Auteur Topic: Diamond D-150  (gelezen 3861 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Diamond D-150
« Gepost op: 12 december 2006, 09:14:58 »
Kan deze discone van iemand overnemen, iemand er misschien ervaringen mee !!
Gebruik momenteel een D-130n van Diamond en ben benieuwd naar de verschillen !!

De D-150 is met 1.05 m een stuk kleiner dan de D130n ( 1.70 m ) en heeft een ontvangst bereik van 50-1500 Mhz. Het gaat er mij om dat hij beter in UHF is dan de d-130n.

Marc !

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21739
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Diamond D-150
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2006, 09:27:01 »
Citaat van: "MTH"
De D-150 is met 1.05 m een stuk kleiner dan de D130n ( 1.70 m ) en heeft een ontvangst bereik van 50-1500 Mhz. Het gaat er mij om dat hij beter in UHF is dan de d-130n.

Antennes met een goede ontvangst op zo'n breed bereik bestaan niet. Mijn ervaring is dat discones het goed doen op VHF en het op UHF laten afweten. Daarom heb ik voor de UHF dan ook een aparte antenne.

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Diamond D-150
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2006, 10:01:00 »
Citaat van: "Johan Beck"
Antennes met een goede ontvangst op zo'n breed bereik bestaan niet. Mijn ervaring is dat discones het goed doen op VHF en het op UHF laten afweten. Daarom heb ik voor de UHF dan ook een aparte antenne.

Absoluut mee eens, maar soms moet je een compromis nemen en bijvoorbeeld ook de ruimte hebben om meerdere antennes te kunnen plaatsten.

Het is niet dat de Diamond heel slecht is in UHF, maar dat het beter kan is een feit.
Omdat de D-150 kleiner is qua formaat, kan je misschien verwachten dat ie beter is in UHF dan de D-130, of is dit iets te voorbarig ?
Zijn er misschien alternatieven voor een goede UHF ontvangst, merk typen .....

MVG, Marc !

Offline Mars/M [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: Diamond D-150
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2006, 13:05:51 »
Citaat
Zijn er misschien alternatieven voor een goede UHF ontvangst, merk typen .....

Ik heb zelf net tweedehands een Comet antenne gekocht (1 meter 10 cm hoog ongeveer) voor 2 meter (VHF) en 70 cm (UHF). Type staat er gek genoeg niet op, maar ik meen dat ik op internet gezien heb dat het een GP3 moet zijn.
Ik ben er heel tevreden mee. Op VHF net zo goed als een op VHF gepiekte groundplane antenne, danwel discone (daar merkte ik op VHF niet veel verschil tussen eerlijk gezegd), maar op de UHF duidelijk beter dan de discone (en ook beter dan die groundplane, maar dat vind ik niet gek).

Dit is eigenlijk een antenne voor een zendamateur, maar als je VHF en UHF goed wil ontvangen met je scanner, vind ik het best een aanrader. Dit is dan een Comet, maar zo zijn er wel meer te vinden, in allerlei soorten en maten. (bijv. op marktplaats)

vr.gr.
Mars

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21739
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Diamond D-150
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2006, 13:32:43 »
De Diamond X30 en X50 zijn ook heel goed op UHF heb ik me laten vertellen.

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Diamond D-150
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2006, 16:30:48 »
Na een middagje expirimenteren met antennes heb ik van een kennis een Diamond NR-950m te leen gehad, dezelfde kennis die mij ook de Diamond D-150 aanbood overigens. Dit is een mobiel spriet van ongeveer 1 meter lang voor 2m, 70cm & 33cm band. Op het type plaatje staat ook 120, 150, 300, 450, 800 mHz for receiving only.

Zoals bekend wil ik betere prestaties in UHF hebben t.o.v. mijn Diamond D-130n discone antenne. En dat lijkt met deze NR-950m gelukt te zijn, het presteert beter in UHF dan de discone, geen bizar grote verschillen, maar toch merkbaar beter.
Nu kan ik deze antenne overnemen voor 40 Euro inclusief originele magneetvoet van Diamond.

Nadat ik vanmiddag direct een nieuwe BNC-connector aan de coax had gemonteerd controleer ik altijd met een multimeter of er geen kortsluiting is en dat was tot en met de magneetvoet niet het geval.
Het vreemde is dat wanneer ik de Diamond op de magneetvoet draai en dezelfde test doe of er geen kortsluiting is, stuit ik op een raar voorval.
Doe dus dezelfde test, meet vanaf de bnc-connector tot de straler, meter reageert niet. Vervolgens de antenne zelf gemeten, middenpen ( UHF/PL connector ) naar de straler, meter reageert opnieuw niet.
Nog een testje, meet vanaf de straler naar schroefdraad ( die je op de voet draait )  , meter reageert wel. Middenpen en schroefdraad maken ook geen contact.

Wie weet hoe het zit, is de antenne kapot of hoort dit gewoon, antenne functioneert  gewoon normaal.

Groet, Marc !