Auteur Topic: Discussie P2000 Ambulance Twente  (gelezen 64503 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

exLid057

  • Gast
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2006, 20:42:25 »
Hoi allen


 Wat gek, ik heb de info dat de ovd-g via c2000 word op geroepen word.

 Wand ik heb gehoord dat de ovd-g via de porto word opgeroepen word, en nu lees ik hier dat die via p2000 is gegaan, wat ik wel gezien hebt dat de melding op callmax stond, met de teks contact meldkamer

 Gaan ze nu toch gebruikt maken van p2000 ?

grt kees

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2006, 20:57:30 »
Citaat van: "kees 01"
Wat gek, ik heb de info dat de ovd-g via c2000 word op geroepen word.

Het lijkt me nu niet bepaald praktisch om 24 uur per dag met een portofoon te sjouwen, zeker gezien het feit dat er geen gegarandeerde binnenshuisdekking is. Ga er maar vanuit dat dergelijke personen vrijwel altijd via een pager (hoeft geen P2000 te zijn) wordt gealarmeerd en in sommige gevallen wellicht via de GSM, maar zeker niet via C2000...

Groeten, Peter.

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1726
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2006, 20:59:46 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "kees 01"
Wat gek, ik heb de info dat de ovd-g via c2000 word op geroepen word.

Het lijkt me nu niet bepaald praktisch om 24 uur per dag met een portofoon te sjouwen, zeker gezien het feit dat er geen gegarandeerde binnenshuisdekking is. Ga er maar vanuit dat dergelijke personen vrijwel altijd via een pager (hoeft geen P2000 te zijn) wordt gealarmeerd en in sommige gevallen wellicht via de GSM, maar zeker niet via C2000...

Groeten, Peter.

Ambulances worden in veel regio's via C-2 porto gealarmeerd, hoe gaan zij dan om met dit probleem?
Groet,
MarcD

Arie

  • Gast
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2006, 21:02:28 »
OVD-G is in Twente 24 u/p/d paraat en dus alarmering via C2000

exLid057

  • Gast
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2006, 21:06:06 »
Hoi Peter


 Ja, met zo pager is het wel makelijk, maar ik ga toch even, die persoon aan spreken hoe het nu zit.

 
grt kees

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1726
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2006, 21:07:15 »
Citaat van: "Arie"
OVD-G is in Twente 24 u/p/d paraat en dus alarmering via C2000

zie verband niet helemaal Arie, heeft toch niets met wijze van bereiken te maken. En trouwens hij zal 's-nachts gewoon slapen  ;)
Groet,
MarcD

exLid057

  • Gast
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2006, 21:08:54 »
Citaat van: "Arie"
OVD-G is in Twente 24 u/p/d paraat en dus alarmering via C2000

KIjk,die info heb ik ook gekregen.


 grt kees

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #22 Gepost op: 21 januari 2006, 22:17:46 »
Citaat van: "MarcD"
Ambulances worden in veel regio's via C-2 porto gealarmeerd, hoe gaan zij dan om met dit probleem?

Dat is heel wat anders, zij draaien een dienst. Een OvD-G zou 7 dagen in de week, 24 uur per dag met een portofoon moeten lopen. Je weet dat dat niet met elkaar te vergelijken is....

Groeten, Peter.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #23 Gepost op: 21 januari 2006, 22:18:31 »
Citaat van: "Arie"
OVD-G is in Twente 24 u/p/d paraat en dus alarmering via C2000

Een OvD-G moet altijd paraat zijn, wat heeft C2000 daarmee te maken?

Groeten, Peter.

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1726
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2006, 22:21:38 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "MarcD"
Ambulances worden in veel regio's via C-2 porto gealarmeerd, hoe gaan zij dan om met dit probleem?

Dat is heel wat anders, zij draaien een dienst. Een OvD-G zou 7 dagen in de week, 24 uur per dag met een portofoon moeten lopen. Je weet dat dat niet met elkaar te vergelijken is....

Groeten, Peter.

Ik doelde hierbij meer op de eventuele problemen met binnenhuisdekking!
Groet,
MarcD

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2006, 01:26:24 »
Citaat van: "MarcD"
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "MarcD"
Ambulances worden in veel regio's via C-2 porto gealarmeerd, hoe gaan zij dan om met dit probleem?

Dat is heel wat anders, zij draaien een dienst. Een OvD-G zou 7 dagen in de week, 24 uur per dag met een portofoon moeten lopen. Je weet dat dat niet met elkaar te vergelijken is....

Ik doelde hierbij meer op de eventuele problemen met binnenhuisdekking!

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2006, 01:30:02 »
Citaat van: "hunter"
Ik doelde hierbij meer op de eventuele problemen met binnenhuisdekking!

Geen dekking = geen dekking. Wat doe je daaraan? Weinig... Een ambu kan behalve via de portofoon ook via de mobilofoon, mobiele telefoon of de vaste telefoon op de post worden gebeld. Als ze tijdens een incident geen dekking hebben dan hebben ze pech, dat was vroeger idem dito. Het gaat nu over het alarmeren. Een piketfunctie alarmeren via een portofoon dat lijkt me niet echt bepaald handig gezien de vele nadelen en de grote onbetrouwbaarheid. Dit soort personen draagt altijd een pieper. Zie jij de OvD-G naar een verjaardag gaan met zijn portofoon? Met de porto op het nachtkastje? Met de portofoon op het toilet? Noem nog maar wat situaties, zo iemand heeft altijd een pager, of heel misschien een GSM, maar geen alarmering via C2000, da's een broodje aap...

Groeten, Peter.

Arnoud

  • Gast
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2006, 08:09:24 »
Hunter,

Ik denk dat je niet snapt dat de OVD-G 24 uur per dag op de post is en paraat, dus wakker, vandaar de alarmering via C2000
De OVD-G mensen draaien gewoon een dienst zo te zeggen.

Lees dit stuk uit de krant.

---------------------------------------------------------------------------------------------

project Rapid Responder / OvDG.
Tot nu toe stond dit project bekend onder de naam First Responder / OvDG, maar omdat de terminologie landelijk gelijk getrokken wordt, is de naam nu gewijzigd in Rapid Responder. Ambulancezorg Nederland is bezig het verschil tussen beide zaken te beschrijven.
Een First Responder wordt gezien als een hulpverlenende -leek- die als eerste op de plaats van een incident kan zijn. Deze First Responder levert geen ambulancezorg maar eerste hulp en telt ook niet mee in de prestaties ambulancezorg.
De Rapid Responder is de ambulanceverpleegkundige die door de meldkamer wordt ingezet om als eerste bij een incident te zijn en de ambulancehulpverlening te starten. Deze inzet telt wel mee in de prestaties ambulancezorg.

In het aflopen jaar is uitwerking gegeven aan het idee om de functie Officier van Dienst Geneeskundig (OvDG) te koppelen aan de functie van een Ambulanceverpleegkundige die alleen -de weg op- gaat, met als doel snel te kunnen reageren op spoedsituaties. Deze Ambulanceverpleegkundige wordt dan vanaf nu Rapid Responder genoemd.

Wat is de Rapid Responder?
De Rapid Responder is een gekwalificeerde verpleegkundige met ruime ervaring in de ambulancezorg die door de meldkamer ingezet wordt om als eerste op de plaats incident te zijn en de hulpverlening te starten.
Deze ambulanceverpleegkundige is 24 uur per dag (rijdend) paraat en beschikt over een voertuig (het huidige OvDG- voertuig van de GHOR) met alle voor acute zorg benodigde faciliteiten, behalve vervoersmogelijkheden. De afgelopen maanden is in samenspraak met de voor deze functie geworven verpleegkundigen gewerkt aan de inrichting en uitrusting van het voertuig.
In het stukje inzetcriteria wordt een beschrijving gegeven van de concrete inzetmogelijkheden.
De Rapid Responder werkt overdag alleen: hij bestuurt zijn eigen voertuig. Als verpleegkundige is hij in staat om adequate ambulancezorg te leveren, voorzover met twee handen mogelijk en met uitzondering van het vervoeren.
Het primaire doel van het inzetten van een Rapid Responder is het terugdringen van het A1- overschrijdingspercentage. Met de komst van de Rapid Responder werken we vanaf 1 november met 15 voor ambulancezorg inzetbare eenheden tijdens de daguren, 11 tijdens de avonduren en ’s nachts is er een uitbreiding naar 10 eenheden.

De functie OvDG
In het op 20 november 2004 gesloten convenant tussen Ambulance Oost en de Hulpverleningsdienst Twente is vastgelegd dat Ambulance Oost een aantal specifieke GHOR- functies levert, waaronder de Officier van Dienst Geneeskundig (OvDG).
De OvDG wordt ingezet om de rol van de bemanningen van eerste voertuigen te verlichten, door de coordinatie van de operationele Spoedeisende Medische Hulpverlening (SMH)- procestaken. De OvDG treedt op als aanspreekpunt voor andere disciplines zoals politie, brandweer etc.
De functie OvDG wordt sinds 1999 uitgevoerd door functionarissen van Ambulance Oost en in de afgelopen 5 jaar is een ruime ervaring opgedaan. De uitvoering van deze functie blijft dan ook gelijk en de OvDG wordt ingezet volgens de gebruikelijke inzetcriteria.

Koppeling van de functies OvDG en Rapid Responder
De functie van Rapid Responder 7 keer 24 uur per dag beschikbaar kan heel goed gecombineerd worden met die van OvDG, die immers ook 7 keer 24 uur beschikbaar dient te zijn. Door de koppeling te maken wordt het één functie: de verpleegkundige Rapid Responder ís OvDG. Als de Rapid Responder een OvDG- oproep krijgt vervalt de inzetbaarheid als Rapid Responder en gaat hij als OvDG met spoed naar de plaats incident. De primaire taak van deze functionaris is dus OvDG. Omdat de inzet van de OvDG beperkt is, is het efficient om in de vele uren dat er geen OvDG inzet is deze verpleegkundigen in te zetten als extra eenheid in de ambulancehulpverlening.
Door het koppelen van de functies is het niet meer nodig een aparte groep medewerkers te belasten met OvDG diensten (bereikbare diensten).

De Chauffeur van de Rapid Responder - OvDG
Vastgesteld is dat de Rapid Responder - OvDG tijdens daguren alleen rijdt en tijdens avond- en nachturen wordt gereden door een chauffeur. Deze chauffeur is geen ambulancechauffeur en kan de verpleegkundige dus ook niet op dezelfde manier assisteren. Het primaire doel van de functie chauffeur Rapid Responder - OvDG is het in avond- en nacht veilig vervoeren van de Rapid Responder - OvDG. Daarnaast het zorgen voor een veilige werkomgeving tijdens de uitvoering van het werk en nog nader te bepalen ondersteunende taken. Deze taken worden nader bepaald in samenspraak met de geworven verpleegkundigen. De chauffeur blijft bij de Rapid Responder - OvDG tijdens de uitvoering van diens taken.
Deze functionaris is intern worden geworven uit de groep huisartsenchauffeurs. Ten opzichte van die functie zijn enkele extra competenties gevraagd.
Er is een bewuste keuze gemaakt voor een andere functionaris dan de ambulancechauffeur. De Rapid Responder moet in staat zijn alleen te handelen. Er moet geen verschil bestaan in de situatie overdag of ’s nachts.

De inzetcriteria Rapid Responder
De Rapid Responder draait volledig mee in de inzet van de ambulances in de spoedhulpverlening en zal door de MKA worden ingezet voor de eerste spoedhulpverlening.
Bij inzet van de Rapid Responder wordt altijd gelijktijdig een ambulance naar hetzelfde incident gestuurd, tenzij de verpleegkundig centralist redenen heeft hiervan af te wijken, bijvoorbeeld om voldoende capaciteit te garanderen. Ter plaatse gekomen kan de Rapid Responder de komst van de ambulance afblazen, omdat hij het niet meer nodig acht.
De Rapid Responder wordt ingezet naar de inzichten van de meldkamerverpleegkundige en draait volledig mee in het Dynamisch Ambulance Management. De Rapid Responder kan in principe in heel Twente worden ingezet. In de praktijk zal dat het gebied rond de steden zijn, tot de buitenposten.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #28 Gepost op: 22 januari 2006, 10:05:28 »
Citaat van: "Arnoud"
Ik denk dat je niet snapt dat de OVD-G 24 uur per dag op de post is en paraat, dus wakker, vandaar de alarmering via C2000. De OVD-G mensen draaien gewoon een dienst zo te zeggen.

Dat verandert de zaak natuurlijk, als zodanig is het volgens mij nog niet eerder besproken hier... Dan wordt de benaming "OvD-G" bij de code 0623840 enigzins twijfelachtig, misschien is het de CvD-G...

Groeten, Peter.

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Re: Discussie P2000 Ambulance Twente
« Reactie #29 Gepost op: 30 januari 2006, 13:39:39 »
0623999 12:45:12 30-01-06 ALPHA verlaat proefalarm GHOR CPA Twente