Auteur Topic: Aanschaf maritieme portofoon, welke?  (gelezen 6700 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Gert Jan

  • Gast
Aanschaf maritieme portofoon, welke?
« Gepost op: 12 november 2005, 22:50:07 »
Ik wil binnenkort een nieuwe maritieme porto aanschaffen.
Helaas is de tendens vandaag de dag dat ook deze apparaten steeds kleiner worden, ook zie ik als ik ze vergelijk met hun oudere broers dat ze meestal minder gevoelig zijn en minder audioweergave hebben.
Als je als voorbeeld de stokoude Icom IC-M5 als voorbeeld neemt, 0.25uv en 500mwatt audio, veel moderne maritieme porto's halen dat niet meer.
Nu heb ik echter de Standard HX370S gezien en die vind ik wel leuk.
Zijn er mensen hier die met dit apparaat ervaring hebben of wellicht moderne spullen die ook die eisen halen?
Ik weet trouwens nog niet of de HX370S toegestaan is in Nederland.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Aanschaf maritieme portofoon, welke?
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2005, 11:57:21 »
Gert Jan , ik heb even naar de spec`s gekeken. De Standard portofoon bezit geen ATIS en mag dus niet gebruikt worden. Van ICOM mag je gebruiken IC-M1 EURO V, IC-M21, IC-M31,IC-M87 euro (waterdicht+PMR) IC-M90E (waterdicht+PMR).
Ik neem niet aan dat je een GMDSS portofoons wil, Die zijn er ook.
De IC-M21 is waterdicht en de goedkoopste. Als je meer wilt weten mag je me een PB sturen.
mvg,
Leen

Gert Jan

  • Gast
Re: Aanschaf maritieme portofoon, welke?
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2005, 14:08:52 »
Ik kan toch niet zeggen dat ik onder de indruk raak van een schamele 200mwatt audio"power" van die M21 Leen.
Die porto gaat het dus niet worden.
Minimale eisen zijn: alle kanalen scannen, gevoeligheid minder dan  0.25microvolt en audio minimaal 500mwatt.
Het mag uiteraard best wat kosten maar dan moet het wel aan MIJN eisen voldoen ;)
Is ATIS niet later in te bouwen in die HX370S?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Aanschaf maritieme portofoon, welke?
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2005, 17:42:13 »
ATIS+killer was vroeger een aparte print. Tegenwoordig is dat een deel van de totale besturing. Ter info: een GP380 is ook met ATIS leverbaar. Weinig mensen weten dat en het toestel moet wel speciaal besteld worden. De ATISgegevens moet je opgegeven. Die worden op de fabriek erin gezet.
mvg,
Leen

Gert Jan

  • Gast
Re: Aanschaf maritieme portofoon, welke?
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2005, 17:59:28 »
Nou Leen, misschien weet je een leuke maritieme porto voor me die aan mijn eisen voldoet.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Aanschaf maritieme portofoon, welke?
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2005, 20:01:19 »
Misschien heb je er wat aan GJ, misschien ook niet kijk maar.
De Icom M15, maritieme portofoon, robuust gebouwd, geen miniformaat, en redelijk mooie audio. Heeft alleen 24 kanalen, tja dan valt ie ook al weer af natuurlijk. Wel weer 4 scan functies.

(Trouwens, nieuwe Icom A6 Airband porto: http://www.craggyaero.com/a624dual.gif   mooi ding joh!)

Gert Jan

  • Gast
Re: Aanschaf maritieme portofoon, welke?
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2005, 21:08:17 »
Ziet er idd mooi uit Daaf.
De Icom IC-M15 heeft (zoals iedere M van Icom) alle marifoonkanalen aan boord, hij heeft echter 24 extra kanalen waar je wat in kan zetten op VHF.
Het geluid is 500mwatt alleen is de ontvanger <0.35 microvolt en dat is niet gevoelig genoeg (alleen als het ook onder de 0.25 zit ;) )

Snik, referentieporto blijft toch de Icom IC-M5, ik mag hem alleen jammer genoeg niet opgeven (en gebruiken) voor de vergunning omdat hij geen ATIS heeft :x

Gert Jan

  • Gast
Re: Aanschaf maritieme portofoon, welke?
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2006, 18:53:50 »
Hm, misschien is er hoop in de vorm van een Entel HT640.
Er zit ATIS op, hij heeft 500mwatt audiopower, alleen weet ik niet hoe gevoelig hij in microvolts is, gespecificeerd wordt -119dBm (12dB sinad).


Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Aanschaf maritieme portofoon, welke?
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2006, 18:56:10 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Hm, misschien is er hoop in de vorm van een Entel HT640.
Er zit ATIS op, hij heeft 500mwatt audiopower, alleen weet ik niet hoe gevoelig hij in microvolts is, gespecificeerd wordt -119dBm (12dB sinad).


Ziet er leuk uit! Mooi modelletje...