Auteur Topic: Advies programmeren Galaxy 9.0  (gelezen 11017 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline dennizzz

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Advies programmeren Galaxy 9.0
« Gepost op: 16 november 2010, 14:14:32 »
Beste leden,

Ik ben zelf niet de technische man bij het korps maar we willen graag dat alle vrijwilligers worden geallarmeerd als de 1e tankautospuit weg gaat
naar een binnenbrand. De 1e tas wordt namelijk door beroeps bemant en wij willen graag snel naar de kazerne voor eventuele opschaling.
Om deze reden heb ik ook het korps geadviseerd om woordherkenning te gebruiken op onze galaxy 9.0 pagers.
Echter nu weet de programmeerman er niet veel over en lukte het volgens hem niet, echter moet het kunnen volgens internetberichten!

Wat willen wij. Wij willen dat als er op de capcode van het kazerne alarm het woord binnenbrand komt, dat de vrijwilligerspagers
dit herkennen en dan gaan piepen. Dus de capcode in de pagers zetten en dan woordherkenning voor binnenbrand alleen.
Hoe moeten we dit programmeren? En is het dan zo dat andere meldingen dan niet worden weergegeven, worden weggegooid automatisch
of dat ze via een stil alarm binnen komen. Het liefst komen andere meldingen dan niet binnen natuurlijk.

Graag advies zodat ik dit aan onze programmeerder kan voorleggen, het zou ons korps echt echt helpen!
Als vrijwilliger van brandweer ... zitten we namelijk met uitlopende uitruktijden en die willen we graag verkorten,
iets waar we veel nadelen van ondervinden momenteel. Vandaar deze SERIEUZE vraag aan dit forum.

Alvast bedankt,

Dennis

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2010, 15:20:56 »
Citaat van: "dennizzz"
Beste leden,

Ik ben zelf niet de technische man bij het korps maar we willen graag dat alle vrijwilligers worden geallarmeerd als de 1e tankautospuit weg gaat
naar een binnenbrand. De 1e tas wordt namelijk door beroeps bemant en wij willen graag snel naar de kazerne voor eventuele opschaling.
Om deze reden heb ik ook het korps geadviseerd om woordherkenning te gebruiken op onze galaxy 9.0 pagers.
Echter nu weet de programmeerman er niet veel over en lukte het volgens hem niet, echter moet het kunnen volgens internetberichten!

Wat willen wij. Wij willen dat als er op de capcode van het kazerne alarm het woord binnenbrand komt, dat de vrijwilligerspagers
dit herkennen en dan gaan piepen. Dus de capcode in de pagers zetten en dan woordherkenning voor binnenbrand alleen.
Hoe moeten we dit programmeren? En is het dan zo dat andere meldingen dan niet worden weergegeven, worden weggegooid automatisch
of dat ze via een stil alarm binnen komen. Het liefst komen andere meldingen dan niet binnen natuurlijk.

Graag advies zodat ik dit aan onze programmeerder kan voorleggen, het zou ons korps echt echt helpen!
Als vrijwilliger van brandweer Gouda zitten we namelijk met uitlopende uitruktijden en die willen we graag verkorten,
iets waar we veel nadelen van ondervinden momenteel. Vandaar deze SERIEUZE vraag aan dit forum.

Alvast bedankt,

Dennis

Het lijkt me dat jullie programmeerman zich dan eens moet gaan verdiepen in deze materie. :? De leverancier van de pagers lijkt me daarvoor de geeigende informatiebron. De link met 'binnenbrand' ontgaat mij ook. In andere gevallen willen jullie niet sneller zijn? Verder is de KVT voor Gouda zo, dat jullie zelf nooit de tweede TS leveren, maar dat deze van HT, RWK of MDT komt.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2010, 17:05:46 »
In het verleden was het bij de infostreams verboden om woordfilters te gebruiken. Ik ga er van uit dat dit nog steeds zo is. Alleen een bevoegd programmeur mag iets aan de pager wijzigen en heeft zich te houden aan de richtlijnen die aan hem verstrekt zijn. In de praktijk kom ik ook nergens een filter tegen.

Offline SemafoonWinkel.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 155
    • http://www.semafoonwinkel.nl
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2010, 19:05:52 »
Citaat van: "Leen Ansems"
In het verleden was het bij de infostreams verboden om woordfilters te gebruiken. Ik ga er van uit dat dit nog steeds zo is. Alleen een bevoegd programmeur mag iets aan de pager wijzigen en heeft zich te houden aan de richtlijnen die aan hem verstrekt zijn. In de praktijk kom ik ook nergens een filter tegen.

Dit soort zaken moet je m.i. ook in alarmeringsprocedures vastleggen, en niet middels woordherkenning.
Dat kan met een aparte CAP-code.

Daarnaast vind ik het vreemd dat men alleen alarm wil bij een binnenbrand. Waarom niet bij een VKO, OGS, schoorsteenbrand met rieten kap etc?
Dan gaat ook die TAS uit, en is er mogelijk extra personeel nodig voor het redvoertuig.

Het geheel klinkt mij als een actie welke niet voldoende overlegd is met het hoofd meldkamer of hoger kader.

Offline dennizzz

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2010, 19:41:30 »
Bedankt voor alle reacties,

Waarom we dit willen doen is om diverse redenen en idd de kvt is op het moment zo dat we niet de 2e ts leveren bij een opschaling.
Verder zijn we met experimentele dingen zelf bezig binnen het korps en daar is dit een van de dingen van.
Ik heb nog weinig antwoord kunnen vinden op mijn vraag, behalve opmerkingen waar we als korps al mee aan de slag zijn geweest.
Bij deze zal ik daar ook verder niet op in gaan, ook al waardeer ik het meedenken van alle reageerders natuurlijk wel.

Als wijze van test willen wij vrijwilligers op hetzelfde moment gealarmeerd worden als de 1e ts bij een binnenbrand.
Maw. als er via de kazernecapcode een binnenbrand als melding komt, dan moet de woordherkenning dit zien  en de pager van vrijwilligers in alarm laten gaan.
Alle andere meldingen via de kazerne capcode kan de pager negeren, niet af laten gaan, of liever gezegd in de prullenbak gooien.
Dan rest mijn vraag, hoe programmeer je dit. Welke stappen moeten in het programmeerunit genomen worden, hoe programmeert diegene dit.
Er is vast wel iemand dit eerder heeft gedaan met een ander woord in galaxy.

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2010, 21:25:08 »
Citaat van: "dennizzz"
Bedankt voor alle reacties,

Waarom we dit willen doen is om diverse redenen en idd de kvt is op het moment zo dat we niet de 2e ts leveren bij een opschaling.
Verder zijn we met experimentele dingen zelf bezig binnen het korps en daar is dit een van de dingen van.
Ik heb nog weinig antwoord kunnen vinden op mijn vraag, behalve opmerkingen waar we als korps al mee aan de slag zijn geweest.
Bij deze zal ik daar ook verder niet op in gaan, ook al waardeer ik het meedenken van alle reageerders natuurlijk wel.

Als wijze van test willen wij vrijwilligers op hetzelfde moment gealarmeerd worden als de 1e ts bij een binnenbrand.
Maw. als er via de kazernecapcode een binnenbrand als melding komt, dan moet de woordherkenning dit zien  en de pager van vrijwilligers in alarm laten gaan.
Alle andere meldingen via de kazerne capcode kan de pager negeren, niet af laten gaan, of liever gezegd in de prullenbak gooien.
Dan rest mijn vraag, hoe programmeer je dit. Welke stappen moeten in het programmeerunit genomen worden, hoe programmeert diegene dit.
Er is vast wel iemand dit eerder heeft gedaan met een ander woord in galaxy.

Ik blijf dit een vreemde actie vinden. Als de korpsleiding iets dergelijks zou willen, zou je hier niet aan de bel hoeven trekken. Ik jullie gevoel wel begrijpen, want de vrijwilligers in Gouda hebben een hoop moeten inleveren, maar op deze manier als groep de zaken willen regelen gaat ongetwijfeld problemen geven. Ook zullen de pagers van het korps ongetwijfeld voorzien zijn van een wachtwoord, waardoor je er zelf uberhaupt niet aan kunt sleutelen. Iets waar men weinig aan zal kunnen doen is prive een pager aanschaffen en deze naar eigen behoefte programmeren. Dat gebeurt vrij algemeen en ook ik heb naast de pager van de baas er een van mezelf, geprogrammeerd naar eigen behoefte, met woordfilters en allerhande toontjes die extra info bieden over het soort uitruk.
Kortom, ik denk dat je op dit forum aan het verkeerde adres bent voor informatie op basis van het idee dat erachter zit.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2010, 06:10:23 »
Citaat van: "dennizzz"
Verder zijn we met experimentele dingen zelf bezig binnen het korps en daar is dit een van de dingen van.

Het gaan sleutelen aan een pager van een korps of regio blijft verboden, hoe je dat ook bekijkt. Elke verandering kan een sanctie tot gevolg hebben en als er wat mis loopt wordt alles tot op de bodem uitgezocht. Dat maakt je positie alleen maar zwakker. Mogelijk kan de meldkamer in de regio een heel eind met je gedachten meegaan, maar dat is praten en nog eens praten. Heb je die verbeterpunten al eens in de groep gegooid?

Offline dennizzz

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2010, 06:37:23 »
Als het korps zelf sleuteld aan eigen aangeschafte pagers lijkt me dat niet illigaal.
We zijn en blijven op het moment een gemeentelijke brandweer.
Of het nu gaat om eigen behoefte of niet, ik wil gewoon weten hoe ik iets moet instellen,
de rest zou geen gesproken zaak moeten zijn.

Bedankt voor opmerkingen, maar ik heb er op het moment weinig aan.
Mijn vraag is niet beantwoord, ik denk dat ik de leverancier eens achterna moet gaan zitten

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2010, 10:03:33 »
Citaat van: "dennizzz"
Als het korps zelf sleuteld aan eigen aangeschafte pagers lijkt me dat niet illigaal.
We zijn en blijven op het moment een gemeentelijke brandweer.
Of het nu gaat om eigen behoefte of niet, ik wil gewoon weten hoe ik iets moet instellen,
de rest zou geen gesproken zaak moeten zijn.

Bedankt voor opmerkingen, maar ik heb er op het moment weinig aan.
Mijn vraag is niet beantwoord, ik denk dat ik de leverancier eens achterna moet gaan zitten

Inmiddels ben jij dus de programmeur geworden! Dat de rest geen gesproken zaak zou moeten zijn, geldt hier op dit forum niet. De heersende mening is dat we iedereen helpen bij welk probleem dan ook, mits wij dit niet in strijd achten met algemeen geachte en geldende afspraken. Bovendien, als het de pagers van het korps zijn, zijn ze niet van jou en is er vast iemand aangesteld die verantwoordelijk is voor het beheer. Die kun je niet eigenmachtig omzeilen. Daarom is het ook vreemd dat jullie zelf willen sleutelen. De rechte weg is vaak beter. Hier kunnen wij bij de verantwoordelijke persoon elke cap in de pager van de baas laten zetten die we willen. Daar gelden wel regels voor: niet zelf sleutelen, geen prio instelling op deze extra caps en geen mogelijkheid tot gebruik van het woordfilter. Op misbruik en overtreden van deze afspraken staan sancties. Maar goed, misschien heb je bij de leverancier meer geluk dan hier.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2010, 10:50:47 »
Citaat van: "dennizzz"
We zijn en blijven op het moment een gemeentelijke brandweer.

Nee, het gemeentelijk korps gaat per 1-1-2011 op in een nieuwe organisatie: http://www.hollands-midden.nl/cgi-bin/t ... onfignr=1s
Ik denk dat ze daar er niet gelukkig mee gaan zijn. Een goede leverancier zal je ook terug verwijzen naar de beheerder.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2010, 11:45:20 »
Als de topicstarter nou niet had gezegd dat hij bij de brandweer Gouda werkzaam was maar gewoon een hobbyist, hadden jullie dan wel zijn vraag beantwoordt?

Kom op jongens, geef gewoon antwoord op zijn vraag. Hoe hij of zij dat wilt toepassen in de praktijk moeten ze toch zelf weten?

Offline dennizzz

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2010, 16:29:15 »
Beste allemaal,

Bedankt voor het meedenken en de uitleg over het een en ander over illegale pieperprogrammeeracties.

1. Op het moment zijn wij nog een gemeentelijke brandweer, per 1jan op papier niet meer. Op het moment heeft
de korpsleiding alsnog de leiding en bevoegdheid om dingen anders te doen. Daarnaast zullen alle specifieke korpsdingen,
onze identiteit en eigen manier van doe mee worden genomen naar de nieuwe organisatie en zoveel mogelijk behouden worden
als die niet in strijd is met regionale ideeen.

2. Het programmeren van de piepers zodat handmatig herbezetten via de gmk niet hoeft , is een wens van de korpsleiding op het moment.
Ik heb het idee voorgedragend at het kan en zij zouden dit graag willen, mits de piepers daar geschikt voor zijn. Het is dus compleet legaal, aangezien
de korpsleiding (commandang, hoofd repressie) er volledig achter staan.

3. Andere methodes zoals jullie beschreven zijn helaas niet te realiseren, de gmk wil geen speciaaltjes maken voor ons korps.
Wij moeten dus zelf dingen verzinnen.

4. Vanuit mijn korps en leiding willen wij het  in eerste instantie TESTEN of deze woordherkenning iets toevoegd en of het uberhaupt werkt en kan.
Vandaar dat ik vraag of het mogelijk is wat ik wil en wat dan de beste programmeermanier is. Wellicht zal het woord binnenbrand niet alleen gebruikt gaan worden,
maaar bijv ook ongeval of gaslekkage, zolang de frequentie van een dergelijk incident zodanig hoog dat het nuttig wordt geacht.


Over het programmeren. Is het mogelijk dat wij de pager galaxy 9.0 zodanig kunnen programmeren dat bij hij bijv bij "binnenband" in alarm treed en bij andere
overige meldingen niet?

Offline Marco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 143
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2010, 17:29:07 »
Als je desbetreffende capcode programmeert en het filter bij deze capcode aanzet kun je bij de Galaxy 9.0 drie woorden in je filter zetten. In jou geval dan "binnenbrand, gaslekkage en ongeval"
Ziet je pager bij desbetreffende capcode een van die woorden dan zal hij deze als prio behandelen en afgaan zoals jij ingesteld hebt, waarschijnlijk met piepen en trillen.

Let er dan wel op dat het vinkje van filtermatch bij al je andere codes weggevinkt is, anders gaan die codes ook af als prio.
Met vriendelijke groet,
Marco

[size=85]Jupiter Pro V8.6 en V9.1, Galaxy V8.2, P2000 lichtkrant (96cm)[/size]

Offline dennizzz

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2010, 17:33:58 »
Tof bedankt voor de reactie,

Kan ik hieruit leiden dat andere meldingen die niet aan het filter voldoen gewoon automatisch worden verwijderd of komen die wel in het geheugen ergens.

Offline Marco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 143
Re: Advies programmeren Galaxy 9.0
« Reactie #14 Gepost op: 17 november 2010, 17:36:03 »
Citaat van: "dennizzz"
Tof bedankt voor de reactie,

Kan ik hieruit leiden dat andere meldingen die niet aan het filter voldoen gewoon automatisch worden verwijderd of komen die wel in het geheugen ergens.

Die komen gewoon binnen zoals alle andere meldigen, maar maken geen geluid. Je moet ze dan later zelf verwijderen.
Met vriendelijke groet,
Marco

[size=85]Jupiter Pro V8.6 en V9.1, Galaxy V8.2, P2000 lichtkrant (96cm)[/size]