Auteur Topic: Plaatsen richtantenne zinvol?  (gelezen 2497 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Peter Almere

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 47
Plaatsen richtantenne zinvol?
« Gepost op: 29 april 2019, 18:02:46 »
Ik ontvang vanaf mijn lokatie Almere-Filmwijk niet tot zeer slecht ''de toren'' van Schiphol vanaf antennepark Oude Haagseweg, hemelsbreed in een rechte lijn is dit zo'n 30 km echter doorkruis ik de ''Philips-toren'' en grotendeels de hoogbouw van de Zuid-as, mijn ontvangstantenne is nu een X-50 op zo'n 12 meter hoogte, uiteraard is het proefondervindelijk maar zal het plaatsen van een richtantenne verbetering gaan brengen?

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Plaatsen richtantenne zinvol?
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2019, 16:45:47 »
IK denk niet dat het veel verschil zal maken. De toren zou wel eens een probleem kunnen blijven.

Hoor je de vliegtuigen zelf wel ?


Wat wel verschil kan maken is een antenne te gebruiken voor de frequentie waar je naar luistert. Nu gebruik je de X50 voor de 144/145 en 430/440 Mhz en de luchtvaart zit op de 120-138 (?) als ik me niet vergis ook nog in AM modulatie. Mij lijkt het beter om dan een antenne te plaatsen die gepiekt is voor deze band, een luchtvaart antenne. Lokale gesprekken zal de X50 wel oppikken maar de rest betwijfel ik.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1227
Re: Plaatsen richtantenne zinvol?
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2019, 19:13:47 »
De x50 word hier door diverse mensen gebruikt,en zeer goed bevonden.
Vraag Henri le Beau maar eens....
M.vr.gr John
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Peter Almere

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 47
Re: Plaatsen richtantenne zinvol?
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2019, 10:04:52 »
Uiteraard ontvang ik de vliegtuigen wel en de X-50 werkt goed voor air-ontvangst, echter ben ik benieuwd of er mede-luisteraars zijn welke een richtantenne gebruiken voor deze?

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Plaatsen richtantenne zinvol?
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2019, 11:29:38 »
Ik denk dat de afmetingen vd antenne een probleem zal zijn, deze zijn niet al te klein dus lastig te plaatsen .
En daarom weinig mensen die hem hebben staan, misschien mensen die een log per hebben.

De VULP 9118 D - Log Periodic Antenna is te gebruiken voor de luchtvaart ,alleen de afmeting is 1.65m bijna in het vierkant.
Maar misschien is het nog wel kleiner te verkrijgen?  dit is zoek werk op het net.

Offline Peter Almere

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 47
Re: Plaatsen richtantenne zinvol?
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2019, 18:04:06 »
Ik ben zelf voornemens om de Sirio WY 108-3N aan te schaffen, ben benieuwd of iemand deze in gebruik heeft?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21651
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Plaatsen richtantenne zinvol?
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2019, 18:52:00 »
Gain: 4.85 dBd - 7 dBi

Ik denk dat je er niet al te veel van moet gaan verwachten. Het zal misschien net voldoende kunnen zijn om het grondstation op Schiphol wat beter te ontvangen maar die zekerheid heb je helaas niet. 125 euro voor zo'n antenne is dan wel een risico. Vergeet niet dat je vliegverkeer wat zich bevindt buiten het stralingsdiagram, zwakker door kan komen. Of je zal de richtantenne moeten koppelen met een rondstraler. Maar ja of dat het allemaal waard is om alleen Schiphol te ontvangen?

Wat ik al zei, buiten het stralingsdiagram van de antenne zal je snel minder gaan horen en dat is denk ik dnanook de reden dat veel luchtvaart luisteraars geen richtantenne gebruiken.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Plaatsen richtantenne zinvol?
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2019, 21:57:46 »
Nou je, het blijft een beetje gokken met een richtantenne. Uit mijn eigen hobbyverleden weet ik dat een richtantenne wel degelijk het verschil kan uitmaken tussen een signaal niet ontvangen, en redelijk tot goed ontvangen. Maar.... dat lukt ook weer niet altijd.

Richtantennes voor de luchtvaart zie je niet veel of zijn erg duur. Mocht je nog een oude 3 of 5 elements FM-radioantenne tegen komen (kringloopwinkel) dan kan dat een idee zijn. Als je ze nog kan vinden zijn ze meestal niet duur. Wel groot.

Ander idee is om zelf een HB9CV voor de luchtvaartband te bouwen. Beschrijvingen genoeg op internet. Kost je een paar tientjes aan aluminium, maar de prijs is nog net leuk genoeg om het experiment aan te gaan.