Auteur Topic: Whistler TRX-1, eerste kennismaking  (gelezen 5381 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Gepost op: 12 mei 2018, 19:33:52 »
Zo, vanmiddag de echt zgan TRX-1 opgehaald bij een mede-forumlid. Thuis gelijk de voorbereide database er in gezet, ruim 6000 conventionele kanalen in enkele tientallen scanlists (die ik helaas met de hand moest hernoemen in de software). Nou staan standaard alle scanlists aan en dat was te merken tijdens het opstarten... dat duurde dus enkele minuten! Gelijk 1 nadeel: bij het starten van een scan worden alle ge-enable-de scanlists ingelezen en dat duurt bij grote lijsten dus erg lang...

Gelijk ook even wat getest. Bij DMR ontvangst worden netjes CC/TS/TG/ID weergegeven, mooi! Dat is een groot voordeel tov mijn DMR porto's, daar moet de CC en TS in elk geval geprogrammeerd zijn (moet je dus per frequentie 32 setjes invoeren om alles in 1x te kunnen pakken).

Ding scant best wel snel, ook handig. Helaas maar 200 scanlists, nu moest ik dus tov mijn 3500XLT een aantal systems combineren (wat ik met de system quick keys al deed, dus lastig was dat niet), maar ik ben nu wel de info over de plaatsnaam kwijt. Ik moet nog even goed nadenken hoe ik dat ga doen in de toekomst, want dat is toch wel jammer. Misschien toch maar per regio een database maken en dan schakelen daartussen, kan ik toch met 200 scanlists per plaats organiseren. Maar dan kan ik dus niet heel NL in het geheugen hebben (of ik hou daar 1 database voor en dan dus met minder plaatsnaam info).

Dat hoesje wat er bij zit is op zijn minst niet erg handig en neigt naar "onding". Idem de riemklem trouwens. Moet ook even gaan nadenken hoe ik dat in de auto ga doen qua bevestigen, bij de 3500 kon ik de (wel redelijk handige) riemklem gebruiken.

Wat helemaal geweldig is: de database van RadioReference voor de USA. Ga ik volgend jaar naartoe en dan kan ik op elke locatie gewoon even wat inladen. Enige nadeel: moet dan per plaats of county en ik weet neit wat de straal er omheen is. Maar ik kan de locaties waar ik zeker naartoe ga wel voorbereiden thuis, want diezelfde database kun je ook uit importeren in de EZ-Scan software. Toch wel zo handig.

Verder ga ik alles wat analoog en geen TQ heeft gewoon als Auto programmeren, voor het geval de gebruiker over gaat naar DMR. Moet nog even testen hoe dat werkt met TQ, als dat gewoon netjes in analoog werkt, dan ook die naar Auto. De kans dat men van DMR naar analoog gaat is niet zo groot. ;)

In elk geval, zodra ik de boel netjes werkend heb ga ik de bestanden wel weer online zetten op mijn site. Voor het geval iemand er wat mee kan.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Johnny Whistler

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2018, 09:12:51 »
Hallo Robert,

ik las een bericht van jou op het Whistler forum over de CDAT file.
je kan deze van de scanner terug kopieren naar je pc ( copy from scanner sd card to computer) en dan heb je de CDAT file.

Groeten,
Johnny

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2018, 10:17:53 »
Dat hoesje wat er bij zit is op zijn minst niet erg handig en neigt naar "onding". Idem de riemklem trouwens. Moet ook even gaan nadenken hoe ik dat in de auto ga doen qua bevestigen, bij de 3500 kon ik de (wel redelijk handige) riemklem gebruiken.

Dikke rubberen hoes is wel handig bij vallen, gekleurde plastic plaatje aan de achterkant moet eraf voordat je het hoesje kan plaatsen. Ik heb het eraf gelaten. Riemclip is een waardeloos flimsy plastic ding. Weglaten dus, of vervangen door ietes beters, maar dan moet de behuizing open...

Verder ga ik alles wat analoog en geen TQ heeft gewoon als Auto programmeren, voor het geval de gebruiker over gaat naar DMR. Moet nog even testen hoe dat werkt met TQ, als dat gewoon netjes in analoog werkt, dan ook die naar Auto. De kans dat men van DMR naar analoog gaat is niet zo groot. ;)

AUTO mode werkt dus niet zoals je denkt. Een freq. moet of analoog of digitaal geprogrammeerd staan in een scanlist.
Ik heb alle onbekende freq's op AUTO staan en analoog. Mocht je er iets digitaals op horen dan via hold en Fn+0 naar VFO mode kopieren; daar wordt analoog/DMR/NXDN wel automatisch gedetecteerd.

Offline Panerai1950

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2018, 15:09:13 »
Kan men dus met deze scanner dmr ontvangen zonder dat men de cc en tg  weet?

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2018, 17:38:10 »
Kan men dus met deze scanner dmr ontvangen zonder dat men de cc en tg  weet?

Ja, dat kan. Freq. in een scanlist programmeren en mode kiezen (DMR/NXDN/analoog).
De scanner laat dan zelf de gebruikte CC/slot/TG en radio ID zien.
In search/VFO mode ziet de TRX1 ook de gebruikte mode automatisch

Offline Panerai1950

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2018, 18:25:30 »
Beste Mark, dat is super, dank u wel voor uw duidelijk antwoord. Ga dan maar eens kijken waar ik hem het beste kan bestellen.  👍🏿

Offline SeaSparks

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 160
Re: Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2018, 07:03:14 »
Is er iemand die een Motorola Smartnet werkend heeft gekregen op zijn TRX 1?
Ik heb alles ingevoerd m.b.t. het netwerk, de scanner 'hoort' het signaal, maar doet er niets mee.
Iemand misschien tips?

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2018, 08:15:32 »
De TRX-1 heeft geen "echte" trunk-tracking aan boord waarbij gebruik gemaakt wordt van het datakanaal.
De gebruikte frequenties invoeren zou voldoende moeten zijn, maar of je dan ook de talkgroups ziet zoals met digitale netjes weet ik helaas niet, er zijn geen analoge (smartnetjes) meer in mijn omgeving

Offline SeaSparks

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 160
Re: Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2018, 07:25:13 »
De TRX-1 heeft geen "echte" trunk-tracking aan boord waarbij gebruik gemaakt wordt van het datakanaal.
De gebruikte frequenties invoeren zou voldoende moeten zijn, maar of je dan ook de talkgroups ziet zoals met digitale netjes weet ik helaas niet, er zijn geen analoge (smartnetjes) meer in mijn omgeving

OK, dank.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2018, 12:48:22 »
En ik heb zojuist (naast een update van de PDF scannerlijst) een TRX-1 CDAT online gezet: https://www.pc5e.nl/downloads/scanner/20180703%20PC5E%20TRX-1%20Benelux.zip

Uitpakken, eventueel nummer aanpassen (is nu 001) en in de datafolder van de TRX-1 zetten.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Johnny Whistler

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Whistler TRX-1, eerste kennismaking
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2018, 09:13:53 »
Hallo Robert,

Ik heb hem er in geladen en ga luisteren.

bedankt voor file.

Groeten,
Johnny