Auteur Topic: Arriva bussen onderling verkeer via 27 MC  (gelezen 7422 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jelmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 395
Arriva bussen onderling verkeer via 27 MC
« Gepost op: 19 september 2006, 19:01:39 »
Via een bushobbyistenwebsite heb ik vernomen dat in het noorden van het land (Groningen e.o.) de bussen van Arriva, die niet meer voorzien zijn van combofoon, tegenwoordig een 27 mc set hebben (1 kanaal) voor onderlinge communicatie (kort verkeer, zoals dat bij de combo heet).
Ze werken daar op kanaal 1 (= 26,9650 MHz).
Ik moet nog onderzoeken of Arriva in Waterland, Utrecht, Gelderland en Zuid-Holland ook een bakkie hebben.
Misschien iets voor de lezers in de Arriva gebieden om de 27 MC kanalen eens uit te luisteren?
Zou zoiets ook gaan gebeuren bij Connexxion? Daar loopt de combo ook op zijn laatste wielen.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Arriva bussen onderling verkeer via 27 MC
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2006, 19:05:28 »
Toevallig zat ik vanochtend achter een connection-bus die zende en de 92 gaf iets in de 418 aan, maar ik moest ook rijden en had even geen tijd om 'm vast te zetten. Ik hoorde alleen de bus en die gaf meerdere keren dezelfde frequentie aan (door het rijden drukte ik elke keer weer op scan.... Het is nog even wennen).
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Arriva bussen onderling verkeer via 27 MC
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2006, 19:08:34 »
Citaat van: "Jelmer"
Zou zoiets ook gaan gebeuren bij Connexxion? Daar loopt de combo ook op zijn laatste wielen.

De nieuwe aardgasbussen hier in de regio hebben ook al geen Combofoon meer. Spraak gaat via GSM en data via GPRS. Enig middel voor onderling verkeer is er niet.

Offline Jelmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 395
Re: Arriva bussen onderling verkeer via 27 MC
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2006, 18:46:30 »
Dat is bekend.
Zowel bij Connexxion als bij Arriva is men bezig om nieuwe systemen in te bouwen voor voor halte aanduidingen etc. waarbij de combo vervalt. Bij Connexxion heet het Infoxx en bij Arriva Albatros. Over Veolia (BBA) en Hermes heb ik nog niet gehoord of die iets dergelijks inbouwen.

Het lijkt wel handig een 27 mc bak in de bus, neem een porto'je mee en je kan de chauffeur even vragen waar de bus blijft? Of ze daar blij mee zouden zijn?

Gert Jan

  • Gast
Re: Arriva bussen onderling verkeer via 27 MC
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2006, 18:48:30 »
Citaat van: "Arlé"
Toevallig zat ik vanochtend achter een connection-bus die zende en de 92 gaf iets in de 418 aan, maar ik moest ook rijden en had even geen tijd om 'm vast te zetten. Ik hoorde alleen de bus en die gaf meerdere keren dezelfde frequentie aan (door het rijden drukte ik elke keer weer op scan.... Het is nog even wennen).

Als je na een freq. gevonden te hebben voor de eerste keer op scan drukt blijft hij toch nog even staan en laat de freq. zien.
Tenminste, zo is het bij mij op de 72xlt, mocht het bij jou nu niet zo zijn is het wellicht een instelling?

Offline Jelmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 395
Re: Arriva bussen onderling verkeer via 27 MC
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2006, 19:52:20 »
Iets in de 418 MHz, dat klinkt als de gebruikelijke Combo-kort-verkeerfrequentie 417,9875 MHz.
Hier in de Zaanstreek nog regelmatig te horen.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Arriva bussen onderling verkeer via 27 MC
« Reactie #6 Gepost op: 4 december 2006, 21:35:26 »
Vandaag was ik in Groningen en Leeuwarden. Arriva zit daar met Kort Verkeer op 417.9875 en op 419.8750! Geen idee waarom ze 2 frequenties gebruiken. Heb er ook niet echt onderscheid in kunnen vinden.