Auteur Topic: Tijdelijke antenne  (gelezen 1687 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Tijdelijke antenne
« Gepost op: 14 juli 2009, 13:39:55 »
In afwachting van mijn nieuwe antenne die ik binnenkort ga kopen,
heb ik zelf even iets tijdelijks gefabriceerd.
Misschien heeft iemand anders hier ook wat aan.
Je neemt een stuk 3/4 inch elektriciteitspijp van 1 meter en maak
in het midden een gaatje in beide wanden door en door waar een
VD draad door kan. Knip twee stukken geïsoleerd VD draad af van ongeveer 2,80 meter.
Steek in beide gaatjes van de pijp een stuk draad en duw dit in de pijp zodat beide einden
er 30 cm aan één kant van de pijp uitsteken. De twee keer twee meter draad die nu uit de gaatjes steken
wikkel je in klok richting elk een kant op strak om de pijp zodanig dat je aan beide einden van de pijp ongeveer 1 cm draad over hebt.
dit stukje buig je aan de uiteinden van de pijp naar binnen zodat de draadspoelen die je nu gemaakt hebt op hun plaats blijven zitten.
Bij een bekende bouwmarkt, (Griekse letter), haal je een dunwandig wit sanitair afvoerpijpje waar aan één kant een verzetje in zit
(iets anders kan natuurlijk ook maar dit is daar te koop voor 4 1/2 euro) en twee afdichtdopjes voor deze pijp (liggen in hetzelfde schap).
Zoek in je rommelbak een N-connector chassisdeeltje en monteer dit in een van de afdichtdopjes.
Steek de 3/4 pijp met de draadspoelen in de sanitair pijp en laat de draad uiteinden er aan de kant van het verzetje uitkomen.
Lijm het andere afdichtdopje op de bovenkant van de sanitairpijp zodat er geen regen in kan komen.
Knip de draad uiteinden zo kort mogelijk af en soldeer er twee kleine stukjes soepel draad aan.
Uiteraard moet je de soldeerlasjes isoleren met een stukje tape of zo.
De andere kant van de soepele draadjes werk je af op de connector.
De draadjes wat in de pijp terugduwen en de onderste dop op de pijp vastlijmen.
Een kabeltje er aan naar je scanner en je hebt een behoorlijk breedbandige antenne voor nog géén tientje.
Bij mij staat de antenne op mijn schuur op zo'n 2 1/2 meter hoog en ik ontvang 27 MHz hobbyisten en babyfoons,
luchtvaart, 144 MHz amateurs, Marifoon, Piraten op 255.5500 (keihard), 430 MHz amateurs en de gevangenis in Alphen op 469 MHz (goed verstaanbaar) enz. enz.
Een prima antenne die weinig of niks kost en in een uurtje door iedereen te maken is.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline maikelv

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 166
Re: Tijdelijke antenne
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2009, 15:35:38 »
Lijkt me best een leuke antenne Janos. Misschien kan de volgende die hem bouwt eens wat foto`s posten  :P

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Tijdelijke antenne
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2009, 16:15:08 »
Citaat van: "maikelv"
Lijkt me best een leuke antenne Janos. Misschien kan de volgende die hem bouwt eens wat foto`s posten  :P

Lijkt me inderdaad een leuke antenne. Misschien heeft Janos wel foto's, maar kan hij ze niet online zetten? Dan wil ik daar wel mee helpen.

-Rene

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Tijdelijke antenne
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2009, 16:20:07 »
Hier in ieder geval vast een plaatje van het eind resultaat.
Mocht er nog iets niet duidelijk zijn, vraag gerust.

UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB