Auteur Topic: C2000 problematiek in Zembla  (gelezen 24634 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #30 Gepost op: 27 september 2009, 21:22:46 »
IK gok dat er binnenkort veel werk is als pizza koerier  :)

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #31 Gepost op: 27 september 2009, 21:24:12 »
Citaat van: "Michel-nl"
IK gok dat er binnenkort veel werk is als pizza koerier  :)

Ik zat te stuiteren van het lachen. :)

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 379
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #32 Gepost op: 27 september 2009, 21:26:20 »
Citaat
Rene PA2RA

Dan maar commentaar. Gelukkig dat jullie er nog zijn. Voorlopig hebben analoge verbindingen door de jaren heen hun betrouwbaarheid bewezen. Wie dat ontkent staat glashard te liegen.

Zoals je al aangeeft analoog blijft gewoon operationeel.. in mijn (en vele andere) hun ogen hadden ze gewoon ten ALLE tijden een analoog backup systeem moeten behouden voor echte grote rampen.. want we hopen en denken allemaal wel dat er niks groots zal gebeuren..
Maar wat als..? Dan hebben we toch echt een probleem met zijn allen..

Maar goed dat ik hier nog mijn vertrouwde analoge porto's heb ;)

Mvg,

Ben-Scan.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #33 Gepost op: 27 september 2009, 21:29:01 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "jeffrey1200"
Nog drie minuten en dan begint de uitzending. Ben zeer benieuwd.

Zembla is VARA. Ik ben wat minder benieuwd.

Dus? Voor mij is VARA niet minder en beter als de andere zenders. Ook als publieke zender zou ik geen reden kunnen bedenken. Leg uit?

Er kan niet 100% dekking gegarandeerd worden nee, maar in de tijd dat het systeem opgezet werd zou er 95% dekking moeten zijn minimaal. Een van die mensen zei ook: "Tijdens die testen die ze gedaan hebben bij het opzetten van het systeem, kan het zijn dat die meer capaciteit aan gebruikers aan konden dan die bij Schiphol staat." Dus, iemand moet hebben geweten dat tijdens het neerzetten van die antenne op Schiphol (en ook andere lokaties) zo'n lokatie (waar het juist nodig is capaciteit) de communicatie niet goed werkt. Diegene moet verantwoording afleggen. Het zal dan niet makkelijk gaan, maar dit heeft wel mensen levens gekost.

Elsinga zegt C2000 kan je niet de schuld geven, ik ben het daar mee eens, maar heb zo'n mn twijfels. Het systeem zoals overal verteld wordt zou beter zijn dan het analoog, dus een goede dekking van masten is nodig, aangezien er bij een slechte ontvangst gewoon geen spraak is. (wij weten het verschil tussen analoog en digitaal). De plaatsing van masten is dan niet de schuld van C2000, maar bij de verantwoordelijke(Binnenlandse zaken) met het geld. Deels zou je kunnen zeggen dat het wel de schuld is van C2000, omdat het protocol ook radio specificaties bevat die anders en beter hadden kunnen zijn. Ik weet er niet veel van, maar hoezo bijvoorbeeld niet 10 Watt output ipv 5 Watt output? Misschien wel snellere batterij leeg, maar dan kan je weer grotere batterijen gebruiken. Het komt er gewoon op neer dat het plan wat ze hebben gemaakt niet in de begroting paste en dat de gevolgen die ontstaan zijn bij de mensen die het plan hebben gemaakt neergelegd moet worden.

Misschien denken jullie er anders over, deel jullie mening.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #34 Gepost op: 27 september 2009, 21:29:52 »
Citaat van: "Dickiedick"
Citaat van: "Michel-nl"
IK gok dat er binnenkort veel werk is als pizza koerier  :)

Ik zat te stuiteren van het lachen. :)

Vooral dat stalen gezicht van die meneer toen die dat uitsprak, haha.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #35 Gepost op: 27 september 2009, 21:30:57 »
In de middeleeuwen waren die er ook al, al reden ze toen op een paard en betrof het papiertje een rol papier  :)

Offline Metal

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
    • http://www.freewebs.com/luchtvaartfrequenties
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #36 Gepost op: 27 september 2009, 21:31:40 »
Vlakbij Westerbork waar het oefencentrum ligt van brandweer Drenthe hebben ze ook geen dekking.

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 379
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #37 Gepost op: 27 september 2009, 21:32:20 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Citaat van: "Dickiedick"
Citaat van: "Michel-nl"
IK gok dat er binnenkort veel werk is als pizza koerier  :)

Ik zat te stuiteren van het lachen. :)

Vooral dat stalen gezicht van die meneer toen die dat uitsprak, haha.

Die beste meneer van Binnenlandse zaken kon goed liegen ;)

Mvg

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #38 Gepost op: 27 september 2009, 21:41:32 »
Citaat van: "Ben-scan"
Die beste meneer van Binnenlandse zaken kon goed liegen ;)
Mvg

Offtopic: Hij had op dat moment gewoon zelf trek in een pizza dus hij bedacht maar iets ter plekke :) en nu slapen
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #39 Gepost op: 27 september 2009, 21:45:12 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "jeffrey1200"
Nog drie minuten en dan begint de uitzending. Ben zeer benieuwd.

Zembla is VARA. Ik ben wat minder benieuwd.

Dus? Voor mij is VARA niet minder en beter als de andere zenders. Ook als publieke zender zou ik geen reden kunnen bedenken. Leg uit?

Er kan niet 100% dekking gegarandeerd worden nee, maar in de tijd dat het systeem opgezet werd zou er 95% dekking moeten zijn minimaal. Een van die mensen zei ook: "Tijdens die testen die ze gedaan hebben bij het opzetten van het systeem, kan het zijn dat die meer capaciteit aan gebruikers aan konden dan die bij Schiphol staat." Dus, iemand moet hebben geweten dat tijdens het neerzetten van die antenne op Schiphol (en ook andere lokaties) zo'n lokatie (waar het juist nodig is capaciteit) de communicatie niet goed werkt. Diegene moet verantwoording afleggen. Het zal dan niet makkelijk gaan, maar dit heeft wel mensen levens gekost.

Dat het al levens heeft gekost, geloof ik niet. De slachtoffers vielen door de vliegramp. Wat de verantwoording betreft ben ik het met je eens. Een aanfluiting, dat zwijgen van die Directeur-Generaal.

Citaat van: "jeffrey1200"
Elsinga zegt C2000 kan je niet de schuld geven, ik ben het daar mee eens, maar heb zo'n mn twijfels. Het systeem zoals overal verteld wordt zou beter zijn dan het analoog, dus een goede dekking van masten is nodig, aangezien er bij een slechte ontvangst gewoon geen spraak is. (wij weten het verschil tussen analoog en digitaal). De plaatsing van masten is dan niet de schuld van C2000, maar bij de verantwoordelijke(Binnenlandse zaken) met het geld. Deels zou je kunnen zeggen dat het wel de schuld is van C2000, omdat het protocol ook radio specificaties bevat die anders en beter hadden kunnen zijn. Ik weet er niet veel van, maar hoezo bijvoorbeeld niet 10 Watt output ipv 5 Watt output? Misschien wel snellere batterij leeg, maar dan kan je weer grotere batterijen gebruiken. Het komt er gewoon op neer dat het plan wat ze hebben gemaakt niet in de begroting paste en dat de gevolgen die ontstaan zijn bij de mensen die het plan hebben gemaakt neergelegd moet worden.

Misschien denken jullie er anders over, deel jullie mening.

Zendvermogen ophogen zal niet helpen. Het is overduidelijk een capaciteitsprobleem.
Belangrijker is dat de problemen erkend worden. Nog steeds zit men in de ontkenningsfase.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #40 Gepost op: 27 september 2009, 21:45:55 »
Nee, hij kon niet goed liegen, je zag duidelijk dat zijn sluitspier strak aangetrokken stond... ;)

FUD is trouwens Fear, Uncertainty and Doubt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fear,_unce ... _and_doubt . Kortgezegd: maak mensen bang, onzeker en zaai twijfel, dan bereik je je doel wel. Deed Zembla ook: veel globale (naast ook een paar specifieke) plekken noemen met dekkingsproblemen, "wat als er daar een ramp plaatsvindt", dat soort werk.

Men noemde bijvoorbeeld Thialf. Nu weet ik dat tijdens grote evenementen daar altijd een hoop medewerkers rondlopen met portofoons. Eigen relaiszender, meerdere kanalen, u roept en FE Geluid draait. Ook de politie krijgt een stapeltje porto's. Zelfde bij de stadions van SC Heerenveen en SC Cambuur. Dus als C2000 het daar niet goed doet, dan nog is er goede communicatie mogelijk. Maar dat vertelt Zembla er net even niet bij...

Ja, natuurlijk is het niet overal 100% met C2000. Net als met GSM, UMTS, Digitenne en de analoge radio. 95% dekking buitenshuis, dat kono in de begintijd van GSM al heel snel. Die laatste 5% en de dekking binnenshuis, dat zijn de uitdagingen. En bij GSM is nog geen enkele provider erin geslaagd om overal binnenshuis dekking te leveren (in mijn vorige huis had alleen Orange dekking in huis, pinnen met KPN moest buiten midden op straat bijvoorbeeld).

De vraag is: moet je 100% dekking bieden, ook binnenshuis? Een agent of brandweerman wil dat heel graag. De politiek wil het bijbehorende prijskaartje echter niet betalen. En dus lossen een aantal brandweerkorpsen het zelf op met het weer opverstappen op analoge porto's voor communicatie binnen het peleton op een lokatie. En wellicht trekt de politie straks ook weer de analoge PVD porto's uit het stof, voor dit soort zaken.

Hoe het ook zei, het houdt de gemoederen bezig. En voor iemand (zoals ik) met veel interesse in alles wat met communicatie te maken heeft zijn het dus interessante tijden.  :)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #41 Gepost op: 27 september 2009, 21:55:32 »
Citaat van: "elsinga"
Nee, hij kon niet goed liegen, je zag duidelijk dat zijn sluitspier strak aangetrokken stond... ;)

FUD is trouwens Fear, Uncertainty and Doubt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fear,_unce ... _and_doubt . Kortgezegd: maak mensen bang, onzeker en zaai twijfel, dan bereik je je doel wel. Deed Zembla ook: veel globale (naast ook een paar specifieke) plekken noemen met dekkingsproblemen, "wat als er daar een ramp plaatsvindt", dat soort werk.

Ach ja, ik word oud :)

Citaat van: "elsinga"
Men noemde bijvoorbeeld Thialf. Nu weet ik dat tijdens grote evenementen daar altijd een hoop medewerkers rondlopen met portofoons. Eigen relaiszender, meerdere kanalen, u roept en FE Geluid draait. Ook de politie krijgt een stapeltje porto's. Zelfde bij de stadions van SC Heerenveen en SC Cambuur. Dus als C2000 het daar niet goed doet, dan nog is er goede communicatie mogelijk. Maar dat vertelt Zembla er net even niet bij...

Nee, natuurlijk niet. Dat mag je niet meerekenen hierin, omdat het niet aan een bestuurslaag toebehoort. Ik vind de reactie van een medewerker van Thialf dan ook alleszeggend: "Euhh C2000....is dat niet dat videosysteem uit de 80er jaren?"

Citaat van: "elsinga"
Ja, natuurlijk is het niet overal 100% met C2000. Net als met GSM, UMTS, Digitenne en de analoge radio. 95% dekking buitenshuis, dat kono in de begintijd van GSM al heel snel. Die laatste 5% en de dekking binnenshuis, dat zijn de uitdagingen. En bij GSM is nog geen enkele provider erin geslaagd om overal binnenshuis dekking te leveren (in mijn vorige huis had alleen Orange dekking in huis, pinnen met KPN moest buiten midden op straat bijvoorbeeld).

De vraag is: moet je 100% dekking bieden, ook binnenshuis? Een agent of brandweerman wil dat heel graag. De politiek wil het bijbehorende prijskaartje echter niet betalen. En dus lossen een aantal brandweerkorpsen het zelf op met het weer opverstappen op analoge porto's voor communicatie binnen het peleton op een lokatie. En wellicht trekt de politie straks ook weer de analoge PVD porto's uit het stof, voor dit soort zaken.

Hoe het ook zei, het houdt de gemoederen bezig. En voor iemand (zoals ik) met veel interesse in alles wat met communicatie te maken heeft zijn het dus interessante tijden.  :)

Ha, die zijn er meer, voor wie het interessante tijden zijn! ;)

Offline wiebev

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 17
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #42 Gepost op: 27 september 2009, 21:56:11 »
Thialf met "C2000 is toch dat oude video systeem ?" hihihiih zat zo te lachen.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #43 Gepost op: 27 september 2009, 21:56:39 »
Ja ok Robert maar dat van eigen porto's ook aan poli geven en dat de leiding van poli aanschuift in de VC van FE geluid is puur omdat men weet dat dat in elk geval werkt daar.
Maar daar wordt verder niet over gerept omdat het gemakshalve zo opgelost is, maar op meerdere plaatsen door heel Friesland en naar mijn mening heel Nederland heb je gewoon inpandig een groot probleem.
En net wat die korpschef al aangaf grotendeels van de problemen doen zich juist daar voor, en dat er nog niet heel veel gebeurd is hoor je men er ook niet over...tot dat et een keer gebeurd en de schade niet te overzien is.

Dat zal denk ik op korte termijn moeten aangepast worden, een hoop Brandweer korpsen wachten daar niet op en gaan zelf al analoge object porto's aanschaffen. Dat zou niet mogen hoeven lijkt mij.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: C2000 problematiek in Zembla
« Reactie #44 Gepost op: 27 september 2009, 22:04:25 »
Ik zeg ook niet dat er niks hoeft te gebeuren, maar het is ook niet zo erg als wel wordt gesuggereerd bij Zembla. ;)

Nou ja, nu eerst maar eens lekker dromen (liefst van een leuk analoog politie/brandweer netwerk of zo). Trusten!
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland