Auteur Topic: Betere ontvangst omstandigheden creëren  (gelezen 6557 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Gepost op: 3 mei 2019, 17:07:54 »
Hallo allen,

Afgelopen weken een aantal topics voorbij zien komen binnen dit deel van het forum over antennes op/aan het dak.

Erg interessant om te zien/lezen allemaal!

Ik zelf heb op het moment een 3-tal antennes op de dakkapel staan gemonteerd aan een mast met tegelvoet.
Waren in het verleden 2 masten, 1 van de masten (met een Diamond X30) is helaas tijdens een storm van het dak gewaaid en door het dakraam naast de dakkapel geklapt (zowel antenne als het raam stuk helaas..).

Momenteel dus nog 1 mast staan met daarin Sirio SD-1300N (scanner), Diapason MCX (ADSB) en FlightAware 1090MHz ADS-B N-Type Antenna 26" - 5.5dBi (ADSB).

De 2 ADSB antennes zijn aangesloten via een N-type connector op een goede kabel van Jetvision en zitten middels een verloopkabel (SMA/MCX & SMA/SMA) onder het kiepraam aan een RTL-stick.

De discone antenne, ook met N conn., zit middels een König RG58 (50Ω) gemonteerd aan een platte raamdoorvoer (F conn.) -> RG58 richting de UBC9000XLT.
Sinds dat de 2 ADSB antennes erbij zijn gekomen, naar mijn idee ook minder ontvangst (wie kan mijn vermoeden bevestigen?).

Nou denk ik dat er vooral op de laatste situatie schets aardig wat winst te halen valt qua ontvangst. Een betere kabel (Aircell 7/Ecoflex 15/Aircom) en mogelijk een andere oplossing om het naar binnen te loodsen (i.p.v. de platte raamdoorvoer).


Graag jullie advies. Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit doen :-).

Ik zal binnenkort een aantal foto's proberen te plaatsen om een duidelijker beeld te geven van de situatie.
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Online Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1803
    • aw foto
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2019, 17:26:10 »
Hallo allen,

Afgelopen weken een aantal topics voorbij zien komen binnen dit deel van het forum over antennes op/aan het dak.

Erg interessant om te zien/lezen allemaal!

Ik zelf heb op het moment een 3-tal antennes op de dakkapel staan gemonteerd aan een mast met tegelvoet.
Waren in het verleden 2 masten, 1 van de masten (met een Diamond X30) is helaas tijdens een storm van het dak gewaaid en door het dakraam naast de dakkapel geklapt (zowel antenne als het raam stuk helaas..).

Momenteel dus nog 1 mast staan met daarin Sirio SD-1300N (scanner), Diapason MCX (ADSB) en FlightAware 1090MHz ADS-B N-Type Antenna 26" - 5.5dBi (ADSB).

De 2 ADSB antennes zijn aangesloten via een N-type connector op een goede kabel van Jetvision en zitten middels een verloopkabel (SMA/MCX & SMA/SMA) onder het kiepraam aan een RTL-stick.

De discone antenne, ook met N conn., zit middels een König RG58 (50Ω) gemonteerd aan een platte raamdoorvoer (F conn.) -> RG58 richting de UBC9000XLT.
Sinds dat de 2 ADSB antennes erbij zijn gekomen, naar mijn idee ook minder ontvangst (wie kan mijn vermoeden bevestigen?).

Nou denk ik dat er vooral op de laatste situatie schets aardig wat winst te halen valt qua ontvangst. Een betere kabel (Aircell 7/Ecoflex 15/Aircom) en mogelijk een andere oplossing om het naar binnen te loodsen (i.p.v. de platte raamdoorvoer).


Graag jullie advies. Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit doen :-).

Ik zal binnenkort een aantal foto's proberen te plaatsen om een duidelijker beeld te geven van de situatie.

Ik zal om te beginnen de RG58 kabel vervangen voor Aircell 7.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline MissionControl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2019, 17:31:47 »
Hallo allen,

Afgelopen weken een aantal topics voorbij zien komen binnen dit deel van het forum over antennes op/aan het dak.

Erg interessant om te zien/lezen allemaal!

Ik zelf heb op het moment een 3-tal antennes op de dakkapel staan gemonteerd aan een mast met tegelvoet.
Waren in het verleden 2 masten, 1 van de masten (met een Diamond X30) is helaas tijdens een storm van het dak gewaaid en door het dakraam naast de dakkapel geklapt (zowel antenne als het raam stuk helaas..).

Momenteel dus nog 1 mast staan met daarin Sirio SD-1300N (scanner), Diapason MCX (ADSB) en FlightAware 1090MHz ADS-B N-Type Antenna 26" - 5.5dBi (ADSB).

De 2 ADSB antennes zijn aangesloten via een N-type connector op een goede kabel van Jetvision en zitten middels een verloopkabel (SMA/MCX & SMA/SMA) onder het kiepraam aan een RTL-stick.

De discone antenne, ook met N conn., zit middels een König RG58 (50Ω) gemonteerd aan een platte raamdoorvoer (F conn.) -> RG58 richting de UBC9000XLT.
Sinds dat de 2 ADSB antennes erbij zijn gekomen, naar mijn idee ook minder ontvangst (wie kan mijn vermoeden bevestigen?).

Nou denk ik dat er vooral op de laatste situatie schets aardig wat winst te halen valt qua ontvangst. Een betere kabel (Aircell 7/Ecoflex 15/Aircom) en mogelijk een andere oplossing om het naar binnen te loodsen (i.p.v. de platte raamdoorvoer).


Graag jullie advies. Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit doen :-).

Ik zal binnenkort een aantal foto's proberen te plaatsen om een duidelijker beeld te geven van de situatie.

Klinkt als een mooie opstelling :-)
Foto's kunnen handig via Imgur.com

succes!

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2019, 19:13:19 »
2 foto's van de huidige opstelling.



Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2019, 19:18:03 »
..

Ik zal om te beginnen de RG58 kabel vervangen voor Aircell 7.

Dank! Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Ben alleen niet helemaal 'into' connectoren ect. Moet dus ook een F connector op kunnen voor de platte raamdoorvoer.

..

Klinkt als een mooie opstelling :-)
Foto's kunnen handig via Imgur.com

succes!

Gelijk maar gebruik gemaakt van je tip, zoals je kunt zien. Dank!
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2019, 08:14:25 »
Een simpele aanpassing kan zijn de discone iets naar boven zetten, je hebt ruimte zat in de montage zitten. Daarmee kom je waarschijnlijk net iets verder over de nok van je dak uit.
Zoals al eerder gezegd, vervangen je kabels door fatsoenlijke kwaliteit (aircell 7 of beter).
En als laatste zou ik kijken of ik van die platte coax af kan. Hier ben ik gewoon met de coax onder de pannen gegaan (dat kan waarschijnlijk heel makkelijk op het punt waar je pannendak aansluit op de dakkapel). Daar heb ik gaten door het dak geboord, slagvaste elektra pijp erin gelijmd die een centimeter boven het dakbeschot uit steekt voor eventueel water dat per ongeluk onder je pannen terecht komt. Door die pijpjes komen de coax kabels naar binnen. Doordat het onder de pannen zit ben ik niet bang voor lekkages en kan de coaxkabel zonder onderbrekingen naar mijn radio's.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2019, 18:04:58 »
Is het een optie om de disconeantenne te verplaatsen naar de schoorsteen die op de foto staat? Ik heb weleens een constructie gezien met een soort van metalen banden die om de schoorsteen gaan waar dan weer antennebeugels aangekoppeld kunnen worden.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2019, 09:10:26 »
Dat zijn inderdaad standaard schoorsteen beugels. Aan de foto's te zien heb je alleen niet voldoende schoorsteen om de 2 beugels boven elkaar te plaatsen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2019, 12:40:09 »
Een simpele aanpassing kan zijn de discone iets naar boven zetten, je hebt ruimte zat in de montage zitten. Daarmee kom je waarschijnlijk net iets verder over de nok van je dak uit.
Zoals al eerder gezegd, vervangen je kabels door fatsoenlijke kwaliteit (aircell 7 of beter).
En als laatste zou ik kijken of ik van die platte coax af kan. Hier ben ik gewoon met de coax onder de pannen gegaan (dat kan waarschijnlijk heel makkelijk op het punt waar je pannendak aansluit op de dakkapel). Daar heb ik gaten door het dak geboord, slagvaste elektra pijp erin gelijmd die een centimeter boven het dakbeschot uit steekt voor eventueel water dat per ongeluk onder je pannen terecht komt. Door die pijpjes komen de coax kabels naar binnen. Doordat het onder de pannen zit ben ik niet bang voor lekkages en kan de coaxkabel zonder onderbrekingen naar mijn radio's.

Elmar

Dank voor je advies Elmar!

Ik ga kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen met de slagvaste elektra pijp.

Is het een optie om de disconeantenne te verplaatsen naar de schoorsteen die op de foto staat? Ik heb weleens een constructie gezien met een soort van metalen banden die om de schoorsteen gaan waar dan weer antennebeugels aangekoppeld kunnen worden.

Zoals Elmar al aangaf inderdaad helaas niet voldoende ruimte om 2 beugels boven elkaar te plaatsen.
Denk dat de huidig opstelling op de dakkapel ook prima voldoet.
Ik moet alleen nieuwe kabels en kijken of het lukt om deze d.m.v. zo'n slagvaste pijp naar binnen krijg.
 :)
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2019, 13:02:33 »
Hoeft niet perse slagvaste elektra pijp te zijn, de gewone gele werkt ook. Maar ik heb het niet zo op die gele pijp buiten, die wordt op den duur broos. Voor die paar centen extra ga ik liever niet een keer extra het dak op.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2019, 13:07:35 »
Helemaal mee eens Elmar!
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2019, 14:24:57 »
Stukje koperenpijp ,dan met kit bitume afkitten, komende 100jaar geen omkijken meer naar....lol  ;D ;D

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2019, 14:58:28 »
Stukje koperenpijp ,dan met kit bitume afkitten, komende 100jaar geen omkijken meer naar....lol  ;D ;D

Ben bang dat met de bouwkwaliteit van de huidige nieuwbouw woningen na 100 jaar dan alleen je antenne nog staat, de rest van het huis is dan waarschijnlijk al volledig vergaan.
Mijn dak bestaat onder de pannen uit iets van 2mm triplex dan 10 to 15cm piepschuim en dan binnen nog een laagje hardboard. Geeft trouwens een heerlijke puinhoop met een speedboor door piepschuim  ;D

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #13 Gepost op: 8 april 2020, 20:14:45 »
UPDATE 08-04-2020

Vandaag een Diamond D777 (ik luister voornamelijk luchtvaart) in ontvangst mogen nemen.

De D777 vervangt de discone (Sirio SD-1300N).

Daarnaast nog blijft de FlightAware 1090MHz ADS-B N-Type Antenna 26" - 5.5dBi in de mast voor 1090 - ADSB.


Oude situatie


Nieuwe situatie




De D777 komt op deze manier net boven de nok uit.

Hij is d.m.v. een Aircell 7 coax kabel verbonden met de scanner (incl filter: AOR ABF-128).


Ik ben benieuwd wat ik de komende dagen meer ga horen.


In ieder geval ontvang (2/5, in de ruis) ik nu FMO ATIS, hemelsbreed ong 55 km..
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline PE0SAT

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
    • PE0SAT
Re: Betere ontvangst omstandigheden creëren
« Reactie #14 Gepost op: 8 april 2020, 20:56:48 »
Succes met de nieuwe antenne, ik zou ook eens proberen of het zonder filter gaat, een doorlaat demping van 4 db is nog al wat.
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2
Website: PE0SAT