Auteur Topic: 23 converter.  (gelezen 4001 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
23 converter.
« Gepost op: 9 januari 2014, 14:54:16 »
Ik ben in het bezit gekomen van een  23cm converter naar  100MHz
Op de print staat  U E K- 3 van microline

voor de duidelijkheid, als ik dit in een normale radio ontvanger inbouw ,kan ik dus naar 23 cm luisteren ?
waar gebruikte men dit voor?, en zit er een voorversterker in dit printje?
alvast bedankt voor de hulp.
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

hamsatman

  • Gast
Re: 23 converter.
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2014, 14:03:01 »
Een converter naar 100MC.. Het lijkt mij vreemd dat er een converter is die 23cm converteert naar een frequentie midden in de omroep band.
Ik denk dat je bedoelt dat deze converter converteert naar 144-146 MHz? Dat zou wat plausibeler zijn...
Ik denk niet dat er een voorversterker in zit..
Op 23cm kan, net zoals op bijvoorbeeld 144-146 MHz, verbindingen gemaakt worden door radiozendamateurs in de modes FM/SSB/CW (en ook ATV, maar daar kun je met deze converter niet zo veel mij denk ik)...
Voor mensen die geen ontvanger hebben voor 23cm, kun je een converter ertussen zetten, zodat je met je bestaande 2m ontvanger de 23cm band kunt ontvangen...
Wil je er iets mee gaan doen?? Zorg dat je de juiste antennes hebt.. Verbindingen op 23cm worden horizontaal gepolariseerd gemaakt..
Zorg dat je een antenne met veel gain (versterking) hebt.. Zorg dat die antenne zo hoog mogelijk, en vrij van obstakels in de buurt is..
Met een paar milli Watt kunnen er verbindingen gemaakt worden op 23cm.. Zelfs over afstanden van 100 km of meer...
Maar zit er een obstakel tussen.... Dan ontvang je niets.. (Het is dus echt alles of niets)...
Verder heb je veel geduld nodig.. Er zijn dagen.. Weken.. Maanden.. Dat je helemaal niets hoort op 23cm....
Een vriend van mij heeft afgelopen voorjaar/zomer vanuit België op 23cm verbinding gemaakt met Tsjechië, met, ik dacht, 100mW...

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 23 converter.
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2014, 15:05:30 »
Ik denk dat je bedoelt dat deze converter converteert naar 144-146 MHz? Dat zou wat plausibeler zijn...

Inderdaad, of 28-30 MHz, afhankelijk van de kristalfrequentie. En voor Denman: GIYF.

PD1EU

  • Gast
Re: 23 converter.
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2014, 15:15:15 »
Een converter naar 100MC.. Het lijkt mij vreemd dat er een converter is die 23cm converteert naar een frequentie midden in de omroep band.

In mijn omgeving worden 70cm downconverters in normale (stereo)tuners toegepast naar de omroepband in breedband WFM.

B3C PLL converter.

Zelfbouw projecten.

Leuk topic, hoewel de kennis me helaas ontbreekt.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 23 converter.
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2014, 15:19:08 »
Leuk topic, hoewel de kennis me helaas ontbreekt.

Geen 3-meterpiraat geweest hè, dan krijg je dat  ;)

PD1EU

  • Gast
Re: 23 converter.
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2014, 15:35:25 »
Geen 3-meterpiraat geweest hè, dan krijg je dat

Helemaal gelijk. Blijkbaar was ik te braaf. :P

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: 23 converter.
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2014, 19:51:25 »
Bedankt heren ,ik was ook even verder wezen zoeken en kwam deze pagina tegen
http://www.qsl.net/pe1rju/23cm%20WFM.htm

dus toch naar ontvangst op de radio

leuk ding erg oud maar toch leuk om te testen.  ;)
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline weddy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: 23 converter.
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2014, 21:43:36 »
Deze converter is een converter voor wideband fm van 1288 tot 1300 mhz daar word gewoon met stereo en rds uitgezonden.
De converter heeft een LO van 1200 mhz + de 100 mhz van de tuner = 1300 mhz
Vandaar dat ze een gewone tuner gebruiken als achterset en niet de 2 meterband  144 mhz.
Dit ontwerp kon je met een ander kristal en andere condensators wel op de 2 meter band uit laten komen als je wilde maar dan had je niks aan het stereo.
Dit ontwerp is redelijk bekend bij amateurs die veel met shf doen.

mvg
Edwin
Div ontvangers van 25mhz  tot 10ghz zowel atv als breedband
Antennes : inverted v voor hf , x5000 voor 2mtr 70cm 23cm , dl6wu yagi 23cm band , dl6wu yagi 13 cm band , log per 800mhz tot 6ghz ,  lnb met 20db hoorn voor 10ghz