Auteur Topic: 2 scanners tegelijk opnemen  (gelezen 6303 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
2 scanners tegelijk opnemen
« Gepost op: 23 mei 2008, 17:05:14 »
Ik heb mijn beide scanners een Bearcat 780 en een 785 aangesloten op mijn PC, dit via COM 1 / Mike In en via COM 2 / Line In. Nu kan ik óf de 1 opnemen óf de ander, dit omdat in de audio mixer de Mike In geselecteerd is óf de Line In. Heeft iemand een foefje om beide te kunnen opnemen? Bvd.
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2008, 17:15:31 »
Citaat van: "Henri le Beau"
Ik heb mijn beide scanners een Bearcat 780 en een 785 aangesloten op mijn PC, dit via COM 1 / Mike In en via COM 2 / Line In. Nu kan ik óf de 1 opnemen óf de ander, dit omdat in de audio mixer de Mike In geselecteerd is óf de Line In. Heeft iemand een foefje om beide te kunnen opnemen? Bvd.

Stereoplug nemen en de ene ontvanger op het linkerkanaal en de andere op het rechterkanaal?

Offline BerendBotje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
    • https://www.qrz.com/db/PC4K
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2008, 17:17:00 »
Twee geluidskaarten plaatsen en twee sessies van opname progje laten draaien.
IC7300 - FT818ND - MD380 - 3500XLT

Online Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2008, 08:42:45 »
Citaat van: "BerendBotje"
Twee geluidskaarten plaatsen en twee sessies van opname progje laten draaien.

Ik denk dat dit nog wel de makkelijkste oplossing is. Ik gebruik Proscan dus dat 2 sessies draaien doe ik al, 1 voor de 780 en 1 voor de 785. Bedankt voor de tip.
Luisterspulletjes :)

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2008, 06:10:19 »
Citaat van: "Henri le Beau"
Ik heb mijn beide scanners een Bearcat 780 en een 785 aangesloten op mijn PC, dit via COM 1 / Mike In en via COM 2 / Line In. Nu kan ik óf de 1 opnemen óf de ander, dit omdat in de audio mixer de Mike In geselecteerd is óf de Line In. Heeft iemand een foefje om beide te kunnen opnemen? Bvd.

Hr. le Beau er is door u een denkfout gemaakt.
De audio mixer bevind zich in de "Weergaveregeling".
1)Hierin kunnen meerdere bronnen gekozen worden die via de luidsprekers (line-out)
tegelijkertijd hoorbaar zijn.
2)In "Opnameregeling" kan maar één enkele bron gekozen.
3)Nu ik dit "beschrijf" onderken ik een mogelijkheid........
4)Kies in "Weergaveregeling" de ingangen waar de audio van de scanners is op aangesloten.
5)Beide scanners moeten nu hoorbaar zijn over de luidsprekers........toch?
6)Nu de luidsprekers (line-out)/geluidskaart doorverbinden met de line-in
  van de geluidskaart.
7)In "Opnameregeling" line-in selecteren.
8) Opname starten.

Succes!!!
j.d.

Online Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2008, 10:14:25 »
Citaat van: "j.d."
Citaat van: "Henri le Beau"
Ik heb mijn beide scanners een Bearcat 780 en een 785 aangesloten op mijn PC, dit via COM 1 / Mike In en via COM 2 / Line In. Nu kan ik óf de 1 opnemen óf de ander, dit omdat in de audio mixer de Mike In geselecteerd is óf de Line In. Heeft iemand een foefje om beide te kunnen opnemen? Bvd.

Hr. le Beau er is door u een denkfout gemaakt.
De audio mixer bevind zich in de "Weergaveregeling".
1)Hierin kunnen meerdere bronnen gekozen worden die via de luidsprekers (line-out)
tegelijkertijd hoorbaar zijn.
2)In "Opnameregeling" kan maar één enkele bron gekozen.
3)Nu ik dit "beschrijf" onderken ik een mogelijkheid........
4)Kies in "Weergaveregeling" de ingangen waar de audio van de scanners is op aangesloten.
5)Beide scanners moeten nu hoorbaar zijn over de luidsprekers........toch?
6)Nu de luidsprekers (line-out)/geluidskaart doorverbinden met de line-in
  van de geluidskaart.
7)In "Opnameregeling" line-in selecteren.
8) Opname starten.

Succes!!!
j.d.

Wacht ff ik volg je niet helemaal. De scanners zitten op mike in en line in, ik begrijp het principe wat jij aangeeft maar ik kom dan toch een line in te kort?

Wat ik ook nog zou kunnen doen is een T-stuk 3,5 jack kopen waar ik beide scanners kan aansluiten op de line in of mike in. Ik hoor dan alleen niet welke audio van welke scanner is.
Luisterspulletjes :)

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2008, 16:29:50 »
Ben ook iewat onvolledig geweest Henri,

Had moeten vermelden dat ik de beschikking heb over diverse bronnen in "Volumeregeling" en dat zijn: Wave-SW.synteziser-Cd.speler-TV Tuner audio-Microfoon-Lijningang-Front Line In Aux.
Lijningang zijn twee kanalen ( achterzijde computer).....Front Line In bestaat uit een stereo jack 3,5 mm en twee Tulip line in's....opgeteld kan ik dus 6 scanners aansluiten.
De koptelefoon aansluiting aan de voorkant verbind ik door met de microfoon ingang aan de voorkant en selecteer in "Opnameregeling" de microfoon ingang. Kan dus nu gaan opnemen....
moet het toch eens proberen.
De luidsprekers van mijn beeldscherm zijn aangesloten op de line-out aan de achterzijde van de computer.
Is er alleen een mic/line-in, gecombineerd op één ingang, dan gaat het verhaal niet op.

Dan zie ik ook nog "Stero Mix" in opname regeling maar wat ik hiermee kan weet ik nog niet.

Moet het ook allemaal nog uitproberen.....

Gr.: jan

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2008, 20:16:35 »
In mijn voorgaande bericht schreef ik dat het niet opgaat wanneer je een gecombineerde mic / lin-in op je computer hebt zitten....maaaaar zo als Rene al schreef.......

Stereoplug nemen en de ene ontvanger op het linkerkanaal en de andere op het rechterkanaal?

Dat is het voordeel van stereo......twee kanalen...twee scanners!!!

Wat gedacht van een simpel mengtafeltje met kanaal signaal indicatie????.....
Vaak in de aanbieding bij Correct te Rotterdam.....heb er geen connecties mee of kijk eens bij
Conrad.

Gr.: jan

Online Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2008, 20:52:33 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Henri le Beau"
Ik heb mijn beide scanners een Bearcat 780 en een 785 aangesloten op mijn PC, dit via COM 1 / Mike In en via COM 2 / Line In. Nu kan ik óf de 1 opnemen óf de ander, dit omdat in de audio mixer de Mike In geselecteerd is óf de Line In. Heeft iemand een foefje om beide te kunnen opnemen? Bvd.

Stereoplug nemen en de ene ontvanger op het linkerkanaal en de andere op het rechterkanaal?

Ha René, ja dit is inderdaad de truuk. Dank voor de hulp.

Probleem is nu dat m'n Bearcat 780 veel zachtere audio afgeeft dan m'n Bearcat 785. De 785 geeft daarnaast nog "klappen" zegmaar, voor bij begin en einde van spraak geeft ie een tik waardoor de Line In overstuurd raakt. Heb nu dus eigenlijk een soort limiter nodig om de pieken van de 785 te dempen.
Luisterspulletjes :)

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2008, 16:58:45 »
Citaat
Probleem is nu dat m'n Bearcat 780 veel zachtere audio afgeeft dan m'n Bearcat 785. De 785 geeft daarnaast nog "klappen" zegmaar, voor bij begin en einde van spraak geeft ie een tik waardoor de Line In overstuurd raakt. Heb nu dus eigenlijk een soort limiter nodig om de pieken van de 785 te dempen.

Okidoki Henri.......maar line-in is een stereo ingang......een beetje schuiven met de balans button moet het mogelijk zijn om oversturing te voorkomen.

Gr.; j.d.

Online Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #10 Gepost op: 7 juni 2008, 17:20:42 »
Citaat van: "j.d."
Citaat
Probleem is nu dat m'n Bearcat 780 veel zachtere audio afgeeft dan m'n Bearcat 785. De 785 geeft daarnaast nog "klappen" zegmaar, voor bij begin en einde van spraak geeft ie een tik waardoor de Line In overstuurd raakt. Heb nu dus eigenlijk een soort limiter nodig om de pieken van de 785 te dempen.

Okidoki Henri.......maar line-in is een stereo ingang......een beetje schuiven met de balans button moet het mogelijk zijn om oversturing te voorkomen.

Gr.; j.d.

Het is jammer genoeg niet alllen het pure volume. De 785 geeft behoorlijke klappen bij begin of einde van de spraak. Zo hard zelfs dat het het opnemen voor korte tijd doet stoppen, vermoedelijk omdat de geluidskaart over zijn nek gaat :-( Ik zou het denk kunnen oplossen door de afzonderlijke links en rechts van de Line In te beinvloeden maar ik weet niet of dat kan. Zou ik een soort van mengpaneel software nodig hebben denk.
Luisterspulletjes :)

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #11 Gepost op: 7 juni 2008, 19:53:35 »
Welnu Henri.....
Je moet jezelf even inlezen op het later vermelde adres.
Ben niet echt een computer wizard of nerd maar heb wel onderkend
dat voor ons scanner-HF-VHF-Satelitte-decoders een belangrijk gegeven is
om de werking van de geluidskaart te moeten kennen.

Het hierna vermelde adres zal niet direkt een antwoord geven op je vraag
maar na het lezen van het onderwerp ben je misschien wat wijzer geworden.

http://www.delfic3.nl/forum/showthread.php?t=891

gr.: j.d.

Online Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2008, 15:30:37 »
Citaat van: "Henri le Beau"
Ik heb mijn beide scanners een Bearcat 780 en een 785 aangesloten op mijn PC, dit via COM 1 / Mike In en via COM 2 / Line In. Nu kan ik óf de 1 opnemen óf de ander, dit omdat in de audio mixer de Mike In geselecteerd is óf de Line In. Heeft iemand een foefje om beide te kunnen opnemen? Bvd.

Hallo allen, ik ben er met hulp van div. vrienden uitgekomen. Het werkt nu als een tierelier en achteraf was het een "piece of cake". Voor eventuele belangstellenden de dingen op een rijtje die ik moest aanschaffen cq. doen om het aan de praat te krijgen.

1) een kabel aanschaffen met aan de ene kant een stereo 3,5 mm jack voor in de Line In van de PC en aan de andere kant 2 x tulp male.
2) aan die 2 x tulp male 2 x mono tulp female met 3,5 mm jack male aan de andere kant voor in de Ext. Speaker uitgangen van de scanners.
3) in de PC het goede opname volume van de Line In opzoeken (bijv. door een goede ATIS op te zetten omdat die constant uitzendt).
4) in de PC het goede afspeel volume van de Line In opzoeken (anders hoor je niks).
5) je opname software (bijv. Rec-All) stereo laten opnemen.

Waar ik "nat" op ging was dat ik de Tape Out's van de scanners gebruikte i.p.v. Ext. Speaker's. Hartelijk dank Zoeker  :)
Luisterspulletjes :)

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: 2 scanners tegelijk opnemen
« Reactie #13 Gepost op: 11 juni 2008, 16:49:06 »
Bedankt Henri voor de uitleg en verklaringen.
Mooi werk van Zoeker.

Gr.; jan