Auteur Topic: [PROJECT] Frequenties Amsterdam (en omgeving)  (gelezen 209112 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: [PROJECT] Frequenties Amsterdam (en omgeving)
« Reactie #390 Gepost op: 5 mei 2023, 22:16:51 »
Met private call bedoel ik een gesprek tussen CVL en bus of tram. Dit gaat wel via 't tetra netwerk, maar is geen groepsoproep, je hoort dan ook alleen de CVL op de uitgangsfreq. Het antwoord van de bus of tram gaat via de ingang en is alleen door de CVL te horen.
Dit ging vroeger ook al zo op het oude MPT netwerk.

Offline Loneship

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: [PROJECT] Frequenties Amsterdam (en omgeving)
« Reactie #391 Gepost op: 5 mei 2023, 22:52:37 »
Citaat
Dit gaat wel via 't tetra netwerk, maar is geen groepsoproep, je hoort dan ook alleen de CVL op de uitgangsfreq.

Dank, duidelijk (denk ik). Is het dan in theorie nog mogelijk op de ingangsfrequentie het TETRA signaal weer te decoderen met bijv. een DV-1 of DV-10 of kan dat om andere redenen niet? In het scenario uiteraard dat je voldoende dichtbij zou zitten ten opzichte van de mobiele post..

Groet,

Robert

PS: @Dennis, dank voor de tip van de andere freq. Hier kreeg ik vrij snel e.e.a. op binnen en dat was prima te horen. Afgezien van dat vaak ietwat blikkerige geluid van zoveel van dit soort digtale modi (zo lang in mijn leven altijd analoge communicatie gehoord)...

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21595
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: [PROJECT] Frequenties Amsterdam (en omgeving)
« Reactie #392 Gepost op: 4 juli 2023, 15:06:44 »
Wordt marifoonkanaal 10 nog gebruikt door de rondvaartboten?
En destijds hadden we de nodige frequenties van diverse rederijen maar die zullen denk ik ook allemaal wel verdwenen zijn.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: [PROJECT] Frequenties Amsterdam (en omgeving)
« Reactie #393 Gepost op: 4 juli 2023, 17:33:14 »
Volgens mij staan mars 10 en 69 standaard bij op veel  rondvaartschepen, luister er zelf zelden naar.
155.8875 heb ik onlangs nog gehoord. Wordt zeer sporadisch gebruikt. Volgens mij rederij Kooij op 't Rokin.
Komeet Fietskoerier op 155.6875 kan wel uit de lijst, al een paar weken niks meer op gehoord en antenne is ook van het pand.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21595
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: [PROJECT] Frequenties Amsterdam (en omgeving)
« Reactie #394 Gepost op: 4 juli 2023, 17:43:57 »
Dank je wel voor de update Mark.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: [PROJECT] Frequenties Amsterdam (en omgeving)
« Reactie #395 Gepost op: 4 juli 2023, 21:03:58 »
Wordt marifoonkanaal 10 nog gebruikt door de rondvaartboten?

Dat kan ik bij deze bevestigen. Toevallig ben ik een maandje terug met een rondvaartboot mee geweest door de Amsterdamse grachten. Er was duidelijk te zien dat de marifoon stand-by stond op marifoonkanaal 10.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: [PROJECT] Frequenties Amsterdam (en omgeving)
« Reactie #396 Gepost op: 5 juli 2023, 07:37:54 »
Kanaal 10 is het landelijke binnenwater nood- en oproepkanaal, als er geen blokkanaal actief is. En die moet volgens de regels dus bijstaan. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland