Auteur Topic: Actief of gepiekt??  (gelezen 4973 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

sebasnl1sbm

  • Gast
Actief of gepiekt??
« Gepost op: 3 april 2005, 17:27:51 »
Ik ben al even aan het zoeken op het forum maar een echt antwoord op mijn vraag kan ik zelf niet vinden.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een antenne waarop ik zowel de civiele als militaire luchtvaart op kan ontvangen.Dus zeg 120mhz en 300 mhz.
Nu kwam ik al een Diamond antenne tegen(D777).

Doe ik nu verstandig aan zo'n soort antenne te kopen,of zou ik beter af zijn met een actieve antenne zoals de  DX-HT701???
Die teven een groter frequentie gebied bestrijkt en dus op meerdere banden bruikbaar is.
Nu heb ik al gezien dat er best een flink prijs verschil is tussen de 2.
Maar buiten de prijs, waar doe je goed aan.
Als de resultaten tussen beide op vhf en uhf vergelijkbaar zijn, kun je misschien beter een actieve nemen omdat die ook op de andere banden ontvangst verbetering zouden moeten geven.
Of zou de Diamond een dusdanige ontvangst verbetering geven gelijk aan een actieve antenne.

Ik gebruik op het moment een discone (diamond 130j ) en een 780 xlt en een R10.
De 115 tot 135 mhz band is geen probleem.(nu woon ik wel op 40 km van schiphol)
Op beide is uhf ontvangst tussen de 200 en 400 mhz (am)bagger.
Nu kan het komen doordat de Discone op het Balkon hangt en daardoor dus maar 2 verdiepingen hoog hangt en tegen het gebouw aan hangt als het ware.
Ook op mijn mobilofoon antenne(Philips. type:geen idee) die ik op mijn condor gebruik is het ontvangst uhf slecht.
Welke antenne zou hier nou iets van verbetering kunnen geven.
Ander ophangen/bevestigen is helaas niet mogelijk.
Alvast bedankt

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2005, 17:38:16 »
Citaat van: "sebasnl1sbm"
Ik ben eigenlijk op zoek naar een antenne waarop ik zowel de civiele als militaire luchtvaart op kan ontvangen.Dus zeg 120mhz en 300 mhz.
Nu kwam ik al een Diamond antenne tegen(D777).

Doe ik nu verstandig aan zo'n soort antenne te kopen,of zou ik beter af zijn met een actieve antenne zoals de  DX-HT701?

Ik zie dat je in Sassenheim woont. Daar staan nogal wat sterke semafoonzenders in de buurt, onder andere P2000. Nou is mijn ervaring dat die zenders je scanner nogal gauw oversturen, zeker wanneer je een actieve antenne gaat gebruiken. Als het alleen voor de luchtvaart is dan zou ik zeker de Diamond nemen. Mocht je toch breder willen luisteren, tja dan is een actieve antenne wel een beetje een alternatief. Echter mijn ervaring is ook dat de oversturing in het gedeelte 225 - 400 MHz wel meevalt maar in het gebied 118 - 144 MHz deze weer behoorlijk kan zijn.

sebasnl1sbm

  • Gast
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2005, 18:10:12 »
Tsja dan zou ik de 118-144 gewoon met m'n discone moeten beluisteren en de 225-400 met Eeen andere antenne.
De 118-144 is geen probleem die ontvang ik prima met beide ontvangers op mijn discone.
Het gaat met name dus om de 225-400 die is belabberd.
Maar ik vraag me dan af komt het ook niet door het feit dat de antenne tegen m'n balkon aanhangt en heb ik niet hetzelfde probleem met een andere antenne.

Citaat
Ik zie dat je in Sassenheim woont. Daar staan nogal wat sterke semafoonzenders in de buurt, onder andere P2000.

Die semafoon zenders klopt ja ook klpd (alex) zit hier ergens in de buurt.
Als ik mijn Yaesu vx2 een sweep laat doen,en hij staat op z'n max van 100 meter rondom pakt ie alsnog alex 90 op.
Ook staat er hier 2 straten verder een Analoge mast op bureau Sassenheim.
Die tettert ook aardig binnen hier.(466.5700)
Das dan weer een klein voordeel van c2000 die oude zender gaat er dus uit in de toekomst.
Misschien mag ik daar m'n antenne wel ophangen ;)

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2005, 18:34:11 »
Op dat bureau hangt ook A90 :) diverse keren geweest voor storingen.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de ontvangst specs van je ontvanger in 225-400 want ik heb zelf de Kenwood TH-7F gekocht maar die valt rond de 225-320 erg tegen qua ontvangst.

Het hoeft niet altijd een antenne probleem te zijn.

sebasnl1sbm

  • Gast
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2005, 18:43:26 »
Nee daar heb je gelijk in, alleen als ik de Discone op mijn 780 aansluit hoor ik praktisch niet maar op mijn icom R10 ook zeer weinig.
Terwijl in op de andere banden gaat het weer als een speer.
Mobilofoon van Amsterdam haarlem geen probleem, 118-144mhz ook geen probleem.
Ik denk dus eerder aan de antenne dan aan de ontvanger.
THF-7e is sowiezo niet echt een heel gevoelige ontvanger

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2005, 18:54:16 »
Citaat
THF-7e is sowiezo niet echt een heel gevoelige ontvanger

Nou dat wilde ik niet helemaal zeggen want op UHF en VHF is hij helemaal top. Zeer gevoelig, daarbuiten kom ik weinig dus kan ik niets over zeggen.

Rob

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2005, 21:35:10 »
Hoi Sebas,
Als je een paar onderwerpen terug kijkt op deze rubriek zie je dat Huub Roem kortelings zo'n Diamond 777 heeft gekocht en zijn recentie's zijn lovend.
Dus ik denk dat het géén slechte keuze is.
Hij staat bij mij tenminste op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag in juni  ;)
Veel succes met het nemen van je beslissing.

Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )

Gert Jan

  • Gast
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #7 Gepost op: 3 april 2005, 21:43:43 »
Ik zou zowieso een gepiekte antenne verkiezen boven een actieve antenne.
Die 777 doet het goed tussen 118-138 en (grofweg) 200-400MHz, een UBC780xlt houdt niet zoveel van zeer sterke signalen en al helemaal niet op UHF(Digitenne etc etc).
Ik zou dus echt die 777 nemen...

sebasnl1sbm

  • Gast
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2005, 17:00:42 »
Het ging mij er ook een beetje om dat als het lood om oud ijzer zou zijn actief of gepiekt.Dan zou ik nog kunnen overwegen om actief te nemen omdat die op nog meer banden bruikbaar is dan alleen de 118-139 en de 200-400 mhz.
Maar als de Diamond op deze banden beter resultaat geeft dan actief is de keus snel gemaakt  ;)

Offline JaWi93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2005, 18:55:32 »
Citaat
Ik zou zowieso een gepiekte antenne verkiezen boven een actieve antenne.

Ik zou ook gaan voor een gepiekte antenne. Gepiekt (een antenne met 'mechanische' versterking, zgn. gain) is altijd nog de beste versterker. Nadelen van actieve versterkers zijn altijd de grotere kwetsbaarheid (zowel mechanisch en electronisch), toevoeging van extra ruis, gevaar voor intermodulatie door sterke zenders in de buurt en gevaar voor oversturing van het front-end van de ontvanger. (alhoewel er tegenwoordig steeds betere actieve antennes op de markt komen, maar daar betaal je dan ook voor..........)
Zelf gebruik ik overigens een Watson 2000 amateurantenne voor 50, 145 en 430 Mhz, gekoppeld aan een AR5000, en dat werkt bij mij prima tussen 30 en 500 MHz, maar ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik geen hoge eisen stel aan gevoeligheid.

Suc6!

Jan

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2005, 12:16:31 »
Mijn D777 staat sinds vandaag op het dak (he he eindelijk). Foto's te bewonderen op http://www.xs4all.nl/~bjohan/ .
Op VHF is hij in ieder geval wat beter dan een discone. Op UHF is er nog weinig in de lucht geweest. Tot nu toe nog geen last gehad van signalen die op frequenties thuishoren die buiten de luchtvaartbanden liggen.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Reactie D-777 antenne
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2005, 22:31:18 »
Hallo Johan,

Foto bekeken, ziet er "stoer" uit, kan me haast niet voorstellen dat de hele antenne maar 1 kg weegt......
Overigens, waar heb je hem gekocht en voor welke prijs???
En ja, wat UHF betreft is het weekend natuurlijk niet ideaal en jij zit ook nog eens behoorlijk ver van de drukke militaire stations af.
Ben benieuwd of jij in IJmuiden ook Dutch Mil ontvangt.
Ik hoor het nog wel eens.
Véél luister plezier.

Peter ( Peko )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Actief of gepiekt??
« Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2005, 23:43:21 »
Ik heb de antenne voor 68 euro gekocht bij Dolstra.
Op de Dutch Mil freqs hoor ik voldoende kisten maar Dutch Mil zelf pak ik niet.