Auteur Topic: NFM of WFM  (gelezen 5741 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline delft1965

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
NFM of WFM
« Gepost op: 23 juli 2019, 15:38:29 »
Goedendag allemaal,

Wat moet ik instellen of wat is de beste instelling om analoge en digitale frequenties goed te kunnen ontvangen?
In mijn ontvanger kan ik namelijk instellen welke bandbreedte te gebruiken, dat wil zeggen: 12.5Khz en 25Khz.
Ik heb nu de analoge frequenties op 12,5Khz staan en de digitale op 25Khz. maar ik zou het graag op de juiste manier in willen stellen.
Bedankt voor het antwoord alvast.

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: NFM of WFM
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2019, 18:19:50 »
Welk type scanner heb je   bij de ubc 125 xlt kun je dit zelf  instellen bij modulatie   zie gebruiks aanwijzing als je deze hebt zoniet vraag dan aan een van de andere forum leden ieder heeft zijn eigen smaak en voorkeur qwa scanners

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: NFM of WFM
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2019, 18:55:00 »
Welk type scanner heb je   bij de ubc 125 xlt kun je dit zelf  instellen bij modulatie

Ik lees nu 2 dingen. Als onderwerp staat NFM of WFM en in de tekst gaat het over de step.
En het is trouwens kHz en niet Khz. En afhankelijk welke band je luistert dien je dit in te stellen. Digitaal wordt veel gebruikt in de UHF met een step van 6.25 kHz.

Offline delft1965

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: NFM of WFM
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2019, 14:10:20 »
In mijn Anytone 878 kan ik per frequentie/kanaal het volgende ingeven: NFM of WFM.
NFM betekend 12,5kHz en WFM betekend 25kHz.
Dit heeft dus niets met een raster te maken maar met de bandbreedte van de te ontvangen frequentie/kanaal.
Maar ik ben er al achter, voor frequenties waar een digitaal signaal op verwacht kan worden moet deze ingesteld worden op NFM, 12Khz dus.
Voor analoge frequenties is het beter om WFM, 25kHz ingesteld wordt hoewel soms een beter, lees: duidelijker, kwaliteit te horen is als het betreffende kanaal/frequentie op NFM beluisterd wordt.
Dank u wel.

Ps: bedankt voor de correctie van kHz.
Pps, ik heb nergens over een raster of step gesproken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk