Auteur Topic: Nieuwe antenne aanschaffen  (gelezen 28181 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Welschap

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 153
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #15 Gepost op: 18 augustus 2005, 10:33:58 »
Citaat van: "Remon"
Toch geen scanstick he...  :?
Dat is een installatiedraadje in een met purschuim opgevulde witte rioolbuis...  ;)

Zou best wel kunnen. Misschien dat ik daarom wel wat extra's krijg zonder dat er wordt gespettert!

Groeten
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2005, 10:21:33 »
OK,

de ARA 500 werd het dus niet, maar nu heb ik de Diamond D-707 op het oog. Is er iemand die hier gebruikerservaringen mee heeft of die iets over de kwaliteit kan vertellen???? De antenne gaat gebruikt worden op een Uniden 9000XLT of een Uniden 250d.

Groet,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 739
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2005, 12:00:50 »
Hoi Bas,

Ik heb de Diamond D-707 gebruikt en was er redelijk tevreden over. Ontvangst was erg goed en wat een groot voordeel is, is dat je de versterking kan regelen door middel van de bijgeleverde interface.

De D-707 heeft echter wel 1 groot nadeel en dat is dat ie nogal gevoelig is voor statische ontlading door bijvoorbeeld onweer. Na een heftige onweersbui in mijn buurt was de D-707 naar de antennehemel. Repareren was onmogelijk volgens de leverancier, omdat de elektronika helemaal "ingegoten" zou zijn en bovendien zou reparatie meer kosten dan aanschaf van een andere. Ik denk achteraf gezien dat ik belazerd ben, maar dat is een ander verhaal.

Wat wel opviel bij de D-707 is dat ie toch wat storing oppikt van sterke zenders zoals omroep. Bij de ontvangst hoor je wat rotzooi op de achtergrond. Niet echt irritant maar wel "aanwezig".

Zou je een echte goede actieve antenne willen kopen, denk dan eens aan de DX-HT701 van DSS ( http://www.d-d-s.nl/ht701.htm ) Ik zeg er meteen bij dat ie niet goedkoop  is, maar dit ding werkt geweldig.

De ontvangst met deze antenne in het frequentiegebied van 60 tot 1100 Mhz. is grandioos. Opvallend is dat de antenne geen last heeft van oversturing door sterke zenders en dat je een haarzuiver signaal hebt zonder rotzooi van andere toestanden. Verder is ie vrij compact en door de zwarte kleur ook niet zo opvallend.  Daarbij is de service van DDS erg goed (ik had wat problemen met mijn 1e 701, die werd eerst gerepareerd en later kosteloos omgeruild voor een nieuw exemplaar en dat zonder gezeur en gedoe!).

Nadeel is de prijs van de antenne en het feit dat je eigenlijk nog een regelbare voeding erbij moet kopen om de antenne optimaal te laten functioneren. Maar goed, nu ik dat ding heb, vind ik dat ie de prijs wel waard is.

Groetjes,
Ed

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2005, 12:27:32 »
Hartstikke bedankt Edwin, voor de info..........

Het moet een antenne worden voor erbij (ik heb al een Discone op het dak). De antenne die jij noemde ligt inderdaad buiten mijn budget. Misschien is het iets als ik er aan toe ben om de discone te vervangen.
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met de Diamond d-707???

Ik ben wel nieuwsgierig...........
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 739
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2005, 13:49:38 »
Bas,

Ik weet niet precies wat je wilt gaan ontvangen, maar wat ook een idee zou kunnen zijn, is bijvoorbeeld een Diamond X-50 dualband antenne, in principe bedoeld voor rx/tx op 144-146 Mhz. en 430-440 Mhz.  Dat ding kost rond de 60 euro en geeft iets van 4 dB versterking op VHF en 7 dB op UHF..

Uiteraard :P heb ik zo'n X-50 op het dak staan en ben er ook erg tevreden over. Ontvangst op de meest beluisterde scannerbanden is erg goed, zelfs op 80 Mhz. valt ie niet tegen. Ik denk zelfs dat ie niet veel minder presteert dan de D-707, hoewel die laatste antenne wel wat breedbandiger is uiteraard, qua RX.  Actieve antennes zijn vooral aan te bevelen als je hele lange coaxkabels moet gebruiken.

Alle waar is uiteraard naar z'n geld, maar met die X-50 heb je voor een redelijke prijs een hele goede antenne, die je ook nog voor andere doeleinden kan gebruiken. Stel dat je zendamateur wordt of dat je niet geheel legaal wat op de LPD-band wil gaan "klooien" :P

Groetjes,
Ed

wadscan

  • Gast
anthenne
« Reactie #20 Gepost op: 17 september 2005, 19:44:47 »
ik weet niet als je een kabel op zolder kan plaatsen.
dit kan als je de zolder niet hebt geisoleerd met folie.
je kan een koax naar boven trekken en dan de coax 5 cm strippen dat je een draad op de kern en op de massa kan solderen 55cm de kern omhaag vertikaal en de massa horizontaal in l zeg maar heb ik hier ook op Terschelling ik woon onder een kpn mast met vele zenders ik hoor zo even goed vele kanalen
het is proberen waard
ik heb ook een vhf staaf cx4 genaamt voor de moblifoon aleen die is voor de vhf 150.000 mhz zeg maar
ik hoor het wel
gr vanaf Terschelling

Offline Bob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #21 Gepost op: 28 september 2006, 17:02:43 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
het feit dat je eigenlijk nog een regelbare voeding erbij moet kopen om de antenne optimaal te laten functioneren.

Ik heb vandaag een Enterprise 25 bij ze besteld (zie http://www.d-d-s.nl/enterprise.html ), maar geen regelbare voeding. Zou je de regelbare voeding gebruiken om meer gain te krijgen (15V gebruiken ipv 12 V), om minder gain te krijgen, of beiden?

Groeten,

  Bob

tom-scanner

  • Gast
Aan te raden antenne.
« Reactie #22 Gepost op: 28 september 2006, 17:17:38 »
Hoi,
Ik heb ene scanner antenne gekocht bij http://www.classicinternational.nl
Het is een tafel model.
Ideaal voor het ontvangen van vliegtuigen en anderen dingen was er 30 euro voor kwijt.
Vindt het niet veel.
Een tafelmodel paraplu is er ook te krijgen.
Voor 70 euro.
Ken iemand die die heeft en die is zeer zeker aan te raden.

Ik hoor eht wel als er vragen zijn.

Met vriendelijke groet, Tom Poels

Leen Ansems

  • Gast
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #23 Gepost op: 28 september 2006, 17:31:37 »
Tom, toch niet die antenne van 29,50 euro?
Man daar hebben we net een discussie over gehad. Hij staat nog op het forum met foto en al. Daar is over geschreven dat het weggooid geld is.
Groet,
Leen

tom-scanner

  • Gast
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #24 Gepost op: 28 september 2006, 20:16:29 »
Dat is helemaal geen weg gegooit geldt.
Ik heb met die man over deze site gehad.
Hij zie:
Mensen gaan altijd alles groot op intrenet zetten als er problemen mee zijn geweest.
Ik heb hem zelf en heeft een.
En meot zeggen ik ben zeer maar dan ook zeer tevreden.
Zeer goed bereik.
Deze is aan te raden.
Zeker voor de echte mensen die er verstand van hebben.
En die een stapje verder willen.
zie http://www.classicinternational.nl

Zeker aan te raden.

Voor vragen kun je me altijd mailen.

Met vriendelijke Groet, tom[/img]

Leen Ansems

  • Gast
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #25 Gepost op: 28 september 2006, 20:46:56 »
Tom: kijk eens op de foto bovenaan de pagina op de link hieronder. Dat is de grote broer van jouw antenne en lees dan wat er over geschreven wordt

viewtopic.php?p=85068#85068
Groet,
Leen

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 739
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #26 Gepost op: 28 september 2006, 23:48:15 »
@ Bob,

Citaat
Ik heb vandaag een Enterprise 25 bij ze besteld (zie http://www.d-d-s.nl/enterprise.html ), maar geen regelbare voeding. Zou je de regelbare voeding gebruiken om meer gain te krijgen (15V gebruiken ipv 12 V), om minder gain te krijgen, of beiden?

In mijn geval gebruik ik de voeding meestal om juist minder versterking te krijgen. Soms wordt een signaal wat beter verstaanbaar als de gain juist wat minder is en het signaal iets slechter. Vreemd maar waar al zal dat wel komen doordat bij maximale gain ook alle andere rotzooi versterkt wordt. Daarnaast heb ik de luxe situatie dat er maar 15 meter (goede) coax tussen actieve antenne en ontvanger zit. Zou de kabellengte aanzienlijk langer zijn, dan wordt het weer een ander verhaal en heb je waarschijnlijk wel weer meer baat bij zoveel mogelijk versterking, vooral op hogere frequenties.

Groetjes,
Ed

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1993
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #27 Gepost op: 29 september 2006, 00:07:45 »
Citaat van: "tom-scanner"
Dat is helemaal geen weg gegooit geldt.
Ik heb met die man over deze site gehad.
Hij zie:
Mensen gaan altijd alles groot op intrenet zetten als er problemen mee zijn geweest.

Kijk hier gaat het al fout. "Die" man moet ook van zijn spullen af om voor brood op de plank te zorgen.

Wie geloof je nou? Een verkoper die van zijn spul af wilt, of een gratis onafhankelijk deskundig advies van scannerluisteraars met jarenlange ervaring. (die in al die jaren ook wel alle soorten antennes hebben gehad en getest)

Citaat van: "tom-scanner"
Ik heb hem zelf en heeft een.
En meot zeggen ik ben zeer maar dan ook zeer tevreden.
Zeer goed bereik.
Deze is aan te raden.

Waarmee heb je de antenne gerefereerd? Heb je vergelijkingsmateriaal?

Citaat van: "tom-scanner"
Zeker voor de echte mensen die er verstand van hebben.
En die een stapje verder willen.

Mensen die er verstand van hebben willen helemaal niet zo'n antenne. Sterker nog, ik weet haast wel zeker dat jouw nieuwe antenne voor vele luisteraars en bezoekers van dit forum een zeer grote stap achterwaards zal zijn.

Ik wil niet rot of bot op je overkomen, maar de verkoper van Classic Int. heeft je geillusioneerd dat je een superdeluxe antenne hebt aangeschaft. Helaas moet ik je uit die illusie halen, het spijt me.

PS: Wat voor scanner heb je?

PS2: Ik heb je nu al meerdere malen betrapt op het spammen van de website van je antenneleverancier, kreeg je soms korting in ruil daarvoor?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4915
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #28 Gepost op: 29 september 2006, 07:55:09 »
Citaat van: "tom-scanner"
Deze is aan te raden.
Zeker voor de echte mensen die er verstand van hebben.
En die een stapje verder willen.

Hahahaha. Err.. sorry, ik liet me even gaan.

Rene

Leen Ansems

  • Gast
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #29 Gepost op: 29 september 2006, 08:10:51 »
Tom aan die antenne die je gekocht hebt, heb je gewoon niks. Als jij nu schrijft waar je naar wilt luisteren (luchtvaart, scheepvaart of UHF) dan zal hier vast wel iemand zijn die in de schuur een beregoeie antenne heeft staan die je voor een zacht prijsje kan overnemen. Wat je nu gekocht hebt kost een hoop zakgeld of heel wat uurtjes krantjes rondbrengen.
Groet,
Leen