Auteur Topic: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen  (gelezen 5433 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Boudewijn

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 74
    • de Kristal Scanner
kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Gepost op: 18 februari 2017, 08:16:00 »
Ik heb een buiten antenne die ik voor de scanner gebruik met een witte kunsstof of fiberglasachtige buitenkant. Hier lijken minuscule beschadigingetjes in te zitten hier kleine kraakjes, scheurtjes. Is hier wat aan te doen? Ik denk zelf dat het door de weersinvloeden komt. Iemand een tip?
UNIDEN SDS 200E, UBC 125XLT, Icom 9100, Icom 7300, Icom IC-R8500, ELAD FDM-DUO-r, Wellbrook ALA 1530, mini Whip, ICOM AH-7000, SSB LNA-5000, Diamond BC 100-S, ADS-B Radarcape, Fleetmon

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2017, 15:44:40 »
Een Maas toevallig? Ik heb precies het zelfde gehad hier. Ik had dat niet in de gaten want die stond op 18 meter voet maar ineens lag de helft onder na een tamelijke storm. Sindsdien schuif ik Maas aan de kant...

Volgens mij is dat ook door het weer. Iets wat kapot gemaakt is door UV, lijkt me niet echt te fixen. En als wel, zal het waarschijnlijk duurder zijn als een nieuwe.
QRO, einde probleem!

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2017, 15:53:54 »
Ja met blote handen een oude glasfiber antenne vastpakken is niet fijn  soort van glassplinterjes voelt nogal irritant.

Je kan de antenne wel in de blanke lak spuiten.
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline Boudewijn

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 74
    • de Kristal Scanner
Re: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2017, 13:22:01 »
Hallo Data en Rexodus,
Bedankt voor jullie reaties!

Nee het is geen Maas maar een Televes 6540 voor 420-470 MHz.
Antenne is niet meer te koop en gebruik hem samen met een koppelfilter met een dipool.
Ik wil de antenne graag behouden en heb de aluminium voet waar de verf van los kwam weer opgeknapt met primer en spuitverf.
Ziet er weer uit als nieuw. Nu nog het witte gedeelte schoonmaken en behandelen.
Ik voel geen glassplintertjes dus denk dat het toch geen fiber is en het zijn maar enkele 'kraakjes'.
Schoonmaken en behandelen met blanke lak, houd dat op dus ws plastic?

gr Boudewijn
UNIDEN SDS 200E, UBC 125XLT, Icom 9100, Icom 7300, Icom IC-R8500, ELAD FDM-DUO-r, Wellbrook ALA 1530, mini Whip, ICOM AH-7000, SSB LNA-5000, Diamond BC 100-S, ADS-B Radarcape, Fleetmon

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2017, 18:33:56 »
Ik heb een buiten antenne die ik voor de scanner gebruik met een witte kunsstof of fiberglasachtige buitenkant. Hier lijken minuscule beschadigingetjes in te zitten hier kleine kraakjes, scheurtjes. Is hier wat aan te doen? Ik denk zelf dat het door de weersinvloeden komt. Iemand een tip?

Geen reclame, maar Bison Kit verkoopt tegenwoordig "Rubber Seal". Volgens hun reclame is het uiteraard wonderspul. Je kan er van alles waterdicht mee maken en het houdt op heel veel ondergronden. Het kan ook buiten gebruikt worden, dus wellicht is het ook UV-bestendig. Is alleen leverbaar in een kleur die heel donkerbruin / zwart is. Is overigens wel min of meer overschilderbaar.

Ik heb zo'n potje gekocht om te kijken of het iets is om mijn antennes waterdicht te houden en enigzins te camoufleren, dus zwart te maken ipv het opvallende wit,  tegen een donkere achtergrond (we leven in 2017 en je weet dat buren dan zeiken als je een hobby hebt  8) ) .  In de proefopstelling lijkt dat goed te werken.

Misschien een idee voor jouw situatie.

Online Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 210
Re: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2017, 19:52:20 »
gewoon in de autowas zetten.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2017, 20:04:30 »
Mogelijk dat transparante auto tectyl helpt.

vr.gr...John R

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2017, 21:33:48 »
gewoon in de autowas zetten.

Dat is inderdaad een goede manier om de antenne goed te houden, maar daar is het hier al een beetje te laat voor.

Citaat
...Hier lijken minuscule beschadigingetjes in te zitten hier kleine kraakjes, scheurtjes. Is hier wat aan te doen?...

Ik zou hem, heel voorzichtig, een klein beetje opschuren en hem dan in de blanke lak zetten. Of gelijk grijs maken om het opvallen te voorkomen (grijs schijnt het minst op te vallen tegen onze Hollandse luchten  ;)).

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2017, 21:18:24 »
Wellicht is een forse maat krimpkous een idee. Ik weet niet of die in wit bestaan.

Ook zijn er bij aquarium winkels silicone slange te koop in div. diameters. Met een phöne of verf afbrander is het makkelijk een beetje op te rekken/ te vervormen.

Kijk maar of je wat aan deze rips hebt.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2017, 10:38:53 »
Ik heb mij wel eens laten vertellen dat bijv. krimpkous en tectyl niet UV-bestendig zijn. Dat spul heeft best wat te verduren als het in weer en wind buiten staat en de hele dag zonlicht opvangt.

Offline yupi

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: kunsstof/fiber buitenkant antenne beschermen
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2017, 10:58:08 »
Nano technologie.
zie internet voor meer info.
De mooiste berichten komen uit de lucht.