Sinds de invoering van GMDSS is er veel onduidelijkheid over de status van kanaal 16.
Binnen GMDSS zou vanaf 2005 de luisterplicht op kanaal 16 komen te vervallen en schepen onderling alleen nog op te ropeen zijn via DSC.
De kapitein zou dan indien HIJ dat noodzakelijk vindt uit moeten luisteren op het veiligheidskanaal 13.
Helaas is er met DSC in de praktijk erg slecht te werken (En dan zeg ik het nog netjes) dus de praktijk is dat de
meeste schepen toch nog gewoon uitluisteren op kanaal 16. Dankzij AIS is er wel veel van het vage gebrabbel (Hallo schip aan bakboord ga weg van mij of iets dergelijks) verdwenen.
Het wachten is nu op betere internationale regelgeving, betere (ge-integreerde) DSC mogelijkheden of een nieuwe luisterplicht op VHF 16.
Zie ook de mailing mbt de luisterwacht van de Nederlandse Kustwacht:
http://www.kustwacht.nl/nieuwsbrieven/Nwsbrf%2038%20gebruik%20kan16.pdfGroeten van Roland