Auteur Topic: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.  (gelezen 19632 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Toontje

  • Gast
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #15 Gepost op: 8 november 2003, 23:29:39 »
Een zendamateur zonder vergunning doet iets illegaals en is daarmee dus een piraat. Dat wil niet zeggen dat ze per definitie storing veroorzaken. "Piraten" zijn zendamateurs die niet de moeite genomen hebben om de papieren te behalen en daarom niet op de voor gelicenceerde amateurs aangewezen frequenties mogen komen. Daarom zitten "we" voornamelijk één band hoger en één band lager dan de CB'ers. Daar zitten geen gelicenceerde amateurs (zeggen ze zelf  :twisted: ) en degenen waar die banden aan toegewezen zijn blijken (of kunnen) deze banden niet te gebruiken.
OK, er zijn "piraten" die op banden zitten waar je niet thuis hoort. Er zijn ook "weggebruikers" die aan de verkeerde kant van de weg rijden.

Deze "piraat" werkt regelmatig met 100 Watt op een klein mobiel sprietje of op een 4 elements yagi en heeft nog nooit klachten gehad van buren die de radio niet meer kunnen horen, moeder de vrouw die strepen over het TV beeld krijgt, niet eens van de 27Mc babyfoon aan de overkant.

73's de 30IR030 Ton.

united

  • Gast
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #16 Gepost op: 9 november 2003, 11:19:08 »
Mochten ze het behalen van de benodigde licenties wat eenvoudiger maken zouden er ook wel meer zendamateurs zijn, maar niet iedereen is ingenieur...

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #17 Gepost op: 16 december 2003, 15:49:04 »
Citaat van: "Toontje"
Een zendamateur zonder vergunning doet iets illegaals en is daarmee dus een piraat.

Zou je mijn vorige bericht gelezen hebben, dan had je geweten dat een zendamateur zonder vergunning niet bestaat !

Groeten;
Ron

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #18 Gepost op: 16 december 2003, 21:37:24 »
Citaat van: "r0n."
Citaat van: "Toontje"
Een zendamateur zonder vergunning doet iets illegaals en is daarmee dus een piraat.

Zou je mijn vorige bericht gelezen hebben, dan had je geweten dat een zendamateur zonder vergunning niet bestaat !

Dus is het een piraat. Jullie zeggen beiden hetzelfde, alleen met andere woorden.

Groeten, Peter.

Toontje

  • Gast
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2003, 18:48:59 »
Citaat van: "r0n."
Citaat van: "Toontje"
Een zendamateur zonder vergunning doet iets illegaals en is daarmee dus een piraat.

Zou je mijn vorige bericht gelezen hebben, dan had je geweten dat een zendamateur zonder vergunning niet bestaat !

Groeten;
Ron

Ron, dat JIJ dat zegt wil nog niet zeggen dat je daar ook gelijk mee hebt.
Ik beschouw mezelf als zendamateur. Zonder licentie en dus piraat. Maar wel zendamateur.
Een amateur zie ik als iemand die niet beroepsmatig een liefhebberij uitoefent. Je hebt amateur wielrenners en beroepswielrenners.
Een zendamateur is voor mij iemand die niet beroepsmatig zendt, dus niet bij Radio 3 werkt en daar voor betaald krijgt.

Ik ga het bos nog even wat groter maken. Voor mij zijn er ook zendpiraten. Dat zijn degenen die illegaal een radio- of TV station in de lucht hebben.

En amateur als in niet weten wat je doet: ach, ik denk dat die er bij de gelicenceerde zendamateurs ook wel bij zitten. Toch?

Grappig trouwens dat er nog niemand iets over de stelling zelf gezegd heeft...

30IR030 Ton.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #20 Gepost op: 20 december 2003, 20:18:27 »
Citaat van: "Toontje"
Een amateur zie ik als iemand die niet beroepsmatig een liefhebberij uitoefent.

Of jij begrijpt me niet, of ik druk me niet duidelijk uit....

Een zend-amateur hoeft geen vergunning te hebben, dat is dus amateur in de vorm van liefhebber.

Een zendamateur heeft een vergunning, het is een beschermde titel.
De definitie is: iemand in het bezit van de verklaring van bevoegdheid, voor de aanleg en bediening van een radio electrische zendinrichting.
Het is niet mijn idee, maar het wetboek ........

Dan is er ook nog de amateur zendeling, maar die valt buiten deze discussie :lol:

Het verschil is puur taalkundig:
zend amateur
zend-amateur
zendamateur

Hopelijk is het nu duidelijker uitgelegd ?

Groeten en prettige feestdagen;
Ron

Toontje

  • Gast
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #21 Gepost op: 20 december 2003, 20:52:35 »
:)

wedelman

  • Gast
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #22 Gepost op: 21 december 2003, 21:31:47 »
Om even back to the issue te komen:

Ik heb nog nooit last gehad van Zendamateurs. Mede omdat zij zich (mestal) aan het Bandenplan houden, en daardoor zeer weinig of geen storing veroorzaken op de frequenties die bij mij bekend zijn...

Enne, zendamateurs hebben mij nu al een aantal keer geholpen met het verhelpen van storingen (in de apparatuur)

Dus,

zendamateurs verhelpen vaak storingen...

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #23 Gepost op: 26 maart 2004, 16:12:57 »
Citaat van: "r0n."
Citaat van: "Toontje"
Een zendamateur zonder vergunning doet iets illegaals en is daarmee dus een piraat.

Zou je mijn vorige bericht gelezen hebben, dan had je geweten dat een zendamateur zonder vergunning niet bestaat !

Groeten;
Ron

Zenden in de 27mc band mag toch zonder vergunning?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #24 Gepost op: 26 maart 2004, 16:31:50 »
Citaat van: "ScanMe"
Zenden in de 27mc band mag toch zonder vergunning?

Ja, maar hebben we het over 27MC dan?!?

Peter.

Marten

  • Gast
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #25 Gepost op: 26 maart 2004, 19:05:12 »
Neey..... Maar je mag idd zenden in de 27 MC band zonder vergunning.


73.
Marten PD5MZ

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #26 Gepost op: 26 maart 2004, 19:07:45 »
Citaat van: "Marten"
Neey..... Maar je mag idd zenden in de 27 MC band zonder vergunning.

Ach, je mag zelfs op de 70cm zenden zonder vergunning! Hetzij met laag vermogen en op een aantal kanalen ;-)

CQ McDonalds  :D

Groeten, Peter.

Offline sat-star

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2004, 19:37:22 »
de meesten willen de verguning kado krijgen ze kunnen wel leren maar ze hebben ergewoon geen zin in.....

iedereen kan een verguning halen.. :P:P:P

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #28 Gepost op: 26 maart 2004, 19:43:40 »
RUIM BAAN VOOR SAT-STAR

Marten

  • Gast
Re: Poll Zendamateurs veroorzaken alleen maar storing.
« Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2004, 20:10:02 »
Je krijgt inderdaad het "papiertje" niet kado. Je moet een examen doen waar gemiddeld slechts 30% van slaagt. Dus het is niet zomaar iets.

Prettige dag verder,

73,
PD5MZ