Auteur Topic: wie heeft er een antenne schema  (gelezen 6350 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

amberland

  • Gast
wie heeft er een antenne schema
« Gepost op: 27 november 2002, 20:18:13 »
kan  iemand mij ook helpen aan een schema van een scannerantenne
mag gewoon  voor de gewone banden zijn  dus politie ambulance brandweer

het liefst een schema  van zon stick  van ongeveer een meter

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Antenne
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2003, 23:02:33 »
Moet het voor weinig: Wacht dan even tot er een radio-zendamateur beurs in je omgeving is, mijn ervaring is dat je daar redelijke scannerantennes kunt kopen vanaf een eurootje of 10.
Volgens mij is de beurs in september bij "de Lichtmis" in Meppel....

Ed

Robert-Jan

  • Gast
Re: wie heeft er een antenne schema
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2003, 12:57:37 »
Je kunt van een antenne kabel van de radio's van vroeger (die tweeling snoer 75 ohm) heel eenvoudig een zeeeer goede antenne maken. Enigste nadeel is dat je hem moet afdippen op een bepaalde frequentie. Ik heb er toen 2 gemaakt, eentje voor de 120 mhz en eentje voor de 465 mhz. Mijn ervaring is dat je andere freq die ruim buiten deze range vallen ook zeer goed ontvangt.  Ik heb de draaden in een stukje PVC buis gestopt en een test gedaan met mijn Yupiteru 7100 met S-meter. Ik had toen een scanner antenne (toch een hele goeie van 125 gulden) op het dak staan (hoogte 12 meter) en zo'n PVC pijp uit het dagraam gestoken (hoogte 9 meter) Resultaat, de zelfgemaakte antenne van 2 gulden ontving net zo goed als de dure scanner antenne. En de zelfgemaakte hing toch 3 meter lager, en kon nog niet eens 360 graden rondom ontvangen. Ik ben er nooit aan te gekomen om de zelfgemaakte op het dak te plaatsen, maar ik wil dat toch nog eens gaan uittesten. Als je intresse hebt in het schema (dan moet ik nog es ff goed gaan zoeken) laat maar wat weten.

Offline Fr33k0ut

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
    • http://home.hccnet.nl/fr33k0ut
Re: wie heeft er een antenne schema
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2003, 17:11:29 »
Dat is toch gewoon een open dipool? Als je hiervoor gewone coax gebruikt dan heb je volgens mij ook gelijk 50 ohm en dus geen misaanpassing enzo.

Mzzl.
9000xlt (m\'n basis)- R10 (m\'n breedband)- Q7E (m\'n transceiver)
Pro 27 (m\'n eerste)- Model 40 (m\'n scoutje)- JP v6.8 (m\'n p2000 rx\'er)

Robert-Jan

  • Gast
Re: wie heeft er een antenne schema
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2003, 17:36:48 »
Ik geloof dat het schema op mijn werk ligt, ik zal het een opzoeken en mailen. Dan kun je het zelf bekijken.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: wie heeft er een antenne schema
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2003, 19:02:12 »
Robert-Jan,

De antenne die jij bedoelt is waarschijnlijk die 'oude' 300 Ohm lintkabel. Inderdaad een soort tweelingsnoer, maar dan zit er ongeveer 2cm tussen beide aders. Ideaal snoer om een J-antenne of Slim-Jim te maken. Zelf heb ik ooit eens een Slim-Jim gemaakt met dat snoer en inderdaad weggewerkt in een PVC-pijp en dat werkte uit de kunst. Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk alleen nog maar professionele antennes zoals die van Kathrein en daar kunnen die zelfbouwantennes helaas niet aan tippen, maargoed wat wil je voor honderden euro's (nieuwprijs), dan kun je inderdaad beter zelf even knutselen :)

Groeten, Peter.

Robert-Jan

  • Gast
Re: wie heeft er een antenne schema
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2003, 19:41:36 »
Klopt Peter. Het is inderdaad die tweeling snoer van 300 ohm. Sorrie, ik ben al een jaar of 4 uit de scanner zooi, ik heb het sinds kort weer opgepakt, dus ik moet er weer even inkomen!  :) Maar die antenne werkte echt perfect. Is ideaal voor mensen in een flat, of die niet de mogelijkheid hebben om een antenne te plaatsen.

Heb jij een link waar ik eens kan kijken wat voor antenne's jij bedoeld ?
(die proffesionele )

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: wie heeft er een antenne schema
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2003, 19:48:15 »
Robert-Jan,

Die antennes die ik bedoel zijn merken als Kathrein, Sigma en Procomm. Dezelfde merken als de antennes van oa politie, brandweer en ambulance.

http://www.kathrein.de

Andere sites weet ik zo 1,2,3 niet...

Groeten, Peter.

Robert-Jan

  • Gast
Re: wie heeft er een antenne schema
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2003, 20:14:37 »
Bedankt voor de info Peter !

Rusty

  • Gast
Re: wie heeft er een antenne schema
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2003, 20:27:17 »
Voor de procom antennes http://www.ers.fr/filtres.htm
Sigma weet ik ook nie zo direct.

Groeten Rusty