Auteur Topic: Trunkview met IC-R1500  (gelezen 11431 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline h-e-n-k

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Trunkview met IC-R1500
« Gepost op: 22 april 2007, 12:13:27 »
Ik heb trunkview hierdraaien in combinatie met de icom IC-R1500, ik krijg de gebruikelijke teksten/info goed op het scherm.
Als er echter naar een gesprekskanaal wordt overgegaan dan blijft de ontvanger gewoon op het controlekanaal staan, waardoor ik het gesprek mis.
Heb inmiddels diverse dingen uitgeprobeerd maar voor alsnog kom ik er niet uit, heeft iemand hier wellicht een idee wat ik zou moeten instellen?

Henk.
All the best,
Henk.

Gert Jan

  • Gast
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2007, 13:34:55 »
Henk, de Icom IC PCR-1500 wordt idd door TrunkView ondersteund, het zou dus moeten werken.
Je moet zowel het audiodeel als het aanstuurdeel aansluiten op je pc en de PCR-1500, dus niet alleen een audiokabeltje maar ook een RS232 kabel naar je compoort.
De informatie die TrunkView nodig heeft om je ontvanger mee te laten schakelen haalt hij uit het gedeelte wat via de audio binnenkomt.
Je zegt dat je alles goed kunt meekrijgen op het scherm dus met het audigedeelte zit het wel snor, in het Settingsmenu moet je bij RS232 de compoort goed zetten, je moet zelf even uitvissen welke compoort het zal zijn, kom hier later nog even op terug.
Vervolgens stel je de juiste baudrate in, dat is de snelheid waarmee je ontvanger en de pc met elkaar praten, let erop dat  de snelheid ingesteld bij Trunkview gelijk is aan de snelheid van je ontvanger, meestal is de hoogste waarde het best maar kijk dus dat ze gelijk zijn!
Bij Radio type vul klik je Icom aan en zet je een vinkje bij PCR model, in het vakje tussen deze twee opties moet je het CI-V adress invullen.
Als je alles ingesteld hebt sluit je het menu af met CLOSE en niet met het kruisje, alleen bij het afsluiten dmv CLOSE worden de instellingen opgeslagen.
Kijk even of bovenstaande lukt, je kunt controleren of je pc met je ontvanger kan communiceren door in TrunkView op Site te klikken en een willekeurige site aan te klikken, probeer het een aantal malen zodat je zeker weet dat dit goed gaat.
Als dat goed gaat zou het zeker moeten werken, in het hoofdscherm moet dan ook nog de optie "Use CCh f rom Clear Down" aangevinkt staan, hiermee schakelt je ontvanger terug naar het opgegeven kanaal.
Ik hoor graag of het gelukt is. ;)

Offline h-e-n-k

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2007, 14:19:03 »
Met mijn R8500 werkt dit prima, echter de IC-R1500 heeft GEEN rs232 poort evenals de laptop waar ik mee aan de gang ben.
Wat ik nu nog ga proberen is, even het deksel ervan af schroeven en het schakelaartje omzetten en dan met een audio kabeltje naar de laptop toe wellicht dat dat nog een mogelijkheid is...
All the best,
Henk.

Gert Jan

  • Gast
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2007, 14:32:08 »
Tja, zonder RS232 gaat het niet werken denk ik, TV moet "iets" hebben om naar te kunnen schakelen, of dat met de USB uitgang gaat lukken weet ik niet.

Offline h-e-n-k

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2007, 14:51:53 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Tja, zonder RS232 gaat het niet werken denk ik, TV moet "iets" hebben om naar te kunnen schakelen, of dat met de USB uitgang gaat lukken weet ik niet.

Ik vermoed ook dat het niet kan, ik vraag me dan wel af wat voor zin het heeft om die ontvanger te ondersteunen.
Maar goed op de andere ontvanger werkt het wel, dit was om uit te proberen.
Bedankt voor de reply!

Henk.
All the best,
Henk.

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2007, 16:02:38 »
Citaat van: "h-e-n-k"
Ik vermoed ook dat het niet kan, ik vraag me dan wel af wat voor zin het heeft om die ontvanger te ondersteunen.

Henk,

TV met de R-1500 moet gewoon lukken.

Het audio-gedeelte heb je werkend, voor de seri ële communicatie dien je de meegeleverde USB-kabel te gebruiken.

Op de PC moet de bijbehorende driver geïnstalleerd worden.
Je krijgt dan een extra (ge-emuleerde) COM-port. Deze moet je instellen in TrunkView.

Het losse display van de 1500 heb je niet nodig.

--
Gerrit.

Offline h-e-n-k

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2007, 16:26:15 »
Usb kabel en driver zijn geiinstalleerd, losse display gebruik ik niet.
Ik heb de verschillende compoorts geprobeerd en com3 wordt nu geaccepteerd door TV, de andere geven een error. Nu nog wachten op wat communicatie....

Henk.
All the best,
Henk.

Gert Jan

  • Gast
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2007, 16:28:23 »
Citaat van: "h-e-n-k"
Usb kabel en driver zijn geiinstalleerd, losse display gebruik ik niet.
Ik heb de verschillende compoorts geprobeerd en com3 wordt nu geaccepteerd door TV, de andere geven een error. Nu nog wachten op wat communicatie....

Henk.

Nogmaals, je kunt kijken of de ontvanger meeschakelt door op Site te klikken linksbovenin en dan een site uitzoeken, als het allemaal werkt zal de ontvanger meeschakelen.

Offline h-e-n-k

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2007, 14:50:52 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Citaat van: "h-e-n-k"
Usb kabel en driver zijn geiinstalleerd, losse display gebruik ik niet.
Ik heb de verschillende compoorts geprobeerd en com3 wordt nu geaccepteerd door TV, de andere geven een error. Nu nog wachten op wat communicatie....

Henk.

Nogmaals, je kunt kijken of de ontvanger meeschakelt door op Site te klikken linksbovenin en dan een site uitzoeken, als het allemaal werkt zal de ontvanger meeschakelen.

Tot nog toe geen succes, hindert niet ik probeer het later nog is.
Bedankt voor hhet meedenken!!
All the best,
Henk.

Offline TonB01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 82
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2007, 22:25:39 »
Citaat van: "h-e-n-k"
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Citaat van: "h-e-n-k"
Usb kabel en driver zijn geiinstalleerd, losse display gebruik ik niet.
Ik heb de verschillende compoorts geprobeerd en com3 wordt nu geaccepteerd door TV, de andere geven een error. Nu nog wachten op wat communicatie....

Henk.

Nogmaals, je kunt kijken of de ontvanger meeschakelt door op Site te klikken linksbovenin en dan een site uitzoeken, als het allemaal werkt zal de ontvanger meeschakelen.

Tot nog toe geen succes, hindert niet ik probeer het later nog is.
Bedankt voor hhet meedenken!!

Sinds kort ook in het bezit van een IC-R1500, met TV krijg ik wel berichten op het scherm, echter het meeschakelen lukt niet.
In het settings scherm gekozen voor Icom en PCR model, de CI-V code kun je dan niet invullen, overigens weet ik ook niet welke CI-V code de R1500 zou hebben.
Iemand nog een idee?

Ton
RSP1A, RSPDX, Airspy R2, Airspy Mini, UBC3500XLT, SDS200E, ICOM IC-R1500, ICOM R8500, Yupiteru MVT-7100
Antennes: X50N, Wellbrook ALA1530L, ADSB Spider (zelfbouw)

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2007, 07:42:04 »
Ik ken de R-1500 niet maar is het CI-V address nergens instelbaar? Wellicht USB 1.1 of 2.0 probleem? Krijg je andere software wel aan de praat met je R-1500? Zo ja, kijk eens in die software welk CI-V address gebruikt wordt....

edit: .... ik vraag me eigenlijk af of de IC-R1500 wellicht met het CI-V protocol werkt, wordt bij deze ontvanger wellicht het C A T protocol gebruikt?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2007, 12:09:31 »
Citaat van: "TonB01"
het meeschakelen lukt niet.
In het settings scherm gekozen voor Icom en PCR model, de CI-V code kun je dan niet invullen,

CI-V adres is niet van toepassing bij de R-1500.

Heb je de juiste COM-poort ingesteld?
De bijgeleverde USB driver installeert een extra COM-poort (te vinden in het hardware-overzicht binnen Windows). Deze moet je instellen in TV.
(Baudrate moet ook kloppen natuurlijk.  ;) )

Zorg er verder voor dat er geen andere software draait die óók wil communiceren met de Icom.

--
Gerrit.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2007, 12:28:38 »
ActiveSync wil ook wel eens dwars zitten, deze software wil de virtuele poort nog wel eens locken, tenmiste als je een PDA hebt....
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline TonB01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 82
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2007, 22:38:20 »
De USB driver maakt er com3 van met een baudrate van 9600, deze waarden gebruikt in TV, het audio signaal komt ook via de USB-poort binnen. TV detecteert die wel want er verschijnen boodschappen in het scherm.
Activesync is niet geinstalleerd, dus die kan het ook niet zijn.
Met het bijgeleverde programma kan ik de ontvanger prima besturen, tevens het programma TrunkPCR geprobeerd.
Ook hiermee kan ik de ontvanger via USB prima besturen.
Moet ik in Settings soms iets invullen bij "Tracking - GroupID?

Ton
RSP1A, RSPDX, Airspy R2, Airspy Mini, UBC3500XLT, SDS200E, ICOM IC-R1500, ICOM R8500, Yupiteru MVT-7100
Antennes: X50N, Wellbrook ALA1530L, ADSB Spider (zelfbouw)

Gert Jan

  • Gast
Re: Trunkview met IC-R1500
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2007, 15:49:24 »
Citaat van: "TonB01"
Moet ik in Settings soms iets invullen bij "Tracking - GroupID?

Ton

Nee.