Auteur Topic: vintage scanners  (gelezen 3718 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Charles-98

  • Gast
vintage scanners
« Gepost op: 23 juni 2018, 23:12:25 »
De ontwikkelingen volgen elkaar rap op waardoor we nu keuze hebben uit scanners met vele mogelijkheden.
 Ooit zijn we begonnen met scanners waarin je kristallen moest plaatsen om de gewenste zenders te beluisteren. En wat waren we blij met de eerste generatie scanners waarin je zelf de gewenste frequenties kon invoeren aan de hand van frequentietabellen voor scanners in boekvorm.
Op marktplaats zie ik diverse oude kristalscanners aangeboden worden voor heel weinig. Of waarop je mag bieden. Ik heb enkele van deze advertenties in de bewaarmap gezet.
Maar hoe kom je nu anno 2018 aan de gewenste kristallen voor deze scanners? Ja ik heb reeds gevonden dat firma Klove ze kan leveren, maar die rekend daarvoor prijzen per kristal waar je wel twee van zulke scanners voor kan kopen... Volgens mij zullen er nog wel ergens kristallen liggen in laatjes en doosjes. Welke ik wens zijn die voor de 2-meter zendamateurs en de VHF-marifoonkanalen (150MHz). Die zijn nog steeds te beluisteren op de simpelste scanners en receivers. Zou leuk zijn om met zo'n oude kristalscanner te luisteren naar zendamateurs en de scheepvaart. Gewoon omdat het -nu nog- kan en voor de fun.
Zijn er scannerluisteraars die mij hieraan kunnen helpen?

Offline airplanesjon

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
Re: vintage scanners
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2018, 23:04:16 »
Zie geregeld aanbiedingen op marktplaats van kristallen voor weinig. Luister zelf naar de luchtvaart op oude scanners en gaat prima.  Aangezien deze voor een prikkie te krijgen zijn heb ik er gelijktijdig een paar tegelijk aan. Zodat ik overal mee op de hoogte ben. Sos kanalen company radar etc.

De ontwikkelingen volgen elkaar rap op waardoor we nu keuze hebben uit scanners met vele mogelijkheden.
 Ooit zijn we begonnen met scanners waarin je kristallen moest plaatsen om de gewenste zenders te beluisteren. En wat waren we blij met de eerste generatie scanners waarin je zelf de gewenste frequenties kon invoeren aan de hand van frequentietabellen voor scanners in boekvorm.
Op marktplaats zie ik diverse oude kristalscanners aangeboden worden voor heel weinig. Of waarop je mag bieden. Ik heb enkele van deze advertenties in de bewaarmap gezet.
Maar hoe kom je nu anno 2018 aan de gewenste kristallen voor deze scanners? Ja ik heb reeds gevonden dat firma Klove ze kan leveren, maar die rekend daarvoor prijzen per kristal waar je wel twee van zulke scanners voor kan kopen... Volgens mij zullen er nog wel ergens kristallen liggen in laatjes en doosjes. Welke ik wens zijn die voor de 2-meter zendamateurs en de VHF-marifoonkanalen (150MHz). Die zijn nog steeds te beluisteren op de simpelste scanners en receivers. Zou leuk zijn om met zo'n oude kristalscanner te luisteren naar zendamateurs en de scheepvaart. Gewoon omdat het -nu nog- kan en voor de fun.
Zijn er scannerluisteraars die mij hieraan kunnen helpen?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Charles-98

  • Gast
Re: vintage scanners
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2018, 16:56:52 »
Vandaag een portable kristalscanner van marktplaats geplukt. Een in goede staat verkerende Jomaco JO-210
Het is dus een portable scanner, maar er zit vreemd genoeg geen riemclip op... Op batterijtjes werkt het in elk geval. De lampjes lichten na elkaar op en er komt een hoop ruis uit als de squelch open staat. Kristallen zitten er echter niet in. Op een adapter werkt het ook, maar de plug daarvoor zit op de onderkant van de scanner. Da's niet handig.
De antenne-aansluiting is een apart geval. Geen bnc wat gewoonlijk de standaard is. Het is een soort schroefplugje met in het midden een pennetje die aan de antenne moet zitten. Iemand die dit (her)kent en mij weet te vertellen wat het is?

Online Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: vintage scanners
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2018, 17:15:50 »
Dit al bekeken ? http://scannermuseum.nl/jomaco.html

Als ik google kom ik ook een link naar Marktplaats tegen met een advertentie waar je ook de kristallen ziet zitten..
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Charles-98

  • Gast
Re: vintage scanners
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2018, 18:01:08 »
Neem maar van mij aan dat ik vrijwel alle websites al eens voorbij heb zien komen in mijn speurtocht naar oudere scanners en info daarover. Op deze pagina is de antenne-aansluiting duidelijk te zien. Dat het dus geen bnc is, helaas.
Er staan veel meer (kristal)scanners op marktplaats, maar vaak wil men de hoofdprijs hebben voor dit oude spul.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: vintage scanners
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2018, 18:15:11 »
Op deze pagina is de antenne-aansluiting duidelijk te zien.

Kun je een foto plaatsen van de connector zonder antenne? En de afmetingen (buitenmaat)?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: vintage scanners
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2018, 18:47:00 »
Het lijkt op een F-connector. (het zou ook een TNC- of FME-connector kunnen zijn)

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: vintage scanners
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2018, 18:50:57 »
Het zou weleens een F-connector kunnen zijn...
Daar bestaan adapters voor van F-male naar BNC


Charles-98

  • Gast
Re: vintage scanners
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2018, 20:35:56 »
Citaat van: Discriminator
Kun je een foto plaatsen van de connector zonder antenne? En de afmetingen (buitenmaat)?

U vraagt, ik plaats :D



Kon hem niet scherper krijgen met mijn mobiel. buitenmaat 9,40mm en het gat is ca 2,00mm volgens mijn schuifmaat.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: vintage scanners
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2018, 22:07:55 »
Kon hem niet scherper krijgen met mijn mobiel

Plaats dan geen foto, prutser.  :o

Charles-98

  • Gast
Re: vintage scanners
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2018, 16:48:45 »
Inmiddels ben ik in het bezit gekomen van de originele rubber antenne en de nederlandstalige handleiding voor de Jomaco JO-210. Met dank aan de webmaster van kristalscanner.nl