Auteur Topic: Zenden op onbekende VHF antenne  (gelezen 3409 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Zenden op onbekende VHF antenne
« Gepost op: 17 december 2018, 15:01:24 »
Hoi,
Ik heb aan boord (oude politieboot) een scanner op op een oude antenne aangesloten.
Nu heb ik een oude Condor4000 (VHF) op de kop getikt en wil die als scanner gaan inrichten, op de mn de Marifoon kanalen.

Echter wat zou er gebeuren als ik hem ook gebruik om te zenden?
Ik heb namelijk geen idee of deze antenne daar geschikt voor was/is.

Harold
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 480
Re: Zenden op onbekende VHF antenne
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2018, 15:42:12 »
Daar gaatje weer: Heb jij je licentie of heb jij een vergunning om op die frequentie uit te komen? Nee, zo lijkt het. Dus dan mag je het niet en je bent strafbaar. Niet nu en niet dan en ook niet omdat het "zomaar proberen is" of wat dan ook.
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Zenden op onbekende VHF antenne
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2018, 07:44:37 »
Daar gaatje weer: Heb jij je licentie of heb jij een vergunning om op die frequentie uit te komen? Nee, zo lijkt het. Dus dan mag je het niet en je bent strafbaar. Niet nu en niet dan en ook niet omdat het "zomaar proberen is" of wat dan ook.

Die heb ik ;-)
Alleen is een Condor formeel geen Marifoon!
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Zenden op onbekende VHF antenne
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2018, 08:08:22 »
Ik zou gewoon investeren in een echte marifoon met ATIS. Want de waterpolitie controleert nogal eens op marifooncertificaten en goedgekeurde marifoons.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Zenden op onbekende VHF antenne
« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2018, 15:08:52 »
Ik heb aan boord (oude politieboot) een scanner op op een oude antenne aangesloten.
Nu heb ik een oude Condor4000 (VHF) op de kop getikt en wil die als scanner gaan inrichten, op de mn de Marifoon kanalen.
Echter wat zou er gebeuren als ik hem ook gebruik om te zenden?
Ik heb namelijk geen idee of deze antenne daar geschikt voor was/is.

Als je een beetje weet waar je mee bezig bent, dan sluit je even een SWR-meter aan, waarmee je dan kan kijken of deze antenne werkt (resoneert) op de frequenties waar je op zou willen zenden. Het is een oude politieboot, dus het is enigzins aannemelijk dat de antennes op die boot of voor marifoon bestemd zijn (156 mhz) of voor de oude politiefrequenties op 80 Mhz. Als de antenne voor marifoon is dan moet je de set daar zonder meer op kunnen aansluiten, en zelfs als de antenne voor 80 Mhz is dan kun je daar vaak nog met niet al te veel risico een vhf-set op aansluiten (= vaak een 1/4 golf voor 80 en 1/2 golf voor 160 mhz).

Sluit je die set aan op een antenne die niet voor de gebruikte frequentie geschikt is, dan kan/zal de set uiteindelijk kapot gaan als je er mee gaat zenden.

Wat er verder nog kan gebeuren is dat deze zender in beslag genomen wordt en/of een proces verbaal opgemaakt wordt of een boete opgelegd wordt bij een controle, omdat het zonder de juiste papieren niet toegestaan is een set als deze voorhanden te hebben als je er mee kan zenden.  Dat je een marifooncertificaat hebt verandert daar niets aan; die is volgens mij alleen geldig voor bediening van officiële, geregistreerde marifoons.

Offline Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Zenden op onbekende VHF antenne
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2018, 08:32:51 »
Thanks,
Dat is een antwood!
Uiteraard heb ik een martifoon EN een bedieningscertificaat!
De condor moet gaan werken als scanner/ontvanger.

Ik vroeg me alleen af wat er zou kunnen gebeuren.
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Zenden op onbekende VHF antenne
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2018, 09:23:53 »
zelfs als de antenne voor 80 Mhz is dan kun je daar vaak nog met niet al te veel risico een vhf-set op aansluiten (= vaak een 1/4 golf voor 80 en 1/2 golf voor 160 mhz).

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een kwartgolfantenne heeft een impedantie van zo'n 50 ohm. Een halve golf is hoogohmig (500-1000 ohm). Je hebt een aanpasnetwerk nodig om hem op een zender met 50 ohm impedantie te gebruiken.

Hier een voorbeeld voor een halvegolfantenne voor 50 MHz.


Offline SDRnerd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Zenden op onbekende VHF antenne
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2018, 14:45:38 »
Een antenne analyser of VNA is hier aangeraden. Zo zie je alle eigenschappen van de antenne. ;)
Icom IC-R30, Bearcat UBC125XLT, Drake R8, Elad FDM-S2, RSP1a, RSPduo, Airspy, Icom IC-7300, Kenwood R600, Retevis RT95, Baofeng 5+, TYT MD380, Sangean-909X, XRdata-808