Auteur Topic: Radioamateur??  (gelezen 3781 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dirky

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Radioamateur??
« Gepost op: 25 mei 2005, 16:16:53 »
hoi,
Ik ben met het radioamateurisme niet zo erg bekend, maar er wel benieuwd naar.
Wanneer men een licentie heeft gehaald gebruiken de meeste de toegestane freqenties dan voor spraak onder elkaar?
Ik wil graag wat meer zendvermogen om met elkaar te kunnen communiceren dan bijvoorbeeld PMR en LPD.
En zijn deze freqentiebanden daar ook voor bedoeld om met elkaar in spraak te commmuniceren?
En mag je dan zenden op een willekeurige freqentie binnen de band?
Alvast erg bedankt voor alle antwoorden

Groeten Dirk

Offline Double_U

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Radioamateur??
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2005, 16:43:02 »
Hoi,

Er zijn een aantal verschillende licenties. Voorheen was er een A, een C en een N licentie. Sinds kort zijn in de pratijk A en C gelijk. Met die machtigingen mag je op de amateur kortegolf banden in verschillende modi zenden. Dat wil zeggen, spraak (fm, am, ssb etc), morse (cw), of een beeld of andere data verbinding. Ik moet erbij zeggen dat in mijn beleving het animo behoorlijk terugloopt nu alles ook per computer cq. telefoon kan. Op je laatste vraag kan ik kort zijn: op alle amateurbanden zijn zogenaamde bandplannen. Die geven aan op welke freq's je een algemene oproep kan doen, op welk stukje band je welke modus mag gebruiken etc. Op HF is er niet echt van 'frequencysteps', maar op VHF/UHF wordt het bijzonder op prijs gesteld als je je daar wel aan houdt. Als je de zoekfunctie op het forum gebruikt zal je die bandplannen denk ik wel tegenkomen.

Wouter.

Offline PD8MJW

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Radioamateur??
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2005, 18:37:45 »
Gr,
Marcel