Auteur Topic: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt  (gelezen 15273 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

WardriverQ

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #15 Gepost op: 6 juli 2006, 17:37:19 »
Niemand die speelt met trunking in Belgie???

Offline Eurojos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 138
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2006, 23:07:12 »
Jawel hoor, wil je best helpen. Welke scanner gebruik je?
Oh zie het al ubc 3300 xlt

WardriverQ

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2006, 06:52:55 »
Thanks voor de hulp Eurojos, het was alvast een lange nacht  :):)

Toch nog enkele vraagjes:
Kan je naar verschillende data frequenties tegelijk scannen?
Sinds TV werkt zit ik met een constant geruis door mijn boxen via de line in.  Iemand een idee hoe dit komt?
Naar het schijnt volgens mijn handleiding kan ik in mijn scanner trunkingnetwerken programmeren, iemand die dit al gedaan heeft met zijn UBC3300 en me kan zeggen of het werkt??
Bestaat de mogelijkheid in TV dat je naar een bepaalde groep kan luisteren of moet je de rest van de gesprekken er maar bijnemen?
Als er een gesprek gedaan is blijf ik geruis horen gedurende een tijdje, precies of de "gespreksgroep" blijft openstaan, iemand enig idee hoe dit komt??
Wanneer een organisatie op een bepaald data kanaal zit, kan het zijn dat ze ook op een andere data kanaal ooit komen.
En kan er iemand mij uitleggen wat al die data in TV betekend??

Offline Eurojos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 138
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #18 Gepost op: 10 juli 2006, 19:51:32 »
Graag gedaan WardriverQ, graag gedaan...

WardriverQ

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #19 Gepost op: 10 juli 2006, 20:11:37 »
Nogmaals bedankt, soms iemand die op mijn vraagjes kan reageren??

Kan je naar verschillende data frequenties tegelijk scannen?
Sinds TV werkt zit ik met een constant geruis door mijn boxen via de line in. Iemand een idee hoe dit komt?
Naar het schijnt volgens mijn handleiding kan ik in mijn scanner trunkingnetwerken programmeren, iemand die dit al gedaan heeft met zijn UBC3300 en me kan zeggen of het werkt??
Bestaat de mogelijkheid in TV dat je naar een bepaalde groep kan luisteren of moet je de rest van de gesprekken er maar bijnemen?
Als er een gesprek gedaan is blijf ik geruis horen gedurende een tijdje, precies of de "gespreksgroep" blijft openstaan, iemand enig idee hoe dit komt??
Wanneer een organisatie op een bepaald data kanaal zit, kan het zijn dat ze ook op een andere data kanaal ooit komen.
En kan er iemand mij uitleggen wat al die data in TV betekend??

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2006, 21:35:00 »
Citaat van: "WardriverQ"
Kan je naar verschillende data frequenties tegelijk scannen?

Nee dat gaat niet. Je scanner hoort/ziet een signaal dus blijft daar op vaststaan.

Gert Jan

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2006, 23:21:31 »
Ik zie je berichtje nu pas, sorry.
Jouw 3300 kan géén MPT1327 netwerken trunken, daar valt Entropia ook onder dus dat gaat niet.
Wat wel kan is wat je nu gedaan hebt, je scanner aan de pc knopen en hem zo het netwerk te laten volgen, de software (TrunkView) kan dit namelijk wél, je moet wel je scanner op één kanaal vast laten staan.
De ruis komt vermoedelijk doordat je de mic-ingang van je pc gebruikt, probeer de line in eens of anders de gevoeligheid iets terugdraaien van de mic-ingang in je pc.
Een organisatie (bv beveiliging) kan zeker op verschillende zenders te horen zijn, een zenderopstelling noemen we een site, als we het dus hebben over bv zender Antwerpen noemen we dat de site van Antwerpen.
Welnu, als een beveilingsbedrijf een contract heeft om het netwerk landelijk te gebruiken kan een medewerker in Brussel via het netwerk met een medewerker in Antwerpen praten.
Degene die dan in Brussel zit is ALLEEN te horen op de site van Antwerpen, de man/vrouw die in Antwerpen is is alleen te horen op de site van Brussel, dat komt omdat de stem van de man in Antwerpen digitaal getransporteerd wordt via straalverbindingen naar de site van Brussel en daar weer 'op' de zender ten gehore wordt gebracht.
De ruis die je via je pc hoort kan van je geluidskaart zijn maar ook van de zender die niet erg sterk bij je binnenkomt.
Als je een gespreksgroep weet (je moet de ID nummers weten) kan je in het Settingsmenu bij Tracking de Group en unit ID instellen, hij zal dan als het goed is alleen die laten horen, overal een 9 instellen is een zg 'wildcard' en met die laatste instelling hoor je alles.
Ik ben de maker van TrunkView een beetje aan het opjutten om zijn site ook Nederlandstalig te maken, Engels is ook leuk maar niet iedereen is de Engelse taal (zeker technisch Engels!) even machtig, TrunkView is ook een Nederlands programma dus waarom het weer in het Engels moet... ;)
Hopelijk kan je zo even vooruit.

WardriverQ

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2006, 08:06:56 »
Alles is nu veel duidelijker,bedankt hiervoor....ik heb wel nog een probleempje met......

Citaat van: "Gert Jan Faas"
Als je een gespreksgroep weet (je moet de ID nummers weten) kan je in het Settingsmenu bij Tracking de Group en unit ID instellen, hij zal dan als het goed is alleen die laten horen, overal een 9 instellen is een zg 'wildcard' en met die laatste instelling hoor je alles.

Dus in principe kan ik een bepaalde organisatie alleen volgen, dat ga ik eens moeten uitzoeken.

Kan jij me ook misschien zeggen wat al die data in TV betekend??

Dus als ik het goed begrijp heeft elke antenne zijn eigen "data" kanaal?

Gert Jan

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2006, 13:13:57 »
Citaat van: "WardriverQ"
Alles is nu veel duidelijker,bedankt hiervoor....ik heb wel nog een probleempje met......

Citaat van: "Gert Jan Faas"
Als je een gespreksgroep weet (je moet de ID nummers weten) kan je in het Settingsmenu bij Tracking de Group en unit ID instellen, hij zal dan als het goed is alleen die laten horen, overal een 9 instellen is een zg 'wildcard' en met die laatste instelling hoor je alles.

Dus in principe kan ik een bepaalde organisatie alleen volgen, dat ga ik eens moeten uitzoeken.

Kan jij me ook misschien zeggen wat al die data in TV betekend??

Dus als ik het goed begrijp heeft elke antenne zijn eigen "data" kanaal?

Als jij weet welke nummers bij een door jou te volgen bedrijf horen (zie voorbeeld hieronder) kan je dat instellen, ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het zou moeten werken.

14:05 - ACKK | General acknowledgement        | (022)  Org: 1314  Tar: 8185

Wat bedoel je precies met elk datakanaal zijn eigen antenne?
Een site (zenderopstelling) is opgebouwd uit een aantal zenders (3 gesprekskanalen en 1 datakanaal), een coupler (om met die 4 zenders op 1 antenne te kunnen zenden) en nog wat randapparatuur.
Als je dus tijdens het zoeken 3 verschillende datakanalen hoort zijn dat dus 3 afzonderlijke sites.
Wat de data betekend moet je even bekijken op de website van TrunkView, daar staan wat dingen uitgelegt omdat ik ook niet alles weet.
Ik kan wel wat iets laten zien, in onderstaand voorbeeld zie je een GTC=Go To Channel-Voice (ga naar gesprekskanaal) met de daarbij behorende frequentie, de apparatuur schakelt daar dus zelf naartoe:

4:11 - GTC  | Go To Channel - Voice          | (022)  Org: 1202  Tar: 6119
             |   Ch: 297   Freq: 423.7125 MHz |

Zo, nu kan je weer wat verder spelen ;)

WardriverQ

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2006, 15:30:52 »
Wat ik dus bedoelde als je 3 verschillende data kanalen hoort dan ben je bij 3 verschillende sites.

Iemand een idee waar deze "sites" staan, want op de kaart op de site van Entropia is het niet echt duidelijk.

Citaat
Als jij weet welke nummers bij een door jou te volgen bedrijf horen (zie voorbeeld hieronder) kan je dat instellen, ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het zou moeten werken.

14:05 - ACKK | General acknowledgement | (022) Org: 1314 Tar: 8185

En hoe kom ik die nummers te weten, die zijn toch veranderlijk?? Of heb ik het mis???

Gert Jan

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2006, 23:06:42 »
Citaat van: "WardriverQ"
Wat ik dus bedoelde als je 3 verschillende data kanalen hoort dan ben je bij 3 verschillende sites.

Iemand een idee waar deze "sites" staan, want op de kaart op de site van Entropia is het niet echt duidelijk.

Citaat
Als jij weet welke nummers bij een door jou te volgen bedrijf horen (zie voorbeeld hieronder) kan je dat instellen, ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het zou moeten werken.

14:05 - ACKK | General acknowledgement | (022) Org: 1314 Tar: 8185

En hoe kom ik die nummers te weten, die zijn toch veranderlijk?? Of heb ik het mis???

Als je drie datakanalen hoort, hoor je idd drie sites.
Er zijn geen (openbare) lijsten met die gegevens, die zal je zelf moeten zien te achterhalen door goed op te letten en mee te noteren als je iets hoort.
In Nederland hebben we een lijst met sites, die is samengesteld door luisteraars zelf, in België zou zoiets ook kunnen mits er genoeg (serieuze) luisteraars zijn.
Als je dan een nieuwe site hoort, noteer je het ID nummer en frequentie en ga je zoeken in welke plaats hij staat.

WardriverQ

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #26 Gepost op: 12 juli 2006, 07:48:12 »
Thanks voor de info Gert Jan, als er serieuze Entropia luisteraars zijn mogen die altijd met mij contact opnemen.

Ben trouwens al begonnen met analyses.

Waar in nog niet goed aan uitkan is dit:
(022) Org: 1314 Tar: 8185

(022) staat voor de Organisatie, maar voorwat staan die anderen Org en Tar???

Gert Jan

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #27 Gepost op: 12 juli 2006, 09:43:05 »
Uit een mailtje van de maker van TrunkView (ik heb de ID's aangepast aan jouw voorbeeld):

(022) is de prefix, dus identificeert het bedrijf dat deze prefix gebruikt.
De originator, 1314, vraagt een gesprek (simple call) met 8185, de target.
8185 geeft een ack (ACKI) aan de TSC (Trunking System Controller) dat ie
beschikbaar is en het gesprek wordt opgebouwd.

WardriverQ

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #28 Gepost op: 12 juli 2006, 10:14:48 »
Dus als ik het goed begrijp is de orginator de zender, en Target de ontvanger.
Is dit dan een specifiek toegekend nummer of nummer van een toestel??

Het probleem is volgens mij als je meerdere gespreksgroepen hebben binnen eenzelfde firma, hoe haal je deze uit elkaar??

WardriverQ

  • Gast
Re: Entropia / Trunkvieuw - Hoe het werkt
« Reactie #29 Gepost op: 15 juli 2006, 20:10:10 »
Kan het zijn dar er meerdere organisaties zijn in een dezelfde groep.

De prefix dus.....

OP de ene data fraquentie krijg ik een ziekenwagendienst, op de andere data frequentie (met hetzelfde prefix nummer) een evenementen bureau.