplossingen niet maar toch zou ik graag de mening horen van kenners van deze materie.

Groet,

Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )

Paul

  • Gast
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 6 maart 2005, 22:12:21 »
Hallo Peko,
Om het eraan te knopen weet ik niet, het lijkt mij beter om een stuk erop na te houden. Wat je ook wel ziet is dat ze hem in een L- of V-vorm hangen, de zelfde lengte terug laten lopen onder de bestaande draad heeft geen nut.

exLid057

  • Gast
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 6 maart 2005, 22:53:37 »
Citaat van: "Paul"
Het is idd wat John R zegt, je kunt gewoon waslijn gebruiken, je kunt ook speciaal voor draad antennes litze draad gebruiken. Wat ik je wel wil aanraden is maak of koop een goede Balun, ook wat John zei die het hoogohmige signaal omzet naar 50Ohm voor in de ontvanger. Voor een draad antenne geld hoe langer hoe beter, maar ja niet iedereen heeft de ruimte. De ideale hoek hoe je hem hangt is 30 graden, hoogste punt altijd de Balun.
Er word veel geproken en geschreven over aktive antennes voor de HF, ik heb hier ook nogsteeds de DX7 Gold op het dak staan van RF Systems, maar ik ben en blijf van mening dat het draad toch altijd weer overwint.

Hoi alle

 Ik kan bij deze zeggen dat een balun goed werkt, maar tegen een goede
 aktieve hf antenne, en dan neem ik de dx-one-pro ga ik toch voor de laate antenne, wand kan je zeggen er gaat echt een wereld open met zo goede aktieve hf antenne, en als je er ook nog een goede ontvangen er achter hebt zitten kan het echt niet meer stuk.
 
 Hier wat info over de antenne die ik gebruik, heb wel de 2 versie

  Die loopt van 20 khz tot met 60 mhz

  http://www.rys.nl/dx-1pro.htm

 grt kees

Paul

  • Gast
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 7 maart 2005, 19:38:19 »
Citaat
maar tegen een goede aktieve hf antenne, en dan neem ik de dx-one-pro ga ik toch voor de laate antenne, wand kan je zeggen er gaat echt een wereld open met zo goede aktieve hf antenne, en als je er ook nog een goede ontvangen er achter hebt zitten kan het echt niet meer stuk.

Hallo Kees,
ik heb hier een draad antenne van RF Systems hangen en misschien kennen jullie hem nog de DX7 Gold van RF Systems. De DX7 is Helical Active Shortwave Antenna. Begrijp me niet verkeerd maar misschien was ik iets te radicaal in mijn uitspraak over aktive antennes, de ene keer ontvangt het draad beter de andere keer de DX7. Wel is mij opgevallen dat als ik voor hele zwakke signalen ga of echt DX'en krijg ik het signaal beter binnen met het draad omdat deze de ruis en andere zooi (QRM) niet versterkt.

Citaat
en als je er ook nog een goede ontvangen er achter hebt zitten kan het echt niet meer stuk

Dit alles is gekoppeld aan een AOR AR5000+3 met de optionele Collins filters, dus aan de ontvanger en de filtering ligt het niet dacht ik.

En nu even een reactie op de vraag van 7243 voor de VHF / UHF gebruik ik de Fullband discone van CTE International. Ik heb deze naast de discone van Diamond gehad om ze tegen elkaar te testen en de CTE was beduidend beter op alle banden dan de Diamond, de Diamond daarna ook onmiddelijk uit de mast gehaald.

exLid057

  • Gast
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 7 maart 2005, 20:50:23 »
Citaat van: "Paul"
Citaat
maar tegen een goede aktieve hf antenne, en dan neem ik de dx-one-pro ga ik toch voor de laate antenne, wand kan je zeggen er gaat echt een wereld open met zo goede aktieve hf antenne, en als je er ook nog een goede ontvangen er achter hebt zitten kan het echt niet meer stuk.

Hallo Kees,
ik heb hier een draad antenne van RF Systems hangen en misschien kennen jullie hem nog de DX7 Gold van RF Systems. De DX7 is Helical Active Shortwave Antenna. Begrijp me niet verkeerd maar misschien was ik iets te radicaal in mijn uitspraak over aktive antennes, de ene keer ontvangt het draad beter de andere keer de DX7. Wel is mij opgevallen dat als ik voor hele zwakke signalen ga of echt DX'en krijg ik het signaal beter binnen met het draad omdat deze de ruis en andere zooi (QRM) niet versterkt.

Citaat
en als je er ook nog een goede ontvangen er achter hebt zitten kan het echt niet meer stuk

Dit alles is gekoppeld aan een AOR AR5000+3 met de optionele Collins filters, dus aan de ontvanger en de filtering ligt het niet dacht ik.

En nu even een reactie op de vraag van 7243 voor de VHF / UHF gebruik ik de Fullband discone van CTE International. Ik heb deze naast de discone van Diamond gehad om ze tegen elkaar te testen en de CTE was beduidend beter op alle banden dan de Diamond, de Diamond daarna ook onmiddelijk uit de mast gehaald.

Hoi Paul

 De antenne die je gebruikt ken ik helaas niet, mogelijk wel een keer gezien of zo, maar niet getest met de antennen die ik nu hebt.

 Ik zelf heb altijd met een balum gewerkt met daar aan 2 x 20 meter draait, kijk ik nu naar het verschil met de antenne die ik nu hebt dan is het ontvangst bij mijn met zeker 100% vooruitgegaan.

 Verder zit een maat van me nu met die balum te werken, en wat hij binnen krijg is toch minder wat ik hier binnen krijg, terwijl we op de zelfde lokatie wonen en de antenne allle bij op de zelfde hoogte hebben ( 15 meter) zijn ondvanger is de r1000 zelf zit ik hier zins korte tijd met de NRD-545, en kan je zeggen aan de onvagers licht het niet we hebben ook wel eens de test gedaan dat mijn ontvanger bij hem er aan ging en die van hem bij mijn, en toen had ik ook weer het beste ontvangst.


 Zal dit nu toch aan de antenners liggen ???


grt kees

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21666
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne tip
« Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2005, 10:18:18 »
Citaat van: "Peko"
Kreeg laatst een tip van een mede hobbyist, er is onlangs een nieuwe Diamond D-777 VHF/UHF antenne op de markt gebracht.
Hij is bedoeld voor de VHF/UHF luchtvaartband, heeft een gain van 3,3 dBi ( 120 MhZ) en 5,5 dBi ( 300 mHz) gewicht 1 kg, lengte 1.70 m.
Kosten € 68 ( Dolstra )

Citaat van: "Johan Beck"
http://www.diamond-ant.jp/ama2/eng_ama_2_6_2.asp

Op de site van Diamond staat dat er een M-J connector wordt gebruikt. heeft iemand enig idee wat dit voor connector is?

Offline JaWi93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #21 Gepost op: 12 maart 2005, 13:58:31 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "Peko"
Kreeg laatst een tip van een mede hobbyist, er is onlangs een nieuwe Diamond D-777 VHF/UHF antenne op de markt gebracht.
Hij is bedoeld voor de VHF/UHF luchtvaartband, heeft een gain van 3,3 dBi ( 120 MhZ) en 5,5 dBi ( 300 mHz) gewicht 1 kg, lengte 1.70 m.
Kosten € 68 ( Dolstra )

Citaat van: "Johan Beck"
http://www.diamond-ant.jp/ama2/eng_ama_2_6_2.asp

Op de site van Diamond staat dat er een M-J connector wordt gebruikt. heeft iemand enig idee wat dit voor connector is?

Citaat
Op de site van Diamond staat dat er een M-J connector wordt gebruikt. heeft iemand enig idee wat dit voor connector is?

Volgens mij is dit een 'Male' PL259 plug, een gewoon 'ouderwets' coax chassisdeel.
Er bestaat ook een M J connector, een Male J chassisdeel dus.

Groet

Jan

Offline JaWi93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2005, 14:02:56 »
Ehhhhh, bij nader inzien is mijn verhaal niet zo logisch, aan de antennekant zou logischerwijze een  'female' aansluiting (want dat is een chassisdeel) moeten zitten.
Zoeken we op  :)

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2005, 16:48:56 »

Offline JaWi93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2005, 11:55:41 »
Citaat
Ziet er in elk geval vaag uit

http://www.diamond-ant.jp/ama2/eng_ama_2_7_4.asp
Als je deze foto's bekijkt zou je kunnen herleiden dat:
J = chassisdeel (female)
P = de "plug" (male)
M = PL259
N = N connector
Dus een M J connector is dan inderdaad het vertrouwde PL259 chassisdeel zoals vaak op een antenne wordt aangetroffen, N J zou dan de N connector variant van het chassisdeel zijn.

Groet

Jan

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #25 Gepost op: 24 maart 2005, 15:18:42 »
Betreffende antenne aangeschaft op Bossssche Radiomarkt en werkt perfect! Ik werkte voordien met een ingekorte GP met 3 radialen, maar deze antenne geeft toch wel meer. In mijn situatie is Schiphol Approach van S5 naar S7/8 gegaan en luister nu makkelijker naar France Control ;)

De connector is inderdaad PL259.
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21666
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #26 Gepost op: 24 maart 2005, 15:40:24 »
Heb je ook al verschillen op UHF kunnen merken?

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
VHF/UHF Antenne
« Reactie #27 Gepost op: 24 maart 2005, 20:25:01 »
Citaat van: "Johan Beck"
Heb je ook al verschillen op UHF kunnen merken?

Ja Huub, ik sluit mij aan bij de vraag van Johan.
Als je ook op de UHF luchtvaartband verbetering merkt lijkt het mij een prima combi-antenne voor luchtvaart enthousiasten. :)
Overigens, hoe hoog heb je hem staan en wat voor coax heb je er aan hangen?
We horen het wel...............

groeten,

Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: VHF & UHF gezocht
« Reactie #28 Gepost op: 25 maart 2005, 11:22:49 »
Ja, sorry maar Dutch komt nu met s6-7 binnen.....en was s5. Aircell en de hoogte is gelijk aan mijn GP destijds....net onder de daknok.
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Diamond D-777 antenne
« Reactie #29 Gepost op: 25 maart 2005, 14:02:58 »
Thanks Huub, klinkt allemaal zéér positief.
Dus eindelijk een betaalbare antenne die op zowel VHF als UHF luchtvaart band goed presteert.
Het zal er bij mij dus ook wel van komen, het is ook nog een lichte antenne dus ik denk dat ik hem op een alu pijp van 1½ meter lang op de nok zet.
Dan staat ie lekker vrij en op ongeveer 12 meter hoogte.
In elk geval bedankt voor je rapport.
Happy listening,

Peter (Peko)

Ps. Was de richtprijs van 68 euri een beetje in de richting?????
Happy listening,

Peter ( Peko )