Auteur Topic: Antenne voor 118-170 mHz  (gelezen 2803 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline M72

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Antenne voor 118-170 mHz
« Gepost op: 28 november 2018, 10:36:18 »
Dag allemaal,

Mijn naam is Martijn, ik ben een tijd niet actief geweest op dit forum en nu weer terug.
Ik woon in het Waddengebied en luister veel naar de marifoon en een paar interessante burgerluchtvaart frequenties.
Ik ben op zoek naar een basisantenne voor aan de schoorsteen, een spriet die goed/redelijk ontvangt tussen ongeveer 118 en 175 mHz.
Het belangrijkste is voor mij de burgerluchtvaart en de marifoonband.
Omdat ik hier aan de kust woon met veel wind en zoute atmosfeer, zoek ik in de richting van de glasvezelantennes, van hetzelfde soort als bijvoorbeeld de zeer robuuste CX4 marifoonantenne van het Deense merk  AC antennas.
Deze antennes zie je hier ook veel op de daken, niet alleen omdat ze robuust zijn maar ook vanwege de uitstekende ontvangst eigenschappen op uiteraard de marifoonfrequenties.
Dit zou voor mij ook een prima keus zijn, echter ik wil ook de burgerluchtvaart kunnen ontvangen maar ik denk niet dat deze zo ver naar onder doorloopt.

Er zijn verschillende uitvoeringen van de CX4 antenne.   Zie https://acantennas.com/Catalogue-Marine/4/

Het type CX4-8 heeft een frequentiebereik van 135 tot 150 mHz.  Hier gaat men natuurlijk uit van een goede SWR bij het zenden.  Ik denk dat deze een centerfrequentie heeft nabij 140 mHz.
Echter, ik weet dat de meeste antennes bij ontvangen wel wat breedbandiger zijn.
Wat denken jullie, zou deze antenne als deze nog redelijk tot goed ontvangen vanaf 118 mHz tot aan ongeveer 170 mHz ?  
Ik heb gemaild naar de fabrikant maar krijg hier geen duidelijkheid over.
Hoe breedbandig is de ontvangst van een antenne afgestemd op 140 mHz ?   Goed genoeg voor luchtvaart en marifoon?  

Ik weet dat Diamond een type heeft, de BC100S, welke van 118 tot 174 mHz gaat. Dat is zeker nog een optie, net zoals een Discone, bv de D190 van Diamond (100-1500mHz)   De X30 is mij ook bekend.

Voor de rest is er weinig te vinden in mijn frequentiegebied, in de professionele richting vond ik nog Procom:  https://amphenolprocom.com/products/base-station-antennas/492-cxl-108-185c en
Comrod:  https://www.comrod.com/wp-content/uploads/VHF108200M.pdf   Mooie antennes maar die zijn niet te betalen en vallen buiten mijn budget.

De CX4 antennes zijn betaalbaar en heel duurzaam.  Dmv een wartel schroef je ze zo op een aluminium buis en je coax loopt dan netjes door de buis naar beneden.
Vandaar dat ik deze zo aantrekkelijk vind.

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk en helder antwoord kan geven.
Misschien nog andere opties waar ik niet aan denk?

Alvast dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Martijn.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne voor 118-170 mHz
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2018, 10:52:45 »
Voor wat betreft ontvangst vanaf 118 MHz zou ik mij niet zo druk maken. Het gaat denk ik meer om de SWR als je er mee gaat zenden. Zelf heb ik een Procom CXL 2-2C op het dak staan die ook vanaf 146 MHz loopt maar ik heb prima ontvangst in de VHF Air. Ook op UHF Air doet hij het prima, beter dan een Diamond X50.
https://www.profcom.nl/procom-cxl-2-2c.html

Offline M72

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Antenne voor 118-170 mHz
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2018, 11:46:51 »
Bedankt voor de tip Johan.
Dat zijn ook hele mooie en degelijke antennes die van Procom.
Mooi dat ze ook verder naar beneden en boven doorlopen in het ontvangstbereik. Precies wat ik zoek.
Hier vond ik de 2-1 type's die zijn wat goedkoper maar hebben zelfde frequentiebereik:

-CXL 2-1/s    138 - 156 MHz
-CXL 2-1/l     144 - 165 MHz
-CXL 2-1/h    155 - 175 MHz

Met de 2-1/l   zou ik de juiste moeten hebben, deze zal de marifoon denk ik wat beter pakken,  de 2-1/s denk ik wat beter in de luchtvaartband.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne voor 118-170 mHz
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2018, 12:53:28 »
Met de 2-1/l   zou ik de juiste moeten hebben, deze zal de marifoon denk ik wat beter pakken,  de 2-1/s denk ik wat beter in de luchtvaartband.

Zou best kunnen hoor, maar ik denk vwb ontvangst dat het niet hoorbaar zal zijn.