Auteur Topic: Is P2000 landelijk te "horen"?  (gelezen 1087 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dulphiensten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Is P2000 landelijk te "horen"?
« Gepost op: 23 januari 2024, 21:45:23 »
Ik begreep dat P2000 berichten worden uitgezonden via radiogolven. Op 169.650Mhz geloof ik? Met 2FSK modulatie, oftewel FLEX-encryptie?

Ik weet dat je deze kan decoderen om tot berichten te komen die grofweg de meldingstekst heeft en een set capcodes zonder uitleg, is dat correct?

Mijn vraag is vooral: Kun je in heel Nederland alle P2000 berichten opvangen op 169.650Mhz? En voor je zegt "ja, als jij een antenne station in je achtertuin bouwt van 150 meter, dan zeker", wil ik vooral weten; worden alle P2000 berichten "ge-repeat" door heel Nederland? Of moet je, om alle P2000-berichten van Nederland te ontvangen, in elke provincie of kleiner, een ontvanger hebben?

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1852
Re: Is P2000 landelijk te "horen"?
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2024, 22:40:58 »
Alle berichten worden in heel NL uitgezonden. Dus met een pager kan je bijvoorbeeld in Limburg de berichten uit Noord-Holland ontvangen.

De berichten worden gestuurd naar capcodes, daar zit geen naam van de capcode bij inderdaad.

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2371
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Is P2000 landelijk te "horen"?
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2024, 06:06:48 »
Ik begreep dat P2000 berichten worden uitgezonden via radiogolven. Op 169.650Mhz geloof ik? Met 2FSK modulatie, oftewel FLEX-encryptie?

Ik weet dat je deze kan decoderen om tot berichten te komen die grofweg de meldingstekst heeft en een set capcodes zonder uitleg, is dat correct?

Mijn vraag is vooral: Kun je in heel Nederland alle P2000 berichten opvangen op 169.650Mhz? En voor je zegt "ja, als jij een antenne station in je achtertuin bouwt van 150 meter, dan zeker", wil ik vooral weten; worden alle P2000 berichten "ge-repeat" door heel Nederland? Of moet je, om alle P2000-berichten van Nederland te ontvangen, in elke provincie of kleiner, een ontvanger hebben?

Misschien dat deze set iets voor je is?
Scanner, opschuifantenne en modem.
Kun je berichten decoderen, filteren, doorsturen, laten zien op groot scherm etc.
https://www.semafoonwinkel.nl/Kazerne-Alarm-Lichtkrant

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Is P2000 landelijk te "horen"?
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2024, 18:17:43 »
Wat ik mij vooraf afvraag, de verschillende berichten van jou lezend. Wat is exact jouw achtergrond? Dat maakt bepaalde vragen wellicht beter te beantwoorden. Soms lijk je een leek (geen kennis van P2000), maar in bovenstaand bericht lees ik toch wat meer dan dat. Je weet de frequentie, het protocol en het type modulatie. Kun je Googelen natuurlijk, maar je hebt het ook over encryptie. Dat is versleuteling en dat is niet het geval. Het zijn gewoon eentjes en nulletjes die door software (of een pager) worden omgezet in leesbare tekst, zonder dat dit via encryptie op enige wijze onleesbaar gemaakt wordt.

P2000 is een landelijk netwerk, alles wordt landelijk uitgezonden. Als je op de grens van een regio woont en 2 buurmasten zouden andere data uitzenden dan geeft dat echt hele vreemde effecten. Elke mast in Nederland zendt GPS-gesynchroniseerd gelijktijdig hetzelfde bericht uit. Je hebt dus slechts een mini-antenne nodig (net als een pager) om alles in Nederland te kunnen ontvangen.

Met eenvoudige middelen kun je P2000 zelf uit de lucht plukken en op het scherm zichtbaar maken. Mocht dat je interesseren...