Auteur Topic: DMR Portofoons Brandweer > frequenties  (gelezen 544410 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #225 Gepost op: 4 juli 2018, 20:54:40 »
In Tilburg afgelopen week diverse frequenties analoog gehoord.
Allen met tq 67.0

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #226 Gepost op: 7 juli 2018, 16:43:29 »
Gelderland-Zuid schijnt zelf de markt op gegaan te zijn en hebben portofoons gehuurd op DMO principe maar duidelijk geen DMR.
Zou dit dan buiten C2000 omgaan? Waar zou dit op kunnen duiden?
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #227 Gepost op: 7 juli 2018, 23:50:28 »
raar hoor dat ze weer op DMO zijn gegaan wat dat was nou het het probleem want dat werkte voor geen meter . of is het weer van horen zeggen want er zijn mensen die beweren dat ze de politie kunnen ontvangen . nou ik weet wel beter ha ha ha of je moet zon porto jatten maar dan heb je er ook niet lang plezier van . die schakelen ze op afstand uit en ze zijn te traceren

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #228 Gepost op: 8 juli 2018, 10:23:12 »
Deze info komt van inside, meer info krijg ik ook niet los.
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline sound-of-silence

  • Levensgenieter
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #229 Gepost op: 18 juli 2018, 13:50:27 »
Bleiswijk blusploeg (458.30625 Mhz) analoog zonder tq vanmiddag gehoord bij beknelling Eendendreef Bleiswijk.

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #230 Gepost op: 18 juli 2018, 16:31:59 »
raar hoor dat ze weer op DMO zijn gegaan wat dat was nou het het probleem want dat werkte voor geen meter . of is het weer van horen zeggen want er zijn mensen die beweren dat ze de politie kunnen ontvangen . nou ik weet wel beter ha ha ha of je moet zon porto jatten maar dan heb je er ook niet lang plezier van . die schakelen ze op afstand uit en ze zijn te traceren

De politie of beter gezegd C2000 "ontvangen" kan iedereen met z'n SDR stick en Tetra plugin of tetra software. De uitdaging ligt in de versleuteling op basis van de 16 bytes sleutel die ze gebruiken. Maar maak je geen illusies er zullen vast wel luitjes zijn die op de 1 of andere manier aan die sleutel geraakt zijn. Hetzij door eenmalig een officiële porto uit te lezen of brute-forcen etc.  Een porto jatten en aanzetten is inderdaad niet verstandig gezien die zich dan authentiseert in het netwerk en vermoedelijk ook metadata doorgeeft zoals misschien wel de GPS positie.

Overigens heb ik al is geprobeerd of ik de brandweer in Gelderland Zuid op 458 mhz heb kunnen horen maar totaal niks.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline sound-of-silence

  • Levensgenieter
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #231 Gepost op: 8 augustus 2018, 18:34:08 »
Na melding brand in Haarlem enige activiteit kunnen waarnemen op kanaal 8. Was te ver weg om de spraak te horen.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #232 Gepost op: 8 augustus 2018, 19:20:58 »
Ik heb even navraag gedaan bij mijn contactpersoon in Kennemerland.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #233 Gepost op: 8 augustus 2018, 20:52:44 »
Haarlem of een omringende post kan het niet zijn geweest. In Kennemerland worden deze portofoons niet gebruikt en gaat men ook niet gebruiken.

Offline sound-of-silence

  • Levensgenieter
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #234 Gepost op: 9 augustus 2018, 09:38:11 »
Zal dan wel de buurman geweest zijn die juist en alleen op dat moment aan t zenden was  ;).

Offline chinook980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #235 Gepost op: 15 augustus 2018, 23:56:23 »
vraagje ik heb sinds gisteren de Uniden 125XLT. Als ik bijvoorbeeld 468.20625   TQ 127.3   Brandweer Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, kazerne Baan, objectportofoon TS 0631 invoer dan maak de scanner er 468.2062 van. Werkt de Frequentie dan wel ? of pakt die de Frequentie hem als je in de buurt daar van bent. Ik woon in Poortugaal

Offline chinook980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #236 Gepost op: 16 augustus 2018, 02:06:22 »
zojuist woningbrand Hulstrand Spijkenisse via 458.31875 te horen. 2x tas + Hoogwerker Spijkenisse waren ter plaatse, alles was via 458.31875 te horen.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #237 Gepost op: 16 augustus 2018, 07:53:47 »
vraagje ik heb sinds gisteren de Uniden 125XLT. Als ik bijvoorbeeld 468.20625   TQ 127.3   Brandweer Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, kazerne Baan, objectportofoon TS 0631 invoer dan maak de scanner er 468.2062 van. Werkt de Frequentie dan wel ? of pakt die de Frequentie hem als je in de buurt daar van bent. Ik woon in Poortugaal

Hallo Chinook,
De kans dat je vanuit Portugaal veel van de kazerne baan ontvangt is niet zo groot, of als je zelf in de buurt van het incident bent of er een inzet is in Rotterdam zuid aan de westelijke kant.

De afronding is geen probleem. De meeste scanners doen dit.

Spoorfan

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #238 Gepost op: 16 augustus 2018, 08:09:20 »
vraagje ik heb sinds gisteren de Uniden 125XLT. Als ik bijvoorbeeld 468.20625   TQ 127.3   Brandweer Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, kazerne Baan, objectportofoon TS 0631 invoer dan maak de scanner er 468.2062 van. Werkt de Frequentie dan wel ? of pakt die de Frequentie hem als je in de buurt daar van bent. Ik woon in Poortugaal

Hallo Chinook,
De kans dat je vanuit Portugaal veel van de kazerne baan ontvangt is niet zo groot, of als je zelf in de buurt van het incident bent of er een inzet is in Rotterdam zuid aan de westelijke kant.

De afronding is geen probleem. De meeste scanners doen dit.

Spoorfan

Op welke afstand je het hoort ligt o.a. ook aan de omgevingsfactoren. Afgelopen week was er hier 5 kilometer verderop een natuurbrand op een hei. Kale vlakte, het signaal kan er goed weg en daarbij helpt het dat ik een antenne heb die boven de daken uitsteekt. Ik kreeg het goed mee. Op 9 kilometer afstand krijg je ze ook wel mee als ze in de lucht zijn met een hoogwerker bijvoorbeeld, ook dit op de buitenantenne. Andersom kan het ook zo zijn dat ik ze op 2 kilometer afstand amper of niet mee krijg omdat ze tussen veel gebouwen of in een kelder zitten. Kortom, zorg voor en buitenantenne die zo hoog mogelijk staat.

Offline chinook980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #239 Gepost op: 16 augustus 2018, 09:29:06 »
Bedankt Spoorfan en Hennie. Vannacht was ik naar een band in Spijkenisse gegaan en kreeg toen ik vanaf 2 km in de buurt was de brandweer te horen.