Auteur Topic: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten  (gelezen 8059 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dutchradar.nl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 58
    • Dutchradar.nl de Luchtvaartradar van Nederland.
kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Gepost op: 15 juni 2009, 19:00:09 »
hallo ik ben michel en heb een vraag

ik heb een kenwood zender mobile porto ik ben effe het type nummer kwijt
maar deze zender werkt op de 2 meterband dus 144 mhz tot ong 177 mhz
kan ik deze zender omzeten dat ok op 122,250 am dus luchtvaart ban kan zenden
wan ik ben ballonspoter en ook ballon crew dus het zou handig zijn

alvast bedankt

michel

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2009, 19:27:28 »
Ten eerste kan dat niet, en gelukkig ook maar.

Het is namelijk niet de bedoeling dat mensen zomaar op de luchtvaartband gaan uitzenden. Hiervoor moet je je R/T licence hebben, de machtiging na een cursus luchtvaart-radiotelefonie, om te mogen zenden op een luchtvaartfrequentie. Als balloncrew kan ik me er nog iets bij voorstellen maar dan zal het echt via het bedrijf zelf wel geregeld kunnen worden, als ballonspotter met een porto op luchtvaart-frequenties gaan rondlopen is allesbehalve wenselijk.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2009, 21:51:42 »
Beter om een scannertje te kopen. Voor enkele tientjes zijn leuke exemplaren te koop via marktplaats waarmee je eenvoudig alle luchtvaart, scheepvaart en andere interessante frequenties mee kunt afluisteren. En je loopt niet het gevaar dat je per ongeluk illegaal gaat zenden.
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

PD1EU

  • Gast
Re: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2009, 22:46:35 »
Als crewlid kun je al je vragen toch stellen aan de piloot,die kun je het hemd van het lijf vragen.
Hij heeft die cursus luchtvaart-radiotelefonie met goed gevolg afgelegd,dus hij weet wat wel en niet mag qua communicatie.
Het is trouwens frequentie en niet ferquentie.. ;)

-Ed

Offline Dutchradar.nl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 58
    • Dutchradar.nl de Luchtvaartradar van Nederland.
Re: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2009, 10:19:07 »
oke jmr dat het niet kan dus gewoon sparen voor de icom a6e ter waarde van rond 400 euro en kopen via het ballon bedrijf

oke bedankt iedereen van mij mag deze onderwerp dicht

PD1EU

  • Gast
Re: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2009, 23:42:00 »
Citaat van: "michelns"
oke jmr dat het niet kan dus gewoon sparen voor de icom a6e ter waarde van rond 400 euro en kopen via het ballon bedrijf

oke bedankt iedereen van mij mag deze onderwerp dicht

Je bent dus van plan om toch te gaan zenden naar de piloot,denk je dat dat in dank wordt afgenomen door hem ?
Ik ben bang dat je wel erg hard van stapel loopt en er zeer lichtzinnig over denkt.
Het aanschaffen van die Icom mag wel,maar zenden zonder licentie geenszins.
Ik weet niet hoe het er in dat ballonnenwereldje aan toe gaat,maar zoals ik het van jou verneem is het een nogal
vrijgevochten team of zit ik er nu helemaal naast ?
Graag zou ik jouw verhaal weleens wat uitgebreider willen lezen ,wat je taak in het team is en hoe strak de regels
gehanteert worden voor wat betreft de communicatie.
Je leert ons wat, zodat wij ook eens komen te weten hoe jullie wereldje werkt.
Dit forum werkt tweezijdig Michel,jij stelt vragen,maar daar staat tegenover dat je ook weleens de moeite moet doen om vragen
van een ander te beantwoorden(indien mogelijk).
Ik hoop dat dit onderwerp niet dicht zal gaan en we een interessant verhaal van je te lezen krijgen.


-Ed

Offline Dutchradar.nl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 58
    • Dutchradar.nl de Luchtvaartradar van Nederland.
Re: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2009, 21:22:17 »
ik als ballon crew  ik zoor er voor met nog een collega dat alles met de piloot woord op gebouwd.  dus alles van de ballon zoals alles uit pakken de brander op de mand zetten en ballon aan koppelen en uit de zak hallen vaak helpen de passagiers wel mee.  en er voor zorgen dat de ballon om hoog gaat. als de ballon om hoog is ruimen we alles op en gaan we naar de plaats waar de piloot denkt heen te gaan onder tussen communiceren wij met de piloot dus hij zegt hij gaat naar Barneveld dan kunne wij rekening er mee  houden maar hij kan ook zeggen dat hij zo gaat landen en of hij het water over gaat . we proberen vaak bij de landing te zijn en aan de land eigenaren te vragen of hij het goed vind dat we in zijn land zijn geland vaak is het goed. maar er zijn ook eigenaren die het niet goed vinden door bijvoorbeeld er eerder door een andere ballon schade is geweest of iets dergelijke.bij alle boeren waar het niet mag daar zetten we een gebied op de kaart dan weten de piloten ook daar niet landen. na de landing weer alles in pakken en de doop van de passagiers met uitreiking van een certificaat en onder een genot van een drankje. de eigenaar krijg ook iets  hij kan kiezen tussen een boek over het weer of een fles jenever.  

hopelijk vinden jullie het goed

voor foto's zij te vinden op http://www.luchtfotograaf.tk
voor meer info over de ballonvaarten ga dan naar http://www.vanhartenballonvaarten.nl

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2009, 21:29:41 »
Ik zou het heel simpel en goedkoop houden, net zoals andere ballonvaarders hebben gedaan. Koop een setje PMR portofoons.

Offline Dutchradar.nl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 58
    • Dutchradar.nl de Luchtvaartradar van Nederland.
Re: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2009, 21:30:52 »
warom pmr porto's ?

elke ballon bedrijf die ik ken in de regio Barneveld en paar andere  gebruiken alleen icom's a4e en a6e op 122.250mhz dus ik heb er niet zoveel aan

je moet het niet verkeerd op vatten hoor als dat zo is maar je snapt wel wat ik bedoel

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2009, 10:05:10 »
Zuiden des lands werken ze met pmr portofoons en de 122.250 mhz.
Pmr word dan gebruikt om van ballon naar ballon te communiceren evenals met de volgauto die wat op de weg zit en voor aan te geven waarheen hij moet gaan en voor te landen her en der. Meestal zitten ze hier op pmr 1 met een subtoon.
En als ze in een vliegroute zitten bv bij een Vliegveld (M'stricht Aachen Airport) dan communiceren ze wel eens met de Tower voor aan te geven dat ze in het luchtruim zitten en voor door te geven van de hoogte etc etc.
Het leukste is als ze op pmr zitten en de spelende kids zitten erop dan roepen ze wel eens op hun,maar zij zitten op een subtoon  :)
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.

PD1EU

  • Gast
Re: kenwood 2meter porto ferquentie omzeten
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2009, 11:16:07 »
En zo hoort het ook Dennis,zo zit men niemand in de weg.
Raar dat het Agentschap-Telecom dat tolereert.

-Ed