Auteur Topic: Vraag van een leek?  (gelezen 5364 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Lakerveld

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Vraag van een leek?
« Gepost op: 7 oktober 2010, 20:35:36 »
Beste Lezer,

Ik ben opzoek naar een portofoon die van dusdanige kwaliteit is, zodanig dat ik storingsvrij kan communiceren tussen 2 rijdende auto's op maximaal zo'n 4 kilometer uit elkaar.
Het gebied is bergachtig. Bestaat hier überhaupt hier iets voor of is dit niet haalbaar?
Zo ja over wat voor portofoon praat je dan?

Hij hoeft verder niet speciaal te zijn als de communicatie maar storingsvrij is.

Wie kan mij hierin een helder en duidelijk advies geven.

Alvast bedankt voor de reactie.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Vraag van een leek?
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2010, 20:54:32 »
Ik neem aan det je het hier over licentievrije portofoons PMR portofoons hebt? Ik denk dat storingsvrije communicatie op 4 km teveel gevraagd is bij portofoongebruik in bergachtige omgeving. Tot zo'n 2 km zou nog wel kunnen gaan. Misschien dat het met een externe (magneetvoet)antenne nog net lukt.
Of is anders misschien een 27mc setje een idee?

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Vraag van een leek?
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2010, 22:19:03 »
27mc lijkt me zeker niet storingsvrij, dat ondervind ik dagelijks als chauffeur. Neem alleen al de verschillende standaards in Europa, hier is het 40 kanaals FM, maar je hebt ook 40 kanaals AM of 48 kanaals FM en ga zo maar door. Lijkt me geen optie.

PMR portofoons welke programmeerbaar zijn met TQ is misschien wel een optie, door het gebruik van TQ heb je denk ik het minst last van vakantiegangers en dergelijk gespuis wat af en toe de PMR porto's gebruikt.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Leen Ansems

  • Gast
Re: Vraag van een leek?
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2010, 05:57:57 »
Citaat van: "woody_duiven"
PMR portofoons welke programmeerbaar zijn met TQ is misschien wel een optie, door het gebruik van TQ heb je denk ik het minst last van vakantiegangers en dergelijk gespuis wat af en toe de PMR porto's gebruikt.

PMR portofoons zijn alleen toegestaan als er niet aan gesleuteld is en kennen geen externe antenneaansluiting. 4 km afstand overbruggen vanuit een cabine naar een portofoon in een andere cabine en dan nog in de bergen is gewoon een probleem. Het enige legale materiaal met buitenantenne wat dan nog overblijft is toch echt op 27 MHz werkzaam. Als de twee voeruigen elk aan een andere kant van de berg rijden is het de berg die je radioverbinding tegenhoud. Zelfs voor het beste professionele radiomateriaal is een berg een demping. Het is helaas niet anders.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Vraag van een leek?
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2010, 07:07:38 »
Wat Leen al zegt. PMR is prima en haalt wellicht op de vlakte 4 km, maar in de bergen zal dat niet zo snel gebeuren. LPD heeft nog minder vermogen dan PMR. 27Mc is nog de beste optie: je mag (goede) externe antennes gebruiken en 4W vermogen, Buiten deze opties kom je echt in het illegale circuit (en daar hou je dezelfde moeilijkheden als met 27Mc, namelijk die berg die er staat).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland