Auteur Topic: UHF antenne welke ??  (gelezen 11584 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

exLid057

  • Gast
UHF antenne welke ??
« Gepost op: 14 februari 2007, 15:22:31 »
Dag alle

 Dit jaar ga ik me antenne opsteling veranderen nu heb ik even een vraag over een gepiekte UHF antenne die de meeste hier op het forum gebruiken.

 Deze antenne wil ik dus gaan gebruiken voor de freq van 400 tot 470.
 Als het goed komt staat hij net als de VHF op ongeveer +- 20 meter.

  Mijn vraag is zal ik met DB of zonder DB kopen.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21692
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2007, 15:30:22 »
Dan zou ik een 2mtr/70 cm dualbandantenne van Diamond nemen. Er zijn er 2 waarvan ik weet dat ze het op de hele UHF goed tot zeer goed doen. Helaas weet ik zo even de typenummers niet.

exLid057

  • Gast
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2007, 15:50:18 »
Citaat van: "Johan Beck"
Dan zou ik een 2mtr/70 cm dualbandantenne van Diamond nemen. Er zijn er 2 waarvan ik weet dat ze het op de hele UHF goed tot zeer goed doen. Helaas weet ik zo even de typenummers niet.

Johan

 oke zal eens even bij Jacobs eens neuzen als jij toevalig achter het  type nr  kan komen, het meeste zal deze antenne gebruikt worden voor Entropia en 70cm ( zendamateur)

 Mogelijk heeft iemand de type nr. Hoop niet dat deze antenne lang is :--)))

Gert Jan

  • Gast
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2007, 15:53:52 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "Johan Beck"
Dan zou ik een 2mtr/70 cm dualbandantenne van Diamond nemen. Er zijn er 2 waarvan ik weet dat ze het op de hele UHF goed tot zeer goed doen. Helaas weet ik zo even de typenummers niet.

Johan

 oke zal eens even bij Jacobs eens neuzen als jij toevalig achter het  type nr  kan komen, het meeste zal deze antenne gebruikt worden voor Entropia en 70cm ( zendamateur)

 Mogelijk heeft iemand de type nr. Hoop niet dat deze antenne lang is :--)))

Misschien kan je dan beter een korte Kathrein nemen Kees, een 0dbd is een cm of 60 lang ongeveer en werkt uit de grote kunst.
Als je een knots van een antenne neemt heb je ook meer kans op oversturing van Digitenne op 471MHz.

exLid057

  • Gast
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2007, 16:00:49 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "Johan Beck"
Dan zou ik een 2mtr/70 cm dualbandantenne van Diamond nemen. Er zijn er 2 waarvan ik weet dat ze het op de hele UHF goed tot zeer goed doen. Helaas weet ik zo even de typenummers niet.

Johan

 oke zal eens even bij Jacobs eens neuzen als jij toevalig achter het  type nr  kan komen, het meeste zal deze antenne gebruikt worden voor Entropia en 70cm ( zendamateur)

 Mogelijk heeft iemand de type nr. Hoop niet dat deze antenne lang is :--)))

Misschien kan je dan beter een korte Kathrein nemen Kees, een 0dbd is een cm of 60 lang ongeveer en werkt uit de grote kunst.
Als je een knots van een antenne neemt heb je ook meer kans op oversturing van Digitenne op 471MHz.

Oeps daar heb ik even niet aan gedacht. Ik moet daar wel rekening mee nemen straks gooit me dat digi gebeuren roet in me plan.

 Wat zijn de koste van zo antenne, koste die minder als het merk procom ?? want ik wilden eerste procom UHF er op zetten maar die dingen zijn beetje duurde geworden. naar vraag 150€  :(

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21692
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2007, 16:04:12 »
Ik heb de typenummers gevonden, de X-30N en de X-50N. http://www.dolstra.nl/zldefault.htm

exLid057

  • Gast
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2007, 16:09:54 »
Citaat van: "Johan Beck"
Ik heb de typenummers gevonden, de X-30N en de X-50N. http://www.dolstra.nl/zldefault.htm

Dank, de prijs is ook niet slecht, nu nog een klein vraagje zit er een PL259 plug aan deze antenne ?? dat kan ik even niet zien op de site :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21692
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2007, 17:18:08 »
Ik heb zomaar eens het sterke vermoeden dat er een N connector onder zit.

exLid057

  • Gast
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2007, 22:36:57 »
Citaat van: "Johan Beck"
Ik heb zomaar eens het sterke vermoeden dat er een N connector onder zit.

Johan bedankt,ik krijg ook andwoord op me vraag  via mail, ben mogelijk voor zien van een UHF antenne, maar zal wel de plug moeten veranderen maar daar neem ik wel even de tijd voor, omdat het dan beter is voor het ontvangst en geen UHF antenners zijn met een pl259 plug.

Als het mee zit ziet het er straks zo uit.

                     D-777

   VHF         |       UHF
                  

  discon       |        HF


 Zo alles in de shack klaar en op dak.

Offline nokoflow

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 133
  • Geniet van wat je wel kan ontvangen!!!
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2007, 22:36:55 »
lpz-nl13161 Met de Daimond x 50 zit je goed hoor 1.70  lang kan tot windkracht 135 km per uur mee.
werkt uit de kunst heb hem nu even in een test opstelling staan (als het weer beter is gaat hij hoger maar op 2 meter van de grond hoor ik al veel dingen ook zwakere stations.repeater almere haaglanden kreeg ik zelfs binnen op 70 cm en dat met het huis er voor.
ik kan hem echt aan raden !! ;)
Ontvang met : Whistler ,Kenwood D710,hytera pd785/md785 AOR DV1
 
ant:daimond 3 ell beam sirio en de 2 x50 2/70 gp160.

exLid057

  • Gast
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2007, 11:27:02 »
Citaat van: "nokoflow"
lpz-nl13161 Met de Daimond x 50 zit je goed hoor 1.70  lang kan tot windkracht 135 km per uur mee.
werkt uit de kunst heb hem nu even in een test opstelling staan (als het weer beter is gaat hij hoger maar op 2 meter van de grond hoor ik al veel dingen ook zwakere stations.
ik kan hem echt aan raden !! ;)

Ja klopt dat deze antennen goed is.

 Kan nu ook zeggen dat de X50 en de D-777 inbesteling zijn en hoop in de 2 week van maart alles te kunnen veranderen.


 Iedereen bedankt voor de hulp en de tips.

Offline nokoflow

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 133
  • Geniet van wat je wel kan ontvangen!!!
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2007, 12:59:18 »
Wou toch nog even melden dat de antenne  de x50 op zijn plek staat.
entropia werk prima hoor de zenders leiden,alkmaar vanuit amsterdam Noord.
ook op 2 /70 werkt het prima hoor hier ook repeaters alkmaar flevoland denhaag dus ben ik erg tevreden.
 :P
Ontvang met : Whistler ,Kenwood D710,hytera pd785/md785 AOR DV1
 
ant:daimond 3 ell beam sirio en de 2 x50 2/70 gp160.

exLid057

  • Gast
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2007, 18:15:40 »
Citaat van: "nokoflow"
Wou toch nog even melden dat de antenne  de x50 op zijn plek staat.
entropia werk prima hoor de zenders leiden,alkmaar vanuit amsterdam Noord.
ook op 2 /70 werkt het prima hoor hier ook repeaters alkmaar flevoland denhaag dus ben ik erg tevreden.
 :P

Ja dat is mooi, heb nu alles in huis maar moet nog even wachten tot ze hier klaar zijn met renovatie, dan kan ik aan de slag en de x50 en de D-777 er op te gaan zetten.

Offline Johan PD1JMB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
    • http://www.dynode.nl
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2007, 23:48:36 »
Hierzo ook een X50N op het dak geinstalleerd een paar dagen geleden. Stukken beter dan het vage "Ropex" stokje wat ervoor op stond.

Stuk betere ontvangst, en geen ruis meer onder mn signaal op PI2NOS, waar ik eerst last van had. Er gaat een wereld voor me open. Voortaan nooit meer vage halfmerkloze stokjes :)

exLid057

  • Gast
Re: UHF antenne welke ??
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2007, 00:10:25 »
Citaat van: "Johan PD1JMB"
Hierzo ook een X50N op het dak geinstalleerd een paar dagen geleden. Stukken beter dan het vage "Ropex" stokje wat ervoor op stond.

Stuk betere ontvangst, en geen ruis meer onder mn signaal op PI2NOS, waar ik eerst last van had. Er gaat een wereld voor me open. Voortaan nooit meer vage halfmerkloze stokjes :)

Johan PD1JMB

 Dat klink ook goed, mag ik vragen aan je hoe hoog hij staat.

 En als je wil wil je eens buiten de 2m en 70cm eens luisteren.

 Aslvast bedankt en ook veel plezier met de x50N