Auteur Topic: Ik zoek een Dualband portofoon  (gelezen 13108 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Vissers

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Ik zoek een Dualband portofoon
« Gepost op: 3 juni 2014, 11:11:14 »
Beste Forum leden,

ik ben op zoek naar een dualband portofoon voor werkzaamheden tijdens middelgrote festivals (6000 tot 30.000 bezoekers). de organisatie heeft zelf open frequentie HYT Portofoons in beheer en huren bij grote festivals Motorola's in met zendvergunning. omdat ik niet telkens achter mijn portofoon aan wil om hem op te halen, wil ik een eigen porto aanschaffen die zowel op de open frequentie van de HYT kan worden gezet en ook omgezet kan worden naar de hoge band als we tijdens de grotere festivals de huur porto's gebruiken. tijdens het zoeken op het internet en op dit forum, kwam ik tot de ontdekking dat ik een echte leek ben in dit wereldje, ik betwijfel zelfs of ik wel de juiste terminologie gebruik en hoop dan ook dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien.

meerdere collega's hebben de Polmar DB-32 aangeschaft, maar deze lijkt mij niet fijn, omdat je dan geen draaiknop hebt voor de kanalen en deze moet wisselen middels up/down knopjes

Eisen:
- dualband
- Draaiknopje voor de kanalen bovenop of overtuig me van een betere optie
- min 15 kanalen

wensen:
- gesproken informatie via speaker/oortje (kanalen nummers, volume, batterijstatus, etc)
- max 150,-

er zullen vast een berg andere opties zijn die ik wel of niet wil, maar na een paar dagen online zoeken naar de verschillende opties en mogelijkheden ben ik redelijk de weg kwijt. mocht je meer info willen of dingen duidelijker willen weten, leg ik het graag uit.

met vriendelijke groet,
Sebastiaan

Offline groesbeker

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2014, 11:46:50 »
Hallo

Aller eerst het feit dat gebruiken van apparatuur buite  de banden niet toegestaan is , een baofeng uv5 bijvoorbeeld kun je prima gebruiken coor het geen wat jij nodig hebt .
Zo ook op de pmr en lpd kanalen en op de door het bedrijf gehuurde frequenties , alleen het toevoege  van een extra portofoon ten opzichte van de vergunning is niet toegestaan , op de vergunning staat namelijk allr info : frequentie,  vermoge  en aantal zenders/portofoons en repeaters voor het evenement .
Als het altijd de zelfde motorola portofoons zijn dir je dan op moet halen is een eigen oortje misschien handiger , hygiënischer en een stuk goedkoper als alleen een apparte porto.

Als je namelijk met je eigen porto aan de slag wilt zul je zelf de frequenties in het geheugen moete  zette  om snel te kunnen wisselen van kanaal .

Btw je moet toch altijd melden bij de centrale post voor informatie over waar je loopt of staat en aandacjt punten ?


Het kan dus wel wat je wilt maar zou me eerdt goed verdiepen in gebruik van zend apparatuur in het algemeen


Btw een baofeng porto met 5watt output kost je 40 euro ofzo iets

Mvg

Offline Vissers

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2014, 12:24:34 »
Beste Groesbeker,

Binnen de organisatie is iemand die weet op welke frequentie onze portofoons werken en kan ze hier op instellen. Ook de mijne zal hij binnen deze (wettelijk) toegestane frequentie zetten. Als er porto's worden gehuurd, worden de eigen porto's bij de zendvergunning aangemeld. Dus ook dat is geen probleem.

Ik werk al jaren met porto's en ben dan ook op de hoogte van de werking. Ik heb alleen tot op heden altijd met de "simpele" porto's gewerkt. De organisatie heeft heel lang eigen porto's gehad en onderhouden, maar wil nu vooral overgaan op huurporto's en langzaam aan gaan er steeds meer onherstelbaar kapot. We zitten nu op het punt dat er maar net aan genoeg porto's zijn voor de kleine evenementen. Hierdoor komt het steeds vaker voor dat er porto's kapot gaan. Mijn probleem ligt dan ook niet bij een hygiënisch oortje maar bij het feit dat ik gewoon een eigen porto wil.

Een 5watt volstaat hierin dus niet

Ik hoop dat ik je het iets duidelijker heb gemaakt.

Offline groesbeker

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2014, 12:41:51 »
Vissers .

Mijn reactie was misschien wat kort door de bocht

Mijn excuses daarvoor , over het wel of niet mogen zal ik me niet druk maken hoor 8) ;D :-X ;D

Zoek eens op 409shop.com

Past zeker binne  je budget en keuze genoeg

Ben benieuwd

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4904
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2014, 13:15:31 »
Een porto die zowel op de op een vergunning bruikbare frequenties als op vergunningsvrije frequenties gebruikt mag worden is er niet. Een PMR446 porto mag namelijk alleen op PMR446 werken en moet daarvoor typegoedgekeurd zijn. En een porto die op andere frequenties kan zenden is niet typegoedgekeurd voor PMR446.

Wat niet wil zeggen dat het niet *kan*, maar het is wel lastig. PMR446 gebruikt namelijk een heel smal kanaal (6.25kHz) en een normale porto al snel het dubbele (12.5kHz). Resultaat: PMR446 gebruikers klinken bij jou heel zacht en jij bent veel te luid (en op de naastliggende kanalen ook te horen).

Ik zou dus gaan voor 2 porto's: eentje voor PMR446 en eentje voor de vergunningsplichtige kanalen. Is neit alleen legaal, maar ok nog eens veel beter qua geluidskwaliteit.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Vissers

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2014, 13:30:28 »
Misschien dat ik u verkeerd begrijp, maar het is niet de bedoeling dat de portofoon tegelijkertijd op vergunningsfrequentie en vergunningsvrije frequentie word gebruikt. Hij zal per event worden ingesteld of we de eigen porto's of de huur porto's gebruiken. Enkele collega's hebben de DB-32, die word ook elk event ingesteld.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1312
  • Schiedam
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2014, 14:44:01 »
Beste Sebastiaan,

De Polmar porto's van je collega's kunnen wel op de PMR frequenties worden ingesteld, maar dat is niet legaal. Om op een PMR frequentie te mogen werken moet de portofoon daar speciaal voor gemaakt zijn en aan een aantal eisen voldoen. Een Polmar, Baofeng of welke andere andere programmeerbare porto dan ook voldoet niet aan die gestelde eisen en mag dus niet worden gebruikt. De eisen zijn oa 0,5 watt max, niet verwijderbare antenne.

Als je iets voor jezelf wilt koop er dan twee, een speciaal voor PMR en een voor de gebruikte huur frequenties. Let even op dat ze dezelfde assecoire connector hebben zodat je het oortje / speakermike uit kunt wisselen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Vissers

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2014, 15:19:58 »
Beste Elmar,

Als de polmars worden aangemeld voor de zendvergunning van de huurportos is het toch legaal?

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1312
  • Schiedam
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2014, 15:25:54 »
Op de huur frequentie waarschijnlijk wel.
Volgens mij staat er iets in de vergunning dat de gebruikte apparatuur een CE keur moet hebben en die bami porto's (de Polmar / Baofeng / Wouxum porto's) hebben dat niet. Maar dit weet ik niet geheel zeker.
Op de vergunning staan trouwens geen aantallen meer vermeld. 'Vroeger' had je voor iedere porto een licentie en moest je ook voor iedere porto betalen. Tegenwoordig is het één bedrag of je nu twee of tweehonderd porto's gebruikt.


Voor de 'vrije' frequenties waar je over spreekt gaan we er hier voor het gemak even vanuit dat je hiermee PMR of LPD frequenties bedoelt. Voor bijde frequentie banden zitten er vrij speciale eisen aan de gebruikte hardware zoals maximaal uitgestraald vermogen en vaste antenne. Hier voldoen deze porto's niet aan.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4904
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2014, 19:19:42 »
Nagekomen info: je mag op commerciele frequenties *geen* zendamateurporto's (lees: Baofeng, Polmar) gebruiken, omdat ze daarvoor geen typegoedkeuring hebben. Andersom mag wel trouwens en ook commerciele porto's kun je gewoon programmeren.

Het schijnt dat er nog al eens op gecontroleerd wordt op evenementen door het AT en de boetes van economische overtredingen zijn niet mals...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Vissers

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2014, 19:52:54 »
Misschien moet ik mijn vraag versimpeleren:

Welke portofoon komt overeen met mijn wensen en kan op de zelfde frequenties als de Polmar DB-32 werken?

Offline [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #11 Gepost op: 3 juni 2014, 20:10:32 »
Op de wat grotere evenementen, denk hierbij aan Pinkpop, Lowlands, Symphonica etc. Is het AT zelfs aanwezig en monitoren ze actief. Als ze je dan zien lopen met zo'n bami ding denk ik dat je de sjaak bent.

Ik heb zelf een Wouxun kg-uvd1p, die voldoet volgens mij aan je eisen. Bevalt er goed moet ik zeggen.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4904
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #12 Gepost op: 4 juni 2014, 06:29:58 »
Vrijwel elke bamiporto voldoet aan je wensen op frequentiegebied (als deze 6.26kHz steps ondersteunt zelf op PMR446 frequenties), maar is illegaal om te gebruiken voor jouw doel.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline groesbeker

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #13 Gepost op: 4 juni 2014, 07:05:31 »
Vissers


Ik ben benieuwd wat je keuze gaat worden,  over de regeltjes is genoeg gemeld  dus de risico's zijn je bekend.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of je er ooit last mee gaat krijgen als je een porto illegaal gebruikt

Dat het AT op evenementen aanwezig is zal best , ze hebben nu al niet genoeg mankracht om zendamateurs fatsoenlijk te kunnen helpen bij alle storingen en illegaal gebruik van amateurrepeaters . Tussen 60duizend man jou vinden is wel mogelijk maar meer toeval.....
Tegen de plc storing van kpn ondernemen ze ook niet veel... ( lees niks)

Gewoon shirtje over je porto en niet roepen op frequentie wat voor een geweldige nieuwe porto dat je gebruikt lijkt me wel verstandig . 8)

Laat je keuze en ervaring hier nog even weten?

Mvg

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1312
  • Schiedam
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2014, 08:26:05 »
@Elsinga

Citaat
Het schijnt dat er nog al eens op gecontroleerd wordt op evenementen door het AT en de boetes van economische overtredingen zijn niet mals...

Even voor het idee wat houd 'niet mals...' in. Heb al wat zitten zoeken maar kan weinig over 'prijsafspraken' vinden voor het gebruik van niet gecertificeerde apparatuur. En houd gecertificeerd in dat het een CE keur moet hebben of is er meer ??

@Pepijn

Citaat
Ik heb zelf een Wouxun kg-uvd1p, die voldoet volgens mij aan je eisen.

Waar bazeer je op dat deze wel gecertificeerd is voor profesioneel gebruik ? Alleen het CE keur ?

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)