Auteur Topic: UBC72XLT discriminator voor belgie  (gelezen 13619 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

typhoon

  • Gast
UBC72XLT discriminator voor belgie
« Gepost op: 6 augustus 2006, 12:16:10 »
hallo,

ik bezit een UBC72XLT scanner van bearcat,
Nu ben ik vooral geïnteresseerd in het brandweerkorps die werkt op 166,790.
Toen die vroeger opgeroepen werden, gebeurd dit door een toon gevolgd door een gesproken boodschap welke soort interventie en waar deze was.
Nu hebben de brandweermannen andere pagers met een LCD scherm.
En op de scanner hoor je enkel nog een toon gevolgd door een soort data signaal.
En dan verschijnt bij de brandweermannen de info op hun LCD scherm.

Ze werken nog steeds op hun frequentie 166,790
NIET OP ASTRID!!!!

Ik weet dus dat er een oproep is, maar welke soort of waar ??????????

Nu zijn m’n vragen de volgende:

-   Is een discriminator een oplossing om via pc dan de boodschap te kunnen lezen??
-   Zo ja, waar kan ik dat laten inbouwen??? (ik ben van Oost-Vlaanderen)
-   En welke software heb ik dan nodig??


Dan nog een bijkomende vraag,
 Indien ik een discriminator heb op mijn scanner, kan ik dan ook de ASTRID berichten lezen die verzonden worden op 169.625 MHz of heb ik daar specifiek een blackbox ASTRID DATA-ONTVANGER voor nodig???


typhoon,

Offline Barbados

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 134
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2006, 16:21:44 »
ik zal proberen om een redelijk antwoord te formuleren want in je vraag zit een halve geschiedenis van Astrid:
- zoals jij het beschrijft hebben de pompiers allemaal reeds een Astrid pager maar werken ze nog op de analoge frequentie. Meestal is dat omdat de centrale nog niet aangepast is aan het werken met Astrid of dat de mensen nog niet voldoende opleiding gehad hebben om de Astrid pagers te begrijpenof te bedienen. En dus blijven ze nog effe op de gewone frequenties tot alles in orde is. Maar binnen korte tijd schakelt de volledige brandweer ook om naar Astrid. Het is nog slechts een kwestie van enkele maanden. En dan hoor je op de analoge frequenties niks meer. Lees maar eens na op http://www.astrid.be

Een discriminator laten inbouwen in je scanner is een oplossing om de gecodeerde berichten mee te lezen. Je kan alle info over de discriminatoruitgang vinden op http://www.discriminator.nl . Deze site is in handen van René, één van de eerste leden van dit forum. Je kan die uitgang zelf solderen op je UBC72 XLT of je kan hem ook naar René opsturen. Weet wel dat je dan je scanner op de frequentie 169.625 vast moet laten staan om de Astrid boodschappen op je scherm te krijgen. Daarvoor heb je ook het programma PDW nodig. Dat is ook in handen van één van de leden van dit forum (Peter Hunt oftewel Hunter) en kan je hier dan ook downloaden (kijk onder PDW) Je hebt dus geen Astrid Blackbox nodig. Zelf gebruik ik wel een blackbox omdat ik anders mijn scanner vast op die Astrid frequentie moet laten staan en dat doe ik liever niet. Maar iedereen heeft zijn eigen visie daarover.
Op dit moment is via Astrid pagers nog niet veel te noteren hoor. Er zijn nog maar enkele korpsen die dit systeem gebruiken en meestal dan nog alleen om personeel naar de kazerne te roepen. En voor de rest: noppes. Maar het zal in de toekomst wel drukker worden. Momenteel gebruikt men zelfs veel de GSM.
Een discriminatoruitgang wordt dus aangesloten op de soundcard van je PC . Om alles op je PC te ontvangen is daar voor jezelf nog wat regelwerk aan te doen. Er zijn daar geen standaardinstellingen voor. Een blacbox moet aangesloten worden op je COM poort van de computer. Nu moet je kijken met welke computer je gaat werken want een laptop heeft (mmestal) geen COM poort en dan ben je verplicht om met een discriminatoruitgang te werken. En al je één van de twee systemen hebt, moet je de RIC codes nog kunnen bemachtigen want iedere afzonderlijke pager heeft een aparte RIC code net zoals iedere GSM een ander nummer heeft.

Maar ik denk dat je best eens wat naleest in de verschillende topics op dit forum (en zeker ook de nederlandse topics). Die mensen weten veel meer van frequenties, Astrid, scanners ed dan wij hier in Belgie. En denk eraan : we zitten inderdaad in Belgie en dan kom je de gekste toepassingen tegen van pagers of porto's.
Denk hier even rustig over na en als je vragen hebt zullen wij allemaal ;) ze naar behoren proberen te beantwoorden.

Ludo
UBC280XLT (2x) - UBC92XLT - Blackbox Astrid - Realistic Pro 2042 - UBC9000XLT en nog wat van dattum

typhoon

  • Gast
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2006, 22:52:30 »
@ Barbados

alvast bedankt voor je reactie en je uitleg.
ik weet wat er te gebueren staat met de veranderingn aangaande ASTRID.
en heb de site van Discriminator. nl al gelezen.

ik heb ook al een mailtje gestuurd aan René, en had vrij vlug antwoord van hem ontvangen.
maar hij melde me dat hij me niet kon helpen jammer genoeg.

er is iemand zo goed geweest van mij een PB te sturen met de nodig uitleg op mijn vragen.
en nu weet ik dat het kan werken als ik een discriminator inbouw.

het enige wat ik nu nog zoek is een adres waar ze dit willen/kunnen doen.
ik heb al gekeken naar discriminator.nl, maar laat het toch liever doen.
het lijkt me nogal een zeer fijn werkje (en dat is niet aan mij besteed)
wat instellingen op pc betrefd is geen probleem voor mij
en het programma PDW heb ik reeds gedownload en geinstalleerd..

ik zoek nu dus nog enkel een adres waar ze een discriminator kunnen inbouwen in mijn toestel en waar ze ook de nodige kabels verkopen. (zou liefst beide hebben, mini-jack ------mini-jack en mini-jack-------COM)

dus als iemand een adres weet, laat maar komen.
ik ben afkomstig uit Oost-Vlaanderen en niet ver van Brussel

thanks
TYPHOON

Offline Barbados

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 134
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2006, 23:00:16 »
Je kan bij René toch een discriminatoruitgang laten plaatsen?? Of heb ik ergens gaten in mijn geheugen??? :)
UBC280XLT (2x) - UBC92XLT - Blackbox Astrid - Realistic Pro 2042 - UBC9000XLT en nog wat van dattum

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4912
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2006, 07:05:00 »
Citaat van: "typhoon"
ik heb ook al een mailtje gestuurd aan René, en had vrij vlug antwoord van hem ontvangen.
maar hij melde me dat hij me niet kon helpen jammer genoeg.

Ik kon je niet helpen met 166.790 MHz, omdat ik niet weet wat voor signaal dat is. Daarom heb ik je naar dit forum verwezen.

Voor de inbouw van een discriminatoruitgang ben je welkom.

Rene

Offline Barbados

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 134
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2006, 20:15:09 »
Dank U voor de info René.
Onze vriend zal het ondertussen wel gelezen hebben en dan kan hij rechtstreeks met U contact nemen. Ik heb het nog eens per PB naar hem gestuurd.
UBC280XLT (2x) - UBC92XLT - Blackbox Astrid - Realistic Pro 2042 - UBC9000XLT en nog wat van dattum

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2006, 21:00:14 »
Voor zover ik begrepen heb is dat signaal op 166.790 geen POCSAG of FLEX signaal. Heeft iemand toevalig wel een audiofile van een oproep? Overigens dacht ik dat alle frequenties e.d. in België wel openbaar moesten zijn en dat je zelf in de bibliotheken e.e.a. kan nazoeken... is dat zo of is dit alleen in Luxemburg?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2006, 21:23:06 »
Even gesnuffeld, volgens mij werkt men met Swissphone 98S alarmontvangers. Deze werken met RE429 protocol, ik heb op mijn website even een progje geplaatst waarmee je de tonen kan genereren. Download hier, even uitpakken en opstarten

Is dit wat ze gebruiken?

Nu hoef je  alleen de alarmen allen zien te decoderen.  :)
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4912
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2006, 21:25:55 »
Citaat van: "Huub Roem"
Even gesnuffeld, volgens mij werkt men met Swissphone 98S alarmontvangers. Deze werken met RE429 protocol, ik heb op mijn website even een progje geplaatst waarmee je de tonen kan genereren. Download hier, even uitpakken en opstarten

Is dit wat ze gebruiken?

Nu hoef je  alleen de alarmen allen zien te decoderen.  :)

Daar heb je in ieder geval geen discriminatoruitgang voor nodig.

Rene

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2006, 21:26:24 »
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

typhoon

  • Gast
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2006, 12:04:08 »
Hallo,

sorry dat ik pas nu reageer, maar ben net terug van het werk.

wat voor soort signaal het is weet ik niet, ik weet zelfs het verschil niet tussen POCSAG en FLEX ??
ik weet enkel dat ze 166,790 MHz al vele jaeren gebruiken.
en dat ze niet met ASTRID werken.

het signaal dat te horen is en een hoge toon evolgs door een lage toon (kan ook omgekeerd zijn, ben niet zeker van d volgorde en dan een data toon (vergelijk het een beetje met het geluid dat je hoorde bij een oude modem 56K = de data stroom)

maar als ik alles goed bergijp, ben ik eigenlijk met een discriminator geen stap verder om die berichten te lezen of te kunnen lezen ??

weet hier dan soms iemand een andere oplossing om toch te weten te komen wat en hoe ik de BW kan volgen op 166,790 MHz ??

Typhoon,

Offline GSteven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2006, 12:11:51 »
Om te beginnen door te weten te komen welk protocol het is... Eens het oor te luisteren leggen bij een contactpersoon bij de BW kan wonderen doen.

Steven

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4912
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2006, 12:20:02 »
Citaat van: "typhoon"
het signaal dat te horen is en een hoge toon evolgs door een lage toon (kan ook omgekeerd zijn, ben niet zeker van d volgorde en dan een data toon (vergelijk het een beetje met het geluid dat je hoorde bij een oude modem 56K = de data stroom)

Kun je het geluid eens opnemen als .wav-file?

Rene

typhoon

  • Gast
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2006, 12:21:55 »
zou ik iets zijn mocht ik een beeper van de BW in mijn handen krijgen ??
waarmee ik bedoel, zou daar iets op terug te vinden zijn ??

ik heb namelijk een collega die daar bij de BW is, en aan hem kan ik wel vragen of ik die eens mag zien.
indien dit een antwoord zo opleveren zal het wel nog enkele dagen duren, we hebben nogal een apart werkrigime.
dus een antwoord is niet voor de eerste twee weken.

typhoon,

typhoon

  • Gast
Re: UBC72XLT discriminator voor belgie
« Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2006, 12:24:03 »
Citaat van: "Discriminator"
Kun je het geluid eens opnemen als .wav-file?

ik zal m'n best doen, ik ga de scanner aan de pc hangen en zo proberen op te nemen.
het signaal is wel telkens vrij kort (slechts 3-4 seconden) zal dus snel moeten zijn en het is wel een vw korps, dus die gaan niet elke dag op interventie.


Typhoon,