Auteur Topic: Excel bestand voor UBC125XLT  (gelezen 4862 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pommie

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Excel bestand voor UBC125XLT
« Gepost op: 12 juni 2018, 20:52:54 »
Beste forumleden,

Ik heb zelf onlangs een UBC125XLT gekocht. Nu heb ik gezocht naar gratis software om deze scanner in te richten met frequenties. Dat was echter niet te vinden. Met de software scan125 was dit niet mogelijk. Wat in scan125 wel mogelijk is, is een RSF-bestand laden zodat deze naar de scanner wordt geschreven. Wat tevens mogelijk is, is om de scanner uit te lezen in een RSF-bestand. Daardoor ben ik erachter gekomen hoe een RSF-bestand eruit moet zien als je deze wilt uploaden naar de scanner. Aan de hand van dat voorbeeld heb ik een Excel werkmap gemaakt waarin je overzichtelijk de frequenties in kunt zetten, inclusief het aanvinken van alle opties. Vervolgens genereert Excel automatisch op het laatste werkblad een bestand dat er hetzelfde uitziet als het RSF-bestand wat de scanner kan 'lezen'. Door dit laatste werkblad te kopiëren en te plakken in het kladblok en dit kladblok bestand vervolgens op te slaan als bestandsnaam.rsf (let op.txt moet ervanachter en .rsf moet erachter). Dit kladblok bestand is nu een rsf-bestand. In het programma scan125 (gratis te downloaden) kun je dan onder de knop Butel .rsf n de bovenste blauwe balk een RSF-bestand laden. Daar moet je dan het netgemaakte rsf-bestand laden, en zo zijn alle frequenties overgeschreven naar je scanner.

Ik heb verschillende versies gemaakt van het Excel document. Let op: het is pas te gebruiken als je het eerst download vanaf Google Drive!
  • De eerste versie: Frequenties UBC125XLT (beveiligde afdrukversie) is een versie waarvan alles precies op één pagina past, zodat het makkelijk af te drukken is voor degene die dit handig vinden. Ook zijn alle cellen die je niet nodig hebt beveiligd, zodat je niet per ongeluk alles veranderd, zeker handig voor mensen die niet zoveel van Excel afweten.
    https://drive.google.com/open?id=1jzGCqQhoV2JEFo_J_2EE9t7YR9_00E5P
  • De tweede versie: Frequenties UBC125XLT (beveiligde monitorversie) is een versie die schermvullend is, zodat je het duidelijk kunt zien. Ook zijn alle cellen die je niet nodig hebt beveiligd, zodat je niet per ongeluk alles veranderd, zeker handig voor mensen die niet zoveel van Excel afweten.
    https://drive.google.com/open?id=1Jl8R1ExsJNjTKTgF75MflgRwsaJoLEXb
  • De derde versie: Frequenties UBC125XLT (onbeveiligde afdrukversie) is een versie waarvan alles precies op één pagina past, zodat het makkelijk af te drukken is voor degene die dit handig vinden. Hierin is geen enkele cel beveiligd. Alles is dus aan te passen en het kan gebeuren dat er per ongeluk een formule verwijderd wordt, waardoor er iets niet meer werkt.
    https://drive.google.com/open?id=1KjAb55Vnc34q-HjaWqlMvTr1ScShaKvr
  • De vierde versie: Frequenties UBC125XLT (onbeveiligde monitorversie) is een versie die schermvullend is, zodat je het duidelijk kunt zien. Hierin is geen enkele cel beveiligd. Alles is dus aan te passen en het kan gebeuren dat er per ongeluk een formule verwijderd wordt, waardoor er iets niet meer werkt.
    https://drive.google.com/open?id=168i-1w6DvRxSYgVbKtqgffKdFbOZmh0H

Ik heb dit voor mezelf gemaakt, maar ik denk zomaar dat meerdere mensen hier iets aan kunnen hebben. Als er vragen zijn, of als je een fout tegenkomt, vraag het dan even.

Met vriendelijke groet,
Pommie

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: Excel bestand voor UBC125XLT
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2018, 20:56:56 »
Hallo Pommie,

Je zult ongetwijfeld het hele forum doorzocht hebben.
Maar Scan125 heb je denk ik gemist.
Verder heb ik in het verleden al eens een excel bestand gepost.
Deze even actualiseren met de database van Johan (http://www.frequentiedatabase.tk/) en je kunt je helemaal uitleven.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: Excel bestand voor UBC125XLT
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2018, 07:47:16 »
Volgens mij schrijft de Topic starter toch echt dat hij scan125 heeft gebruikt :)
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: Excel bestand voor UBC125XLT
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2018, 15:30:35 »
Volgens mij schrijft de Topic starter toch echt dat hij scan125 heeft gebruikt :)

Oeps  :-[
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Excel bestand voor UBC125XLT
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2018, 22:50:52 »
Nu heb ik gezocht naar gratis software om deze scanner in te richten met frequenties. Dat was echter niet te vinden. Met de software scan125 was dit niet mogelijk.

Hoezo niet mogelijk, in Scan125 kun je toch via Edit View Scan Banks naar een soort van excel bestand waar je alles wat je wilt live kunt toevoegen / aanpassen. Als je wilt kun je dit opslaan en/of opnieuw inlezen (als .txt bestand).  

Met Excel bestand kun je waarschijnlijk wel makkelijker off line zaken toevoegen / wijzigen.

Bestaat er ook een mogelijkheid wat er in de scanner staat eerst als uitvoer naar het excel-bestand over te zetten, hoe ?

Groet,
Rico
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline Pommie

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Excel bestand voor UBC125XLT
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2018, 12:41:04 »
Nu heb ik gezocht naar gratis software om deze scanner in te richten met frequenties. Dat was echter niet te vinden. Met de software scan125 was dit niet mogelijk.

Hoezo niet mogelijk, in Scan125 kun je toch via Edit View Scan Banks naar een soort van excel bestand waar je alles wat je wilt live kunt toevoegen / aanpassen. Als je wilt kun je dit opslaan en/of opnieuw inlezen (als .txt bestand).  

Met Excel bestand kun je waarschijnlijk wel makkelijker off line zaken toevoegen / wijzigen.

Bestaat er ook een mogelijkheid wat er in de scanner staat eerst als uitvoer naar het excel-bestand over te zetten, hoe ?

Groet,
Rico

Beste Rico,

Ik had deze mogelijkheid in scan125 niet gezien en gevonden. Bedankt voor je hulp. Het hele probleem van scan125 is naar mijn mening dat het heel erg onoverzichtelijk is. Het is volstrekt onduidelijk hoe het werkt. Mijn excel-document vindt ik wel overzichtelijk.

Over je tweede vraag, die mogelijkheid bestaat niet. Het is niet mogelijk om gegevens uit de scanner om te zetten naar het excel bestand.

Groet,
Pommie

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Excel bestand voor UBC125XLT
« Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2018, 18:01:59 »
Bedankt voor je reactie over het excel-bestand.

Het hele probleem van scan125 is naar mijn mening dat het heel erg onoverzichtelijk is. Het is volstrekt onduidelijk hoe het werkt.

Scan125 is even wennen, maar dan is het eigenlijk erg eenvoudig..  
Laat maar weten of je nog vragen hebt, misschien kan ik nog helpen.
En, mocht je verbeteringen voor Scan125 hebben, dan kun je de eigenaar Nick vragen voor toevoegingen of wijzigingen.
Zo heeft hij al een aantal suggesties van mij verwerkt in nieuwe versies.

Groet,
Rico
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS