Auteur Topic: APRS  (gelezen 10913 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline omehenk

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
APRS
« Gepost op: 20 augustus 2012, 09:41:31 »
Hallo,
Ik zie hier in een frequentielijst van frequentiesonline een frequenties staan genaamd APRS.
Ik heb even opgezocht wat dit precies is.
Nou was mijn vraag: Wat kan ik met deze frequentie?
Ik heb een Uniden UBC30XLT. Kan ik hiermee luisteren naar APRS?

BVD,
Henk
UBC30XLT.

Offline daanus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 256
Re: APRS
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2012, 09:56:25 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatic_Packet_Reporting_System

APRS wordt niet enkel gebruikt om positierapporteringen te doen. Men kan het ook gebruiken om tekstberichten te broadcasten, zoals bijvoorbeeld een inbraak in een gebouw. Je kunt het vergelijken met het SMS systeem van het GSM-netwerk.

Misschien staat hier iets bij?
UBC3500XLT-Sirio MGA 55-550 -Diamond SRH771 / UBC9000XLT / Commtel COM 104

Leen Ansems

  • Gast
Re: APRS
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2012, 14:37:26 »
Een tweede betekenis van APRS is een toepassing voor gelicenceerde zendamateurs. De positie van je voertuig wordt met een GPS bepaald en doorgezonden op speciale frequenties. Die voertuigen kunnen dan op een kaart zichtbaar worden gemaakt. In de uitzending worden de roepletters meegezonden en die zie je op de kaart erbij staan.

hamsatman

  • Gast
Re: APRS
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2012, 14:38:55 »
Leen, als dat de tweede betekenis is, wat is dan de eerste betekenis?  ;D

Leen Ansems

  • Gast
Re: APRS
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2012, 14:42:05 »
Sorry, maar de hele toepassing bij GSM is mij totaal onbekend. Zal hetzelfde verhaal wel zijn als ATIS.
Er bestaat een systeem met die naam in de luchtvaartwereld en er bestaat een systeem voor de scheepvaart. Wel dezelfde naam, maar iets totaal anders.

Offline daanus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 256
Re: APRS
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2012, 15:02:50 »
Europa: 144.800 MHz

UBC30XLT

■Frequentie Bereik:
- 108 - 137 MHz Burgerlijke Luchtvaartband (AM).
- 88 - 108 MHz FM Radioband (WFM).\
- 137 - 174 MHz VHF band (FM).

Zo te zien zou je het kunnen ontvangen.

Misschien staat hier nog iets bij?

Mogelijkheden van APRS
 
APRS wordt niet enkel gebruikt om positierapporteringen te doen. Men kan het ook gebruiken om tekstberichten te broadcasten, zoals bijvoorbeeld een inbraak in een gebouw. Je kunt het vergelijken met het SMS systeem van het GSM-netwerk.
 
Verder kan men ook weerstations[3] aansluiten op het APRS-IS netwerk. Indien men bezit over een radio amateur vergunning kan men dit ook koppelen via het radionet. Dit is een interessante toepassing voor bijvoorbeeld real-time uitlezing van weersomstandigheden en posities van een weerballon of een weerstation op een afgelegen plaats. Ook bestaat er software die de weersgegevens van APRS gebruikt om voorspellingen trachten te maken over het weer, zoals bijvoorbeeld een storm. Dit is een toepassing die vooral in de VS wordt toegepast door radioamateurs aldaar.
 
Weliswaar is het mogelijk om ARDF-Sync te doen. Dit is een systeem waarbij verschillende radio-ontvangers aan elkaar doorgeven uit welke richting een signaal het sterkste voorkomt. Door triangulatie kan dan de positie van het zendsignaal worden bepaald op een digitale kaart.
 
Verder biedt het APRS protocol nog tal van andere mogelijkheden, die helaas minder bekend zijn. Een voorbeeld hiervan is het Mile Marker systeem, waarmee je een marker (aprs-object) op de kaart kunt uitzenden op je huidige positie. Deze marker blijft zichtbaar op de kaart ook al rijd jij verder. Er is echter geen tracker die dit ondersteunt.
UBC3500XLT-Sirio MGA 55-550 -Diamond SRH771 / UBC9000XLT / Commtel COM 104

hamsatman

  • Gast
Re: APRS
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2012, 15:06:24 »
APRS kun je ook volgen via internet.
Zie bijvoorbeeld http://aprs.fi en http://www.openaprs.net/
Heb je geen ontvanger voor nodig. ;-)

Offline omehenk

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: APRS
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2012, 15:39:08 »
Europa: 144.800 MHz

UBC30XLT

■Frequentie Bereik:
- 108 - 137 MHz Burgerlijke Luchtvaartband (AM).
- 88 - 108 MHz FM Radioband (WFM).\
- 137 - 174 MHz VHF band (FM).

Zo te zien zou je het kunnen ontvangen.

Misschien staat hier nog iets bij?

Mogelijkheden van APRS
 
APRS wordt niet enkel gebruikt om positierapporteringen te doen. Men kan het ook gebruiken om tekstberichten te broadcasten, zoals bijvoorbeeld een inbraak in een gebouw. Je kunt het vergelijken met het SMS systeem van het GSM-netwerk.
 
Verder kan men ook weerstations[3] aansluiten op het APRS-IS netwerk. Indien men bezit over een radio amateur vergunning kan men dit ook koppelen via het radionet. Dit is een interessante toepassing voor bijvoorbeeld real-time uitlezing van weersomstandigheden en posities van een weerballon of een weerstation op een afgelegen plaats. Ook bestaat er software die de weersgegevens van APRS gebruikt om voorspellingen trachten te maken over het weer, zoals bijvoorbeeld een storm. Dit is een toepassing die vooral in de VS wordt toegepast door radioamateurs aldaar.
 
Weliswaar is het mogelijk om ARDF-Sync te doen. Dit is een systeem waarbij verschillende radio-ontvangers aan elkaar doorgeven uit welke richting een signaal het sterkste voorkomt. Door triangulatie kan dan de positie van het zendsignaal worden bepaald op een digitale kaart.
 
Verder biedt het APRS protocol nog tal van andere mogelijkheden, die helaas minder bekend zijn. Een voorbeeld hiervan is het Mile Marker systeem, waarmee je een marker (aprs-object) op de kaart kunt uitzenden op je huidige positie. Deze marker blijft zichtbaar op de kaart ook al rijd jij verder. Er is echter geen tracker die dit ondersteunt.

Hallo,
Dat dit kanaal in mijn bereik valt, wist ik al. Het was mij onduidelijk wat dit is en wat je ermee kan.
Er staat in de uitleg dat je het kan vergelijken met het SMS systeem van de GSM.
Wat kan ik met mijn UBC30XLT hier dan mee? Aangezien ik volgens mij geen SMS ontvang met dat ding ;)
Hoor je dan een piep of iets? (heb wel afgestemd op de frequentie, maar het bleef stil).
Of kan het ook zijn dat ik hier niks hoor omdat ik te ver van de uitzendbron zit? (Twente, erg afgelegen dus haha)
BVD,
Henk.

EDIT: ik kijk nu op de internet pagina van de reactie boven mij,
ik zie hier in Raalte een weer-achtig ding: wind, luchtdruk, alles staat erbij.
Nu vraag ik mij af, omdat ik vooral luchtvaart luister en dankbaar gebruik maak van de ATIS'sen in NL vroeg ik mij af: kan dit weer ding ook met een scanner "uitgeluisterd" worden en zo als een soort ATIS gebruikt worden?
UBC30XLT.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: APRS
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2012, 15:55:31 »
Als je op APRS Packet frequenties luistert, dan hoor je zo nu en dan een kort krakerig riedeltje.
Dit is het Packet signaal dat je door middel van een programma'tje op je PC kan decoderen.
Je kan dan korte stukjes tekst lezen met informatie van het station dat dit uitzend. Ook kan je de reaktie van het station dat dit ontvangt lezen. In een ander deel van het programma kan je op een kaartje de positie van het station zien.
Ik luister heel vaak naar APRS Packet Radio tijdens overgangen van het ISS ruimtestation waarbij aardse stations via de ISS hun berichten versturen.
Hier een ontvangst van een poosje geleden:

20:27:37R ON3URT>CQ,RS0ISS-4* Port=1 <UI Len=42>:
:LA4FPA-6 :Greetings via ISS, 73 de ON3URT
20:27:37R ON3URT>CQ,RS0ISS-4* Port=2 <UI Len=42>:
:LA4FPA-6 :Greetings via ISS, 73 de ON3URT
20:27:44R PD2WDR-3>5Q5PP6,RS0ISS-4* Port=1 <UI R Len=16>:
'z1:l -/]wilco
20:27:44R PD2WDR-3>5Q5PP6,RS0ISS-4* Port=2 <UI R Len=16>:
'z1:l -/]wilco
20:27:52R DB5PZ>UPRXR8,RS0ISS-4* Port=1 <UI R Len=11>:
'}N#l K\]
20:27:52R DB5PZ>UPRXR8,RS0ISS-4* Port=2 <UI R Len=11>:
'}N#l K\]
20:27:59R RS0ISS-4>CQ,SGATE Port=1 <UI R Len=51>:
>ARISS - International Space Station (BBS/APRS on)
20:27:59R RS0ISS-4>CQ,SGATE Port=2 <UI R Len=51>:
>ARISS - International Space Station (BBS/APRS on)
20:28:09R LA4FPA-6>V0RQP0,RS0ISS-4*,WIDE2-2 Port=1 <UI R Len=25>:
'{1Nl `/]Erling JP20QI=
20:28:09R LA4FPA-6>V0RQP0,RS0ISS-4*,WIDE2-2 Port=2 <UI R Len=25>:
'{1Nl `/]Erling JP20QI=
20:28:26R PD2WDR-3>5Q5PP6,RS0ISS-4* Port=1 <UI R Len=16>:
'z1:l -/]wilco
20:28:26R PD2WDR-3>5Q5PP6,RS0ISS-4* Port=2 <UI R Len=16>:
'z1:l -/]wilco
20:28:32R SQ3FYK>APRS,RS0ISS-4* Port=1 <UI Len=43>:
=5221.65N\01654.37ESWWW.SQ3FYK.COM {UISS52}
20:28:32R SQ3FYK>APRS,RS0ISS-4* Port=2 <UI Len=43>:
=5221.65N\01654.37ESWWW.SQ3FYK.COM {UISS52}
20:28:38R IZ2LWA>T5UVS8,RS0ISS-4*,SGATE,WIDE2-1 Port=1 <UI R Len=12>:
'9tl -/]=
20:28:38R IZ2LWA>T5UVS8,RS0ISS-4*,SGATE,WIDE2-1 Port=2 <UI R Len=12>:
'9tl -/]=
20:28:47R LA4FPA-6>V0RQP0,RS0ISS-4*,WIDE2-2 Port=1 <UI R Len=25>:
'{1Nl `/]Erling JP20QI=
20:28:47R LA4FPA-6>V0RQP0,RS0ISS-4*,WIDE2-2 Port=2 <UI R Len=25>:
'{1Nl `/]Erling JP20QI=
20:28:50R HB9CYA>CQ,RS0ISS-4* Port=1 <UI C Len=1>:

20:28:50R HB9CYA>CQ,RS0ISS-4* Port=2 <UI C Len=1>:

20:29:04R SP1TMN-6>CQ,RS0ISS-4* Port=1 <UI C Len=27>:
>201928z=sp1tmn@interia.pl
20:29:04R SP1TMN-6>CQ,RS0ISS-4* Port=2 <UI C Len=27>:
>201928z=sp1tmn@interia.pl
20:29:40R LA4FPA-6>V0RQP0,RS0ISS-4*,WIDE2-2 Port=1 <UI R Len=25>:
'{1Nl `/]Erling JP20QI=
20:29:40R LA4FPA-6>V0RQP0,RS0ISS-4*,WIDE2-2 Port=2 <UI R Len=25>:
'{1Nl `/]Erling JP20QI=
20:29:45R SP1TMN-6>CQ,RS0ISS-4* Port=1 <UI C Len=50>:
=5322.50N/01439.03E`- Janusz - JO73HJ Szczecin
20:29:45R SP1TMN-6>CQ,RS0ISS-4* Port=2 <UI C Len=50>:
=5322.50N/01439.03E`- Janusz - JO73HJ Szczecin
20:29:56R SQ6OCZ-8>UQPW44,RS0ISS-4* Port=1 <UI R Len=40>:
',W"l S\]Robert via ISS JO81LC 73 ALL=
20:29:56R SQ6OCZ-8>UQPW44,RS0ISS-4* Port=2 <UI R Len=40>:
',W"l S\]Robert via ISS JO81LC 73 ALL=
20:30:13R LA4FPA-6>V0RQP0,RS0ISS-4*,WIDE2-2 Port=1 <UI R Len=25>:
'{1Nl `/]Erling JP20QI=
20:30:13R LA4FPA-6>V0RQP0,RS0ISS-4*,WIDE2-2 Port=2 <UI R Len=25>:
'{1Nl `/]Erling JP20QI=
20:30:21R SQ3FYK>APRS,RS0ISS-4* Port=1 <UI Len=34>:
:SQ6OCZ-8 ozdrowienia z Poznania
20:30:21R SQ3FYK>APRS,RS0ISS-4* Port=2 <UI Len=34>:
:SQ6OCZ-8 ozdrowienia z Poznania
20:30:23R SQ9IWR>TYTX46,WIDE1*,WIDE2-1 Port=1 <UI R Len=13>:
`/Z:l -/`_
20:30:23R SQ9IWR>TYTX46,WIDE1*,WIDE2-1 Port=2 <UI R Len=13>:
`/Z:l -/`_
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline daanus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 256
Re: APRS
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2012, 16:04:03 »
Europa: 144.800 MHz

UBC30XLT

■Frequentie Bereik:
- 108 - 137 MHz Burgerlijke Luchtvaartband (AM).
- 88 - 108 MHz FM Radioband (WFM).\
- 137 - 174 MHz VHF band (FM).

Zo te zien zou je het kunnen ontvangen.

Misschien staat hier nog iets bij?

Mogelijkheden van APRS
 
APRS wordt niet enkel gebruikt om positierapporteringen te doen. Men kan het ook gebruiken om tekstberichten te broadcasten, zoals bijvoorbeeld een inbraak in een gebouw. Je kunt het vergelijken met het SMS systeem van het GSM-netwerk.
 
Verder kan men ook weerstations[3] aansluiten op het APRS-IS netwerk. Indien men bezit over een radio amateur vergunning kan men dit ook koppelen via het radionet. Dit is een interessante toepassing voor bijvoorbeeld real-time uitlezing van weersomstandigheden en posities van een weerballon of een weerstation op een afgelegen plaats. Ook bestaat er software die de weersgegevens van APRS gebruikt om voorspellingen trachten te maken over het weer, zoals bijvoorbeeld een storm. Dit is een toepassing die vooral in de VS wordt toegepast door radioamateurs aldaar.
 
Weliswaar is het mogelijk om ARDF-Sync te doen. Dit is een systeem waarbij verschillende radio-ontvangers aan elkaar doorgeven uit welke richting een signaal het sterkste voorkomt. Door triangulatie kan dan de positie van het zendsignaal worden bepaald op een digitale kaart.
 
Verder biedt het APRS protocol nog tal van andere mogelijkheden, die helaas minder bekend zijn. Een voorbeeld hiervan is het Mile Marker systeem, waarmee je een marker (aprs-object) op de kaart kunt uitzenden op je huidige positie. Deze marker blijft zichtbaar op de kaart ook al rijd jij verder. Er is echter geen tracker die dit ondersteunt.

Hallo,
Dat dit kanaal in mijn bereik valt, wist ik al. Het was mij onduidelijk wat dit is en wat je ermee kan.
Er staat in de uitleg dat je het kan vergelijken met het SMS systeem van de GSM.
Wat kan ik met mijn UBC30XLT hier dan mee? Aangezien ik volgens mij geen SMS ontvang met dat ding ;)
Hoor je dan een piep of iets? (heb wel afgestemd op de frequentie, maar het bleef stil).
Of kan het ook zijn dat ik hier niks hoor omdat ik te ver van de uitzendbron zit? (Twente, erg afgelegen dus haha)
BVD,
Henk.

EDIT: ik kijk nu op de internet pagina van de reactie boven mij,
ik zie hier in Raalte een weer-achtig ding: wind, luchtdruk, alles staat erbij.
Nu vraag ik mij af, omdat ik vooral luchtvaart luister en dankbaar gebruik maak van de ATIS'sen in NL vroeg ik mij af: kan dit weer ding ook met een scanner "uitgeluisterd" worden en zo als een soort ATIS gebruikt worden?

Dit denk ik niet, ATIS is een Radioservice die beschikbaar word gesteld voor de luchtvaart. Er zal hoogst waarschijnlijk niks  te horen zijn op dit ''weer ding'', wat op een ATIS lijkt, omdat niet iedereen zo'n apparaat heeft die deze gegevens naar spraakt zet. Op de wikipedia site (http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatic_Packet_Reporting_System) vind je bij ''Technische info'' een geluidsfragment. Volgens mij klinkt zo een APRS.
UBC3500XLT-Sirio MGA 55-550 -Diamond SRH771 / UBC9000XLT / Commtel COM 104

Offline omehenk

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: APRS
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2012, 16:07:25 »
Als je op APRS Packet frequenties luistert, dan hoor je zo nu en dan een kort krakerig riedeltje.
Dit is het Packet signaal dat je door middel van een programma'tje op je PC kan decoderen.
Je kan dan korte stukjes tekst lezen met informatie van het station dat dit uitzend. Ook kan je de reaktie van het station dat dit ontvangt lezen. In een ander deel van het programma kan je op een kaartje de positie van het station zien.
Ik luister heel vaak naar APRS Packet Radio tijdens overgangen van het ISS ruimtestation waarbij aardse stations via de ISS hun berichten versturen.

Ok, moet je daar je scanner voor op de PC aansluiten? lijkt me wel he  8)
Kan dat ook met de UBC30XLT? Moet ik 'm dan gewoon via de heaphone jack aansluiten met een geluidskabeltje of gaat dat niet werken?
En zitten er nog limieten aan wat betreft de ontvangst? Bijv: kan je dit echt overal ontvangen of ben je afhankelijk van zendmasten of iets?

BVD.
UBC30XLT.

Offline omehenk

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: APRS
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2012, 16:09:08 »
Europa: 144.800 MHz

UBC30XLT

■Frequentie Bereik:
- 108 - 137 MHz Burgerlijke Luchtvaartband (AM).
- 88 - 108 MHz FM Radioband (WFM).\
- 137 - 174 MHz VHF band (FM).

Zo te zien zou je het kunnen ontvangen.

Misschien staat hier nog iets bij?

Mogelijkheden van APRS
 
APRS wordt niet enkel gebruikt om positierapporteringen te doen. Men kan het ook gebruiken om tekstberichten te broadcasten, zoals bijvoorbeeld een inbraak in een gebouw. Je kunt het vergelijken met het SMS systeem van het GSM-netwerk.
 
Verder kan men ook weerstations[3] aansluiten op het APRS-IS netwerk. Indien men bezit over een radio amateur vergunning kan men dit ook koppelen via het radionet. Dit is een interessante toepassing voor bijvoorbeeld real-time uitlezing van weersomstandigheden en posities van een weerballon of een weerstation op een afgelegen plaats. Ook bestaat er software die de weersgegevens van APRS gebruikt om voorspellingen trachten te maken over het weer, zoals bijvoorbeeld een storm. Dit is een toepassing die vooral in de VS wordt toegepast door radioamateurs aldaar.
 
Weliswaar is het mogelijk om ARDF-Sync te doen. Dit is een systeem waarbij verschillende radio-ontvangers aan elkaar doorgeven uit welke richting een signaal het sterkste voorkomt. Door triangulatie kan dan de positie van het zendsignaal worden bepaald op een digitale kaart.
 
Verder biedt het APRS protocol nog tal van andere mogelijkheden, die helaas minder bekend zijn. Een voorbeeld hiervan is het Mile Marker systeem, waarmee je een marker (aprs-object) op de kaart kunt uitzenden op je huidige positie. Deze marker blijft zichtbaar op de kaart ook al rijd jij verder. Er is echter geen tracker die dit ondersteunt.

Hallo,
Dat dit kanaal in mijn bereik valt, wist ik al. Het was mij onduidelijk wat dit is en wat je ermee kan.
Er staat in de uitleg dat je het kan vergelijken met het SMS systeem van de GSM.
Wat kan ik met mijn UBC30XLT hier dan mee? Aangezien ik volgens mij geen SMS ontvang met dat ding ;)
Hoor je dan een piep of iets? (heb wel afgestemd op de frequentie, maar het bleef stil).
Of kan het ook zijn dat ik hier niks hoor omdat ik te ver van de uitzendbron zit? (Twente, erg afgelegen dus haha)
BVD,
Henk.

EDIT: ik kijk nu op de internet pagina van de reactie boven mij,
ik zie hier in Raalte een weer-achtig ding: wind, luchtdruk, alles staat erbij.
Nu vraag ik mij af, omdat ik vooral luchtvaart luister en dankbaar gebruik maak van de ATIS'sen in NL vroeg ik mij af: kan dit weer ding ook met een scanner "uitgeluisterd" worden en zo als een soort ATIS gebruikt worden?

Dit denk ik niet, ATIS is een Radioservice die beschikbaar word gesteld voor de luchtvaart. Er zal hoogst waarschijnlijk niks  te horen zijn op dit ''weer ding'', wat op een ATIS lijkt, omdat niet iedereen zo'n apparaat heeft die deze gegevens naar spraakt zet. Op de wikipedia site (http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatic_Packet_Reporting_System) vind je bij ''Technische info'' een geluidsfragment. Volgens mij klinkt zo een APRS.

Aha!
Om dan meteen even off topic te gaan: Als luchthaven twente weer open gaat, zal hier dan een ATIS komen of niet?
En kan ik deze in Nijverdal (30 tot 40 km afstand hemelsbreed) met de UBC30XLT kunnen ontvangen (standaard antenne)?
UBC30XLT.

Offline daanus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 256
Re: APRS
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2012, 16:22:04 »
ATIS word beschikbaar gesteld door de grotere luchthavens. Ik weet niet hoe ''groot'' Twente gaat worden. Eindhoven heeft het wel. Ik woon hemelsbreed ongeveer 7 KM van Eindhoven Airport. Met de standaard antenne van de 3500XLT kan ik de ATIS met veel squelch net horen ( dan moet ik de antenne wel in de juiste richting leggen ). Met de SRH771 kan ik als ik de antenne in de goede richting leg iets beter horen. Dus 30-40 KM met een standaard antenne gaat denk ik niet. (Maar ligt ook aan de omgeving, huizen, bomen enz)
UBC3500XLT-Sirio MGA 55-550 -Diamond SRH771 / UBC9000XLT / Commtel COM 104

Offline omehenk

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: APRS
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2012, 16:34:54 »
Ok, Hartelijk bedankt allemaal! Nu hoef ik alleen nog maar te weten of mijn scanner (UBC30XLT) geschikt is voor aansluiten op PC om die APRS te decoden.
Groeten,
Henk.
UBC30XLT.

Offline daanus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 256
Re: APRS
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2012, 16:43:49 »
Wat voor openingen zitten erin?
UBC3500XLT-Sirio MGA 55-550 -Diamond SRH771 / UBC9000XLT / Commtel COM 104