Auteur Topic: Spanningsverschil tussen verschillende antenne's  (gelezen 2266 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline JohnG

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Spanningsverschil tussen verschillende antenne's
« Gepost op: 31 december 2006, 16:48:56 »
Door de beide antenne's, lange draad met balun (HF) en mijn Sirio Discone (VHF-UHF) los te koppelen van mijn ontvanger kwam ik per ongeluk tot de ontdekking dat er tussen de beide massa's een spanningsverschil staat. Ik kreeg een kleine elektrische schok te voelen. Voor de duidelijkheid beide antenne's in los gekoppelde staat.

Ik heb toen mijn voltmeter gepakt en registreerde inderdaad een spanningsverschil van enkele volts.

Mijn vraag is dit nu statische elektriciteit (factoren van buiten, lucht o.i.d.)?

Wie weet meer?

John
Icom IC-R8500 - Icom IC-R8600 - Icom IC-R30 - JIM M-75 - Longwire - AOR LA400

Offline scanman77

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
Re: Spanningsverschil tussen verschillende antenne's
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2007, 18:31:57 »
John,

Goeieavond,

Ongetwijfeld vindt je dit een late reactie.. ( dat is het ook ) meer even goed,
Het lijkt mij , dat het spaningsverschil in ( hele ) volts wel erg veel is voor een
signaal dat je antenne oppikt.

Staat de massa ( en dus mantel ) van de coax/ antenne geísoleerd t.o.v. aarde?
Wat je nu beschrijft doet me bijna denken aan een gestelfout uit een elektrisch nabij gelegen gestel. ( huisinstallatie of iets van die aard )

Meet voor de zekerheid even de connector ( shield en kern ) Ohms door, en als je dan toch bezig bent ... herhaal die test met bv een omliggend ( geleidend ) materiaal waar mogelijk contact mee gemaakt word door de antenne.

Succes, ik ben benieuw naar het resultaat!

Mvg. Martin