Auteur Topic: Basis of handheld?  (gelezen 3885 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Antoni

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Basis of handheld?
« Gepost op: 14 februari 2011, 09:47:57 »
Hallo allemaal,

In het voorstellen topic heb ik me reeds voorgesteld en aangegeven dat ik binnen afzienbare tijd een scanner wil aanschaffen.

Tot voor kort twijfelde ik tussen 2 basis scanners (Uniden Bearcat UBC-800XLT en de UBC-785XLT) in combinatie met een Diamond D-777 antenne buiten op de nok van het dak (vrij zicht in de polder op ca. 7 a 8 meter hoogte). Van een mede forumlid heb ik begrepen dat de 800 de beter keuze zou zijn van deze twee.
Nu ben ik ook aan het twijfelen over een Icom IC-R1500 en de Icom IC-R20, van beide lees enorm goede recenties op het internet.

Waarom nu ineens een handheld ter overweging erbij? Aangezien ik vrij ver bij (militaire) vliegvelden woon, twijfel ik of ik uberhaubt met een basis scanner iets van de verschillende bassis ga ontvangen zodat het misschien beter is een handheld aan te schaffen voor gebruik dichter in de buurt van de verschillende vliegbasis (al zal dat niet heel veel gebeuren) en voor op de camping waar ik veel dichter bij oa. AOCS NM en EHDL zit (respectievelijk 14 en 26 km.). Ik woon overigens midden in een laagvlieg gebied, dus air to air zal niet al te veel problemen opleveren.

Ik weet overigens inmiddels vanuit dit forum dat een externe antenne op een handheld in veel gevallen "problemen" oplevert. Deze zou ik dus met de standaard antenne gebruiken.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een basis scanner (met buiten antenne), maar ga ik iets ontvangen? De hemelsbrede afstand tot verschillende vliegbasis is:

EHWO - 30 km
EHGR - 43 km
EHRD - 31 km

De overige zijn allemaal veel verder.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen/willen helpen, aangezien ik teleurstelling na aanschaf wil voorkomen.


Alvast bedankt.

Groeten,

Antoni

PD1EU

  • Gast
Re: Basis of handheld?
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2011, 10:42:55 »
Een basisscanner en een buitenantenne is een prima combinatie.
Een buitenantenne aangesloten op een portablescanner kan oversturing veroorzaken.
Of je de communicatie van de toren zult horen hangt af van hoe open het gebied is waar je woont.
Later bijvoorbeeld een goedkopere Icom IC-R6 erbij kopen voor als je wat dichter in de buurt bent, kan natuurlijk ook.

-Ed

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Basis of handheld?
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2011, 17:43:50 »
Citaat van: "Antoni"
Hallo allemaal,

Waarom nu ineens een handheld ter overweging erbij? Aangezien ik vrij ver bij (militaire) vliegvelden woon, twijfel ik of ik uberhaubt met een basis scanner iets van de verschillende bassis ga ontvangen zodat het misschien beter is een handheld aan te schaffen voor gebruik dichter in de buurt van de verschillende vliegbasis (al zal dat niet heel veel gebeuren) en voor op de camping waar ik veel dichter bij oa. AOCS NM en EHDL zit (respectievelijk 14 en 26 km.). Ik woon overigens midden in een laagvlieg gebied, dus air to air zal niet al te veel problemen opleveren.

Het voordeel van vliegtuigen is de hoogte, afhankelijk van de hoogte kun je ze op ( grote) afstand prima ontvangen. De scanner en de antenne die je in gedachte hebt zijn goed, je lokatie zo te lezen ook. Zelf zit ik in Duiven en heb een prima ontvangst van de Nederlandse en buitenlandse luchtmachten, de toren van Volkel hoor ik meestal ook. Om je een idee te geven van mijn ontvangst kun je mijn scannerstream gebruiken, op dit moment is er een oefening gaande dus er is activiteit.

http://www.ronvlijm.nl/scanners/streams/live2.html
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline Antoni

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Basis of handheld?
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2011, 22:55:41 »
Heren,

Bedankt voor de reacties.

@Woody, Duiven - Volkel is ca. 40 kilometer hemelsbreed dus qua afstand gelijkwaardig met mijn situatie, enorm bedankt voor deze voor mij zeer nuttige informatie.
Helaas heb ik weinig van de oefening meegekregen aangezien ik vanavond avonddienst had en daar geen beschikking over een pc met geluidskaart heb. Maar ik ga zeker je stream beluisteren.

Het zal dus een basis scanner worden en inderdaad later een handheld. Vraag blijft nu alleen welke het moet gaan worden de UBC-800XLT of de IC-R1500, er zit een behoorlijk prijsverschil in maar ik wil gewoon gelijk de beste optie. ZIjn er nog andere kwalitatief goede alternatieven?

Groeten,

Antoni

PD1EU

  • Gast
Re: Basis of handheld?
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2011, 01:52:11 »
Onderschat het gebruiksgemak van de UBC785XLT niet t.o.v. de lastige UBC800XLT.
Overigens staan de gevoeligheden van de banden bij beide niet gespecificeerd (erg vreemd omdat Uniden daar toch vrij open in was).

-Ed

Offline Antoni

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Basis of handheld?
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2011, 23:10:13 »
Citaat van: "PD1EU"
Onderschat het gebruiksgemak van de UBC785XLT niet t.o.v. de lastige UBC800XLT.
Overigens staan de gevoeligheden van de banden bij beide niet gespecificeerd (erg vreemd omdat Uniden daar toch vrij open in was).

-Ed

Dat was/is voor mij ook een reden om de 785 erbij te laten staan, aangezien ik beginner ben lijkt mij deze ook makkelijker. Maar de mogelijkheden van de 800 spreken mij ook wel erg aan. En de Icom IC-R1500 natuurlijk, buiten het losse display volgens mijn bescheiden mening een toppertje.

Ik ga denk ik eerdaags maar even bij Jacobs langs om de mogelijkheden te bekijken.

Groeten,

Antoni

Offline Antoni

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Basis of handheld?
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2011, 16:48:01 »
Na veel wikken en wegen heb ik vandaag dan eindelijk mijn scanner gekocht.

Het is de Icom IC-R20 met de CS-R20 software geworden (later volgt een basis station).

Heeft iemand toevallig een .icf file? Dat zou het programeren voor mij een stuk eenvoudiger maken  :wink:

Alvast bedankt.

Groeten,

Antoni

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Basis of handheld?
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2011, 16:59:23 »
Gefeliciteerd,

Ik heb er toevallig sinds gisteren ook weer één!

Of dit de beste keuze is voor een militaire luchtvaartontvanger durf ik te betwijfelen, zie o.a. deze test van Monitoring times:
http://www.monitoringtimes.com/html/mtscan1104.pdf

Juist in dit gedeelte van het ontvangstbereik gaat de gevoeligheid naar beneden, zie aparte curve.

In de rubriek Milsatcom is dit onderwerp gisteren ook ter sprake gekomen.

Verder een prachtige scanner.

Met vriendelijke groet,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne