Auteur Topic: swr meter in het rood  (gelezen 2485 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 671
swr meter in het rood
« Gepost op: 9 februari 2017, 13:09:42 »
Grr, net een swr meter gekocht om de 27mc in de truck af te stellen, slaat de meter in de ref stand gewoon naar het rode gebied ???, maar ze hadden in de garage wel tape rond de stelring geplakt, je zou toch denken dat hij dan afgeregeld zou moeten zijn.
Weet iemand of het schadelijk kan zijn voor de bak?
Staat nu wel goed overigens. :)
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Slayer

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 79
Re: swr meter in het rood
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2017, 14:51:50 »
Ik weet wel als die in het rood staat kan je de eindtrap van je bak op blazen tijdens het zenden.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: swr meter in het rood
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2017, 15:03:28 »
Bij een slechte SWR wordt het zendvermogen in de eindtrap  in warmte omgezet. Di kan daar inderdaad van defect gaan.

Bij veel aparatuur voor zendamateurs (groter toegestaan maximaal vermogen) wordt het vermogen teruggeregeld bij een slechte SWR.

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: swr meter in het rood
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2017, 09:00:35 »
Garagehouders zijn geen jetfighterpilots en ook geen bossebol-bakkers. Het zijn hooguit automonteurs. Verlang daar anno 2017 niet van dat ze weten wat een bak is, laat staan een SWR meter (uitzondering bevestigt de regel). Zoiets ALTIJD zelf doen tenzij je de persoon kent en vertrouwt met zoiets. En zelfs dan doe ik het nog liever zelf. Hoef ik ook niemand op te hangen als het daarna duur wordt door onkunde ;)

Anyway, je weet waar je moet stellen en je hebt de meter, waar wacht je op? ;)
QRO, einde probleem!