Auteur Topic: antennes vuurtoren De Cocksdorp  (gelezen 6083 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Gepost op: 7 december 2006, 23:43:25 »
Vorige week was ik een weekje op Texel. Heb o.a. de vuurtoren maar eens van allerlei kanten op de foto gezet. Viel me op dat hij rondom helemaal vol staat met antenne's. Dit terwijl hij alleen zomers bemand is (voor zover ik weet) en dan op kan. 5 meen ik. Ok, zal dan ook nog kanaal 16 hebben en waarschijnlijk ook wel 0. Maar hebben jullie enig idee waar al die andere antennes dan voor dienen? Bijv. ook die grote groundplane?

Zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=PZDRWZA8

Overigens viel me ook op dat de radar gewoon draaide, terwijl hij niet bemand is volgens mij nu. Zou dat op afstand uitgekeken worden, in bijv. Den Helder bij de Kustwacht?

vr.gr.
Mars

PS ik word altijd wel een beetje jaloers als je al die antennes op grote hoogte ziet staan   :)

Leen Ansems

  • Gast
Re: antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2006, 06:34:06 »
Radarbeelden worden inderdaad getransporteerd via straalverbindingen, glasvezel of gewoon het ouderwetse koperdraadje ;) . Ze worden inderdaad op een centraalpunt bekeken en in Den Helder zit zo`n verkeerspost.
Ook het beeld van de radar op de Lange Jaap en van het havenhoofd komen daar binnen. Vroeger keek je naar een radarscherm met een soort ronddraaiende lijn waarbij de opjecten fel oplichten en langzaam doofden totdat de lijn ze weer overschreef. Nu kijk je naar een rustige flatscreen met een kaart, waarop je voorwerpen ziet varen. (en de naam kan er ook bij staan). In de luchtvaart (en zeker bij het onze militaire vrienden nabij Apeldoorn....) gebruiken ze dezelfde techniek om beelden van een Awacs, grondradar en eventueel buitenlandse radarposten over elkaar te leggen of apart te bekijken. Vorig jaar was men bezig ook de Marine te koppelen, zodat ook een radarbeeld vanaf zee gebruikt kan worden.
mvg,
Leen

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2006, 06:50:41 »
Citaat van: "Mars"
Vorige week was ik een weekje op Texel. Heb o.a. de vuurtoren maar eens van allerlei kanten op de foto gezet. Viel me op dat hij rondom helemaal vol staat met antenne's. Dit terwijl hij alleen zomers bemand is (voor zover ik weet) en dan op kan. 5 meen ik. Ok, zal dan ook nog kanaal 16 hebben en waarschijnlijk ook wel 0. Maar hebben jullie enig idee waar al die andere antennes dan voor dienen? Bijv. ook die grote groundplane?

Ik zou even mijn gegevens moeten nakijken maar zo uit m'n hoofd weet ik dit even snel op te noemen:

-Alex 90 A
-Alex 90 B
-PLD 80 Mhz
 Geen marifoonkanaal 16.

@Rob, wat stond er nou nog meer?? 400 Mhz porto politie? Nee, die ston in Den Burg bij het politiebureau...

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2006, 08:09:40 »
Stond ook 400Mhz en 80Mhz politie, maar op dat eiland is de toren het enige hoge punt. Dus voor de bemanning staat die antennes er niet, die staan er omdat het een hoog punt is.

uitkijk

  • Gast
Re: antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2006, 11:10:52 »
Ik heb geen idee wat er specifiek op die toren staat maar kan je wel een indruk geven van andere torens. Een aantal antennes is mogelijk niet meer in gebruik, oude antennes worden namelijk dikwijls niet verwijderd omdat men dan tegen een hoop werk aanloopt en de boel weer opnieuw moet afdichten.
Denk o.a. aan politie verbindingen,  Alex90, brandweer pieper, KNRM pagers, GSM, luchtvaartkanalen t.b.v. KWC, particuliere pagernetwerk,, diverse marifoonantennes, meetnetten RWS, radiorichtingzoeker, 26MHz (sportvisserij), navtex en HF.

Radarbeelden worden middels huurlijnen naar verkeersposten gestuurd en daar digitaal weergegeven.

Kees

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2006, 14:32:50 »
Mars, kun je indien je weer foto's maakt van een locatie met antennes, dan inzoomen op die antennes (indien je hiervoor de mogelijkheid hebt). Je foto's zijn naar mijn mening te ver weg genomen om een en ander goed te kunnen bekijken.

Aan de wanden van het deel met die kleine vierkante raampjes hangen wat GSM antennes. Bovenin een satelliet schotel voor satelliet TV. Het verdere werk zal VHF en UHF zijn.

Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat indien op de toren een VHF of UHF antenne aanwezig is, hier veel instanties gebruik van kunnen maken.  De antennes geven dan meer een algemeen beeld wat er vanaf de vuurtoren gezonden of eventueel alleen ontvangen kan worden.

Bubo bubo

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2006, 14:38:00 »
Ben daar tig keer geweest voor onderhoud A90 maar kan me niet meer herinneren wat er precies stond. Nu ik de foto bekijk weet ik dat er een aantal Marifoon zenders stonden en volgens mij ook ILM.

Offline Franc

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
Re: antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2006, 15:40:35 »
Citaat van: "Mars"
Dit terwijl hij alleen zomers bemand is (voor zover ik weet) en dan op kan. 5 meen ik.

En als de vuurtoren niet bemand is (ik dacht dat deze tegenwoordig helemaal nooit meer bemand was) wordt kanaal 5 bediend vanaf de Brandaris.

Gegroet,
Franc

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2006, 19:38:04 »
Citaat
En als de vuurtoren niet bemand is (ik dacht dat deze tegenwoordig helemaal nooit meer bemand was) wordt kanaal 5 bediend vanaf de Brandaris.

Ok. Maar dan ook met die vuurtoren als zendlocatie? Ik ging er altijd vanuit dat buiten (ik meen) 15 mei tot 15 september kanaal 5 daar niet in de lucht was. :?

Ik heb kanaal 5 wel in de scanner gehad die week op Texel, maar heb maar 1x een signaal gehoord daarop, ik hoorde een schip (op 160.850) dat zei dat hij terugging naar Lauwersoog. De vaste post ontving ik echter niet. Ik ging er daarom vanuit dat ik de zender op Ameland ontving, terwijl waarschijnlijk de vuurtoren van Schiermonnikoog antwoord gaf aan het schip. Dat dat dus blijkbaar niet altijd ook via zender Ameland te horen is.

Heb geen sterk signaal gehoord op 5 die hele week (ik zat in een huisje hemelsbreed hoogstens 1 km van de toren). Maar kan natuurlijk zijn dat er geen/weinig scheepvaart was daar op dat moment. Die hoek is ook niet echt druk bevaren volgens mij. En ik luisterde met name ook 's avonds.

In ieder geval bedankt voor je reactie.
Mars

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2006, 19:46:10 »
Citaat
Mars, kun je indien je weer foto's maakt van een locatie met antennes, dan inzoomen op die antennes (indien je hiervoor de mogelijkheid hebt). Je foto's zijn naar mijn mening te ver weg genomen om een en ander goed te kunnen bekijken.

:)  Ik weet eerlijk gezegd niet meer of ik nou niet dichterbij kon komen met de lens, of dat ik dacht ik wil ook gewoon een mooi plaatje. Weet nog wel dat ik dacht dat ik de foto's sowieso op de computer kon inzoomen op de antennes. Dan kan je ze toch heel goed dichterbij halen?  :?  Alleen kan dat in het programmaatje van "Mijnalbum.nl" niet natuurlijk. Zou je hem eerst op je eigen computer moeten zetten enzo, etc,....
Maar point taken.

Verder iedereen bedankt voor de reacties. Ik ging er helemaal vanuit dat de antennes allemaal op de scheepvaart gericht waren, maar dat hoeft natuurlijk niet perse.

Overigens staat er 100 meter naast de toren een grote c2000 mast. Zag in een ander topic een fotootje van een c2000 mast en exact dezelfde stond daar dus ook. Viel me op dat dat ding heel erg stond te 'brommen'. Leek niet alleen het gehuil van de wind. Meer ook een 'electrische brom'.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.  ;)

Mars

uitkijk

  • Gast
Re: antennes vuurtoren De Cocksdorp
« Reactie #10 Gepost op: 9 december 2006, 09:36:56 »
ehm, die sat-schotel is niet voor tv ontvangst maar is een onderdeel van het Callmax pagernetwerk, hierbij hoort ook een rondstraalantenne die mogelijk tegen een pijp is aangemonteerd i.v.m. richteffect.

Kees