Auteur Topic: SainSonic FM416 gebruikersverslag  (gelezen 16996 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Gepost op: 25 april 2017, 21:33:18 »
Laat ik een oude traditie voortzetten en weer eens een gebruikersverslag schrijven. Dit keer van een Sainsonic FM416 dPMR portofoon. Ze worden op dit moment voor hele redelijke prijzen aangeboden op Ebay.


Eerst even zeuren:

Wat ik bij dit spul wel lastig vind, is dat ik in principe het gebruik van niet geheel legale zendapparatuur niet wil aanmoedigen. Er zijn wettelijke eisen m.b.t. PMR-apparatuur (en ook dPMR) enerzijds, er is een levendige handel in zendapparatuur anderzijds. Er wordt op grote schaal en vrij openlijk langdurig gebruik gemaakt van zendapparatuur op PMR-frequenties  en bijvoorbeeld op de oude LPD-kanalen zonder dat er gehandhaafd wordt. En er wordt openlijk zendapparatuur verkocht als “PMR-portofoon” die zwart/wit gezien niet geheel aan de eisen voldoet.

Formeel mag deze portofoon alleen gebruikt worden op zendamateur-frequenties als je gelicenseerd centamateur bent, of op andere frequenties nadat je daarvoor een vergunning aangevraagd hebt. Ik denk dat je de FM416 op dit moment niet zou mogen gebruiken op analoge PMR-frequenties of op de digitale dPMR frequenties. Iets om toch even bij stil te staan. Doe je het toch, beperk dan je zendvermogen, hang er geen antenne aan met 10dBd gain op 150 meter hoog en houd je gesprekken normaal en zakelijk. En allemaal voor eigen risico.


Inleiding:

Analoog PMR is niet meer weg te denken. Het wordt op zeer grote schaal gebruikt; als speelgoed, of babyfoon en soms zelfs als portofoon. Maar ook bedrijfsmatig zijn er vele, vele gebruikers, zoals winkels, bouwmarkten, zwembaden, beveiliging, BHV, rijscholen en ga zo maar door.

Digitale communicatie is met een enorme opmars bezig. In de professionele wereld, bij zendamateurs en nu is er dan ook digitale PMR, dPMR.

Ik ben altijd op jacht naar koopjes en kwam op Ebay een heel leuk geprijsde dPMR portofoon tegen. De Sainsonic FM416. Er is niet veel over te vinden op Internet. Reden om dit verslag te schrijven. Ik heb er twee besteld.


Look en Feel:

De portofoon is verpakt in een eenvoudige kartonnen doos. In de doos zit uiteraard de portofoon. Verder de antenne, accu, acculader met netvoeding, draagbandje, riemclip en een handleiding. Het voelt allemaal degelijk en stevig (haast professioneel) aan.


Technisch:

De belangrijkste specificaties:


Eerste gebruik:

Je kent dat wel; handleiding lees je niet en eerst opladen is onzin. Accu’s erin en de portofoon aan. De eerste keer schrik je even, want er gebeurt niets. Althans de eerste paar seconden niet. Blijkbaar moet de portofoon “opstarten”. Echter na 5 seconden geeft de portofoon een pieptoon en meldt een charmante Chinees zich in het Engels met het kanaalnummer.  Vanaf dat moment werken de portofoons en kan er gecommuniceerd worden.


Programmeren:

Programmeersoftware kan van de Sainsonic site gedownload worden. Mocht je Chinees wat roestig zijn dan kan je overschakelen naar Engelstalig. Je moet even in de software instellen via welke COM-poort je computer en de portofoon communiceren. Daarna kan je de inhoud van de portofoon “lezen” of de portofoon programmeren.

Over het programmeren op zich zou ik een hele verhandeling kunnen schrijven. Voor mij is het allemaal vrij logisch, maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommigen erg lastig is. Analoog is vrij simpel, digitaal is wat lastiger. Elke portofoon kan/moet een eigen “nummer” krijgen. Je moet contacten en groepen aanmaken, zowel voor zenden als ontvangen. De portofoons die met elkaar mogen communiceren moeten in dezelfde groep zitten of je stelt in dat ze uitsluitend met elkaar kunnen communiceren. Dan kun je nog het een en ander doen met “color codes”, je kan de “work mode” instellen, of dat op een bepaald kanaal slechts 2 porto’s met elkaar kunnen communiceren, voice encryptie enzovoort. De software (en de portofoon en dus ook de dPMR technologie) biedt hele leuke mogelijkheden, maar zoals gezegd gaat het te ver om dat nu hier allemaal te bespreken.

In dit verslag gaat het erom of de software werkt en dat is het geval. Mijn portofoons waren probleemloos uit te lezen en te programmeren.

Wel zit er een onhandige bug bij het programmeren van frequenties. Je kan in een keer bijvoorbeeld 430.1250 Mhz. ingeven. De software rondt dat consequent af naar 430.0000. Even je bestand opslaan, daarna herladen en daarna kun je handmatig het deel na de punt veranderen van .0000 en .1250.  En de software op deze laptop weigerde op een gegeven ogenblik Engels als standaardtaal in de portofoon.


Het gebruik in de praktijk:

Goed, porto’s zijn uitgepakt, de accu’s geladen en naar wens geprogrammeerd en ze zijn klaar voor gebruik. Aan de slag!

Meer eerst wil ik een paar dingen opmerken. Dit is slechts een subjectieve gebruikerstest. Ik heb niet de kennis en de middelen om een objectieve test te doen, inclusief meetresultaten. Ik weet door gebruik van andere apparatuur ongeveer wat haalbaar is qua communicatie met echte PMR-portofoons, en met niet geheel legale apparatuur, zoals de bekende Baofeng BF-888 of de Retevis RT22.

Voor dit verslag heb ik de analoge RT22 vergeleken met de digitale FM416. Beiden geprogrammeerd op laag vermogen, op frequenties die ik mag gebruiken als centamateur. Ik weet waar de RT22 het laat afweten qua bereik en de vraag is of er met de FM416 in digitale mode dan nog wel communicatie mogelijk is?

Met de FM416 in  dPMR mode: als je de PTT-knop indrukt, duurt het ongeveer een seconde voordat je kontakt krijgt met je tegenstation (waarschijnlijk vindt er eerst een soort digitale “handshake” plaats tussen de porto’s onderling). Jouw porto geeft een kort pieptoontje dat je het gesprek kan beginnen, het tegenstations krijgt een audiosignaal dat er een gesprek binnenkomt. Tijdens het gesprek is dat signaal elke doorgang hoorbaar, als een soort omgekeerde roger-piep. Ik ben er nog niet over uit of het handig is, maar het kan via de software uitgeschakeld worden.

Wat niet onbelangrijk is, is dat gebruikers van deze portofoons zichzelf moeten aanleren een seconde te wachten met praten nadat de PTT-toets ingedrukt is, anders vallen er voortdurend delen van het gesprek weg. Ik kan me zo voorstellen dat het een struikelblok kan zijn voor minder ervaren gebruikers of kinderen.

Kwaliteit van de digitale spraak is mijns inziens erg goed (vergeleken met bijvoorbeeld C2000). Het klinkt weliswaar digitaal, maar minder blikkerig en krakerig dan C2000. Verstaanbaarheid is gewoon goed. Ik heb de indruk dat overbodig achtergrondlawaai, zoals windgeruis, weggefilterd wordt.

In de analoge mode werkt de portofoon net als elke andere portofoon. PTT-knop indrukken en praten maar. Verstaanbaarheid is ook nu goed, al valt er wel iets bijzonders op: het lijkt wel of er een soort DSP in de portofoon zit. Luisterend naar bijvoorbeeld PI2NOS lijkt het wel alsof de LF audio op de een of andere manier bewerkt wordt. Het gekke is dat het “anders” klinkt maar in bijvoorbeeld een beetje rumoerige omgeving beter verstaanbaar is. Ook nu lijkt het wel alsof overbodig achtergrondlawaai weggefilterd wordt... (althans dat vind ik want ik weet niet goed of dit een feit is, of mijn beleving).

Het bereik van de FM416 is (in dPMR mode) beter, vergeleken met de analoge RT22 portofoon. Daar waar je bij analoge communicatie nog wel een signaal hoort, maar de spraak in feite onverstaanbaar geworden is, kun je met de FM416 nog een werkbare verbinding opzetten. Ik kan onmogelijk in cijfers of in een een percentage aangeven hoeveel beter of groter de reikwijdte van de FM416 is. Ergens las ik eens dat je met digitale communicatie 20% meer bereik hebt dan met analoog en dat is bij deze gebruikerstest wel herkenbaar.


Conclusie:

Na een tijdje met deze portofoons gespeeld te hebben, en dan vergeleken met analoge PMR-portofoons, ben ik toch wel een beetje verknocht geraakt aan deze portofoontjes op zich en de dPMR techniek in het bijzonder.

Zoals al gezegd zijn de huidige 8 analoge PMR kanalen dichtgeslibd en soms volledig overbelast. Je kan met gebruik van CTCSS de overlast wel wat beperken, maar mijn ervaring is dat je toch vaak last hebt van andere gebruikers, of zij van jou.

Met dPMR heb je daar veel minder last van. Ik weet niet precies wat de huidige regelgeving voorschrijft, maar uitgaande van bronnen op het Internet zijn er zestien kanalen beschikbaar voor dPMR op basis van FDMA-techniek. Met een beetje handig gebruik van bijvoorbeeld color codes en working modes zal je niet snel last meer hebben van andere gebruikers. Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van de spraak, de verstaanbaarheid en de reikwijdte van de portofoons.

Het programmeren kan lastig zijn voor onervaren gebruikers. En je moet bij het communiceren rekening houden met een seconde vertraging, voordat je een gesprek kan beginnen. Dat kan voor sommigen gebruikers en bijvoorbeeld kinderen een behoorlijk struikelblok zijn. Ik hoor ook wel eens dat dPMR apparatuur van verschillende merken niet compatibel is met elkaar.

Wat mij betreft is bij de Sainsonic FM416 prijs/prestatieverhouding dik in orde. Maar kopen in China houdt altijd een risico in. Met een beetje pech moet je nog invoerrechten en toeslagen betalen en de kwaliteit van apparatuur is niet altijd even goed. In mijn geval is na een paar dagen gebruik de interne microfoon van een FM416 gestopt met werken. Het ding werkt nog wel met een externe microfoon. Ik ben benieuwd hoe de Chinese leverancier het gaat oplossen. Maar ondanks dat is de FM416 op dit moment een goede budgetoplossing voor digitale communicatie op basis van dPMR.

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2017, 21:59:42 »
Mooi verslag Edwin.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2017, 22:11:57 »
Bedankt voor dit verslag.

Ik las trouwens nog ergens dat het verschil tussen de versie FM416 en FM416S puur cosmetisch is.
Op bijvoorbeeld de .com versie van Amazon kun je op foto's 1,2 en 5 van de twee versies snel achter elkaar bekijken om dit verschil te zien.

Behalve het voordeel van minder storing tussen 2 eigen porto's, kun je met deze porto's ook meer ontvangen dan met een analoge porto ?
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2017, 08:06:18 »
Behalve het voordeel van minder storing tussen 2 eigen porto's, kun je met deze porto's ook meer ontvangen dan met een analoge porto ?

Nee.

Het enige wat in theorie wel zou kunnen, is dat je dPMR communicatie mee zou kunnen luisteren, als je de porto goed weet in te stellen. Ik weet echter niet of dPMR op dit moment al bedrijfsmatig gebruikt wordt in Nederland?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2017, 07:54:25 »
NA er een paar weken mee gespeeld te hebben nog enkele updates.

- Van 1 portofoon was de modulatie niet lekker / zacht / onverstaanbaar. Ik herinnerde mij hier vaker over gelezen te hebben bij Chinees spul. De low-budget remedie is dan vaak het microofongaatje in de behuizing door te prikken. Heb ik gedaan en daarmee was het probleem opgelost.

- De programmeersoftware werkt uiteindelijk wel, maar is op dit moment erg brak en vol met storende bugs.

- Wat heel opvallend is, is dat een persoon die van nature al minder goed verstaanbaar is (bijvoorbeeld door een spraakontwikkelingsstoornis) in dPMR nog minder goed verstaanbaar is. Je zou haast zeggen dat de software daar niet goed mee overweg kan (spraak omzetten in digitaal en daarna weer omzetten in analoog). Uit je luidspreker komt een digitale stem van je tegenpartij en dat lijkt in bovengenoemd geval minder goed verstaanbaar dan bijvoorbeeld bij DMR of Tetra of analoog. Heel bijzonder.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2017, 08:54:20 »
- Wat heel opvallend is, is dat een persoon die van nature al minder goed verstaanbaar is (bijvoorbeeld door een spraakontwikkelingsstoornis) in dPMR nog minder goed verstaanbaar is. Je zou haast zeggen dat de software daar niet goed mee overweg kan (spraak omzetten in digitaal en daarna weer omzetten in analoog).

Benieuwd hoe dat met Limburgs dialect gaat.  ::)

Offline Malamute

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
  • Spectrum Guard International
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2017, 12:59:28 »
Edwin,

Een goed leesbaar en interessant verslag
Dank voor de tijd die je hebt vrijgemaakt om het met ons te delen.
Dit geeft weer een boost om verder te gaan binnen ieders interesse in deze hobby. :)

Roelof

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2017, 13:14:44 »
DPMR word vol op gebruik door bedrijven . ik hoor op DPMR transport bedrijf ook verkeers regelaars in de buurt van Heteren A50  . en onderling verkeer van de sleep dienst van de Firma van Amerongen . en nog wat onbekende bedrijven gehoord dus genoeg te beleven ik luister met de AOR AR-DV1 dat gaat prima

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2017, 13:30:01 »
verkeers regelaars in de buurt van Heteren A50  . en onderling verkeer van de sleep dienst van de Firma van Amerongen . en nog wat onbekende bedrijven gehoord

Kun je hier misschien ook de frequenties van geven ?
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2017, 13:37:07 »
Ja hoor dat kan .
hier de lijst met frequentie`s

DPMR
 
Kanaal 1   - 446.103125
Kanaal 2   - 446.109375
Kanaal 3   - 446.115625
kanaal 4   - 446.121875
kanaal 5   - 446.128175
kanaal 6   - 446.134375
kanaal 7   - 446.140625
kanaal 8   - 446.146875
kanaal 9   - 446.153125
kanaal 10 - 446.159375
kanaal 11 - 446.165625
kanaal 12 - 446.171875
kanaal 13 - 446.178125
kanaal 14 - 446.184375
kanaal 15 - 446.190625
kanaal 16 - 446.169875

nou veel luister plezier

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2017, 13:41:21 »
Dus die bedrijven gebruiken allemaal de standaard dpmr-frequenties ?
Technisch zou het toch mogelijk zijn dit soort digitale portofoons ook op andere frequenties (400-470) uitzenden ?
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2017, 13:51:17 »
dat is niet bij alle DPMR porto`s mogelijk . want dan is het niet meer legaal . als ze standaard DPMR porto`s gebruiken zitten daar ook de vaste DPMR frequenties er in .
op andere frequenties heb ik nog geen DPMR gehoord wel DMR en Nexedge .

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2017, 14:08:23 »
Luisteramateur bedankt.

Edwin: misschien dat jij antwoord hebt op mijn volgende vragen:
- werkt de programmeersoftware op een pc met Windows 10 ?
- ondanks de bugs lukt het uiteindelijk wel te programmeren ?
- heb jij met deze porto al bedrijven gehoord op dPMR ?
- welke antenne aansluiting zit er op de porto ?
Bij voorbaat dank
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline pe2cvf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 162
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #13 Gepost op: 6 mei 2017, 15:02:33 »
DPMR word vol op gebruik door bedrijven . ik hoor op DPMR transport bedrijf ook verkeers regelaars in de buurt van Heteren A50  . en onderling verkeer van de sleep dienst van de Firma van Amerongen . en nog wat onbekende bedrijven gehoord dus genoeg te beleven ik luister met de AOR AR-DV1 dat gaat prima

Ik heb Van Amerongen nog nooit met dpmr gehoord, alleen analoog. Op welke frequentie was dat? Tune ik ook ff in.
Gr Roel

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2017, 15:22:06 »
ik heb ze hier gehoord op 446.171.875 maar ik heb ze nu al weer een maand of 2 niet meer gehoord .
gezien het lage vermogen zullen ze wel in de buurt moeten zitten denk ik