4
« Laatste bericht door RFHF1234 Gepost op Gisteren om 21:20:15 »
Voor wie geïnteresseerd is in de technische werking van het broadcasten van wielerwedstrijden in België geef ik graag een woordje uitleg:
Meestal wordt er gewerkt met een 3/4-tal videomoto's, 1 radioreporter en 1 tv-reporter en 1 cinéflexheli (genoemd naar de camera die er onder hangt).
De moto's zijn uitgerust met 4 UHF-antennes vooraan: DIR (RX regisseur), GPS (TX GPS-gegevens), TALLY (RX: rode lampjes als camera op antenne is) en SPARE (reserve)
Achteraan heb je nog een VHF-antenne (RX Radio Tour) en uiteraard de zender van het videosignaal (dat witte ronde blokje). Naast het videosignaal worden hier ook 4 kanalen audio embedded meegestuurd: L en R van de Mic, talkback naar regie en een datakanaal voor o.a. snelheid, temperatuur, status batterijen,...)
Al deze "bronnen" zenden hun gegevens naar het vliegtuig (een Beechcraft B200 van Aero Sotravia) Deze is uitgerust met een pod onderaan de romp waarin er een 8-tal autotrack antennes zitten. Aan deze antennes wordt een ID toegewezen en kan er per antenne worden ingesteld welke bron (Moto's, heli) er moet worden gevolgd. Zo'n antenne kan in alle richtingen bewegen en "trackt "zijn bron op basis van GPS-gegevens (die de bronnen uitsturen via die UHF-antenne zoals eerder gezegd). In het vliegtuig wordt er dan een MUX (multiplex) gemaakt van al deze streams video/audio/data) en deze wordt dan verzonden op 2 verschillende carriers op een verschillende frequentie (redundantie): 1 via een autotrack antenne in dezelfde pod waar de ontvangstantennes zich bevinden en een andere via een uitklapbare mast onderaan de romp van het vliegtuig (ook autotrack). Die 2 MUX'en worden ontvangen door 2 autotrack parabool antennes op een kraan aan de aankomst (die zich ook richten naar het vliegtuig op basis van zijn GPS gegevens) De data van de parabool-antennes wordt dan via fiber naar de kar van EMG Connectivity geleid. Dan wordt er commentaar en titels/graffics (BOOST) bijgevoegd en het afgewerkt signaal wordt dan via de VRT-mast naar Brussel gestuurd.
Indien iemand nog aanvullingen heeft... Shout!