Auteur Topic: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten  (gelezen 6305 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Gepost op: 2 februari 2019, 23:51:29 »
Sinds begin dit jaar ben ik in het bezit van een AOR AR-DV1. En daardoor loop ik tegen het probleem op wat al het digtale met zich mee brengt.

Voorheen, alleen analoog luisterend, had ik er geen moeite mee om weleens iets "in de ruis" te moeten beluisteren. Maar, zoals bekend, is het bij digitaal en kwestie van wel of geen ontvangst.

Nu staat hier op het dak een X30n. Nu speelt bij mij de gedachte om deze te vervangen voor een ander antenne, een langere. Bijvoorbeeld een X50 of X5000.

Zou dat de ontvangst afdoende vergroten om vanuit Zoetermeer mijn bereik met Amsterdam en Rotterdam te optimaliseren, wat denken jullie?

Overigens wil ik niet een nog langere antenne dan ca. 2m, omdat ik hier rekening moet houden met de situatie dat ik in een huur appartement zit (beganegrond) en de antenne dus op het dak staat. Nu nog, de X30n op en autovelg met een daarop vast gelast stuk steigerpijp, maar dat zou ik nog wel kunnen vervangen voor zo'n constructie waarin vier 60x40cm grindtegels gaan, maar ik las al her en der dat langere antennes niet bestand zijn tegen windsnelheden boven de 180km/u, en ik ga echt niet voor elke storm het dak op om maatregelen te treffen.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

opabert

  • Gast
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2019, 00:46:11 »
Hoogte, daar zit de winst probeer je huidige antenne 1 > 2 meter hoger te zetten, dat ga je al merken in de SNR.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2019, 08:57:46 »
zo als Opa Bert al aan geeft kan je met de antenne de hoogte in te gooien er een hoop winst er uit halen wat ook nog kan is . je koopt een langere antenne en plaats die hoger zo sla je 2 vliegen in een klap . die langere heeft iets meer versterking . en die versterking komt het beste op zijn recht door de antenne zo hoog mogelijk te plaatsen . er zijn ook antennes die nog langer zijn en meer versterking Specificaties Diamond X-510N:
- Lengte 5,10m
- Frequentie 144-146 / 430-440
- Type3 x 5/8 / 430 MHz 8 x 5/8
- Delen520cm (3 delen) (Radialen 3 x 52cm)
- Gain 8,3 dBi / 11,7 dBi
- Vermogen 200W PEP
- Aansluiting N-connector
- Gewicht 2,0kg

dat zou je ook nog kunnen overwegen mits je er natuurlijk er de ruimte voor hebt

al is die een meter hoger dan kan al voldoende zijn om net iets meer te ontvangen

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2019, 10:21:09 »
Denk er wel om dat antennes met een hogere versterking smalbandiger worden.

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2019, 11:34:05 »
Wat wil je er mee gaan beluisteren?  Want je kunt wel een betere of duurdere antenne voor de amateur banden nemen maar daar buiten zullen ze niet beter performen. Ik had eerst een X5000 en nu een discone D130n en die werkt beter over het hele frequentie gebied, iets wat ik belangrijker vind dan veel versterking op de amateur banden.  

En verder de hoogte dat is het wondermiddel.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2019, 18:27:33 »
En nog een dingetje om in je achterhoofd te houden.
Zolang je antenne constructie onder de 5m blijft is deze vergunningsvrij. Op een plat dak wordt dat gerekend vanaf de voet van de mast.

Nu zal het allemaal niet zo'n probleem zijn maar een verhuurder of VVE zou er moeilijk over kunnen gaan doen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

opabert

  • Gast
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2019, 19:00:26 »

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 210
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2019, 19:03:49 »
zorg ervoor dat je goede coax gebruikt met weinig verlies, daar zit je grootste winst.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2019, 19:24:42 »
zorg ervoor dat je goede coax gebruikt met weinig verlies, daar zit je grootste winst.

Ik gebruik Aircell7. Maar inderdaad belangrijk om daar nooit op te besparen.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2019, 19:29:31 »
En nog een dingetje om in je achterhoofd te houden.
Zolang je antenne constructie onder de 5m blijft is deze vergunningsvrij. Op een plat dak wordt dat gerekend vanaf de voet van de mast.

Nu zal het allemaal niet zo'n probleem zijn maar een verhuurder of VVE zou er moeilijk over kunnen gaan doen.

Elmar

Betreft een huur complex van drie woonlagen. Ik heb hier al een jaar of, wat zal het zijn, 14 een antenne op het dak staan, de X30 staat er nu zo'n 7 jaar. De wooningbouw weet het wel/niet.....een goed contact met de huismeester isvan belang. Ook als er eens in de zoveel jaar weer een nieuwe komt weer even inlichten over de situatie.....(bakje koffie aanbieden zo nu en dan, heeft tot nu toe altijd goed gewerkt).

Overigens zat ik niet te denken aan een constructie van 5m of meer.

Iig bedankt voor het mee denken.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2019, 19:35:59 »
Wat wil je er mee gaan beluisteren?  Want je kunt wel een betere of duurdere antenne voor de amateur banden nemen maar daar buiten zullen ze niet beter performen. Ik had eerst een X5000 en nu een discone D130n en die werkt beter over het hele frequentie gebied, iets wat ik belangrijker vind dan veel versterking op de amateur banden.  

En verder de hoogte dat is het wondermiddel.

Wat ik wil beluisteren is alles wat ik nu ald doe met de X30, maar dan met een sterker signaal van dingen die nu net niet sterk genoeg doorkomen.

Hoofdzakelijk 420/469MHz, en wat burgerluchtvaart, Schiphol en Rotterdam. Ook nog wel wat in de 150/160MHZ.

En wat betrefd hoogte..........ik zou de opstelling kunnen verplaatsen naar het dak van de stookruimte, alleen zou dat zo'n 40 meter extra coax betekenen. En dat het allemaal meer in het oog gaat springen bij iedereen, en of het dan nog houdbaar en gedoogbaar blijft voor de huismeester betwijfel ik.

Nu ziet eigenljjk niemand de antenne staan. Staat redelijk midden op het dak, totale hoogte zal twee meter zijn. Je moet zeg maar weten dat 'ie er staat om het te kunnen zien.

Bedankt voor het meedenken.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2019, 19:40:15 »
zo als Opa Bert al aan geeft kan je met de antenne de hoogte in te gooien er een hoop winst er uit halen wat ook nog kan is . je koopt een langere antenne en plaats die hoger zo sla je 2 vliegen in een klap . die langere heeft iets meer versterking . en die versterking komt het beste op zijn recht door de antenne zo hoog mogelijk te plaatsen . er zijn ook antennes die nog langer zijn en meer versterking Specificaties Diamond X-510N:
- Lengte 5,10m
- Frequentie 144-146 / 430-440
- Type3 x 5/8 / 430 MHz 8 x 5/8
- Delen520cm (3 delen) (Radialen 3 x 52cm)
- Gain 8,3 dBi / 11,7 dBi
- Vermogen 200W PEP
- Aansluiting N-connector
- Gewicht 2,0kg

dat zou je ook nog kunnen overwegen mits je er natuurlijk er de ruimte voor hebt

al is die een meter hoger dan kan al voldoende zijn om net iets meer te ontvangen

Denk er wel om dat antennes met een hogere versterking smalbandiger worden.

Ja, dat is inderdaad ook nog wel iets om rekening mee te houden Johan.

Zoals ik het nu overdenk ga ik denk ik voor een X50 op dezelfde plek, met een andere constructie (zo'n ding waar 4 60x40 grindtegels ingaan) en dan met een iets meer masthoogte.

Ok jullie, Johan en Luister Amateur, bedankt voor de input.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2019, 20:51:28 »
Denk er wel om dat antennes met een hogere versterking smalbandiger worden.

Het komt inderdaad uit de lengte of uit de breedte  ;)

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2019, 18:29:09 »


Hier een plaatje van de huidige situatie.

Later deze week zal ik fotootje plaatsen van de nieuwe situatie.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

opabert

  • Gast
Re: Langere antenne, om de ontvangst te vergroten
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2019, 22:24:21 »
Dit is wel laag,  je dak en die bomen vlakbij scherm al veel af en met paar meter er bij let maar eens op. Hoor je resultaat,  :)